پیشگفتار:

استخرهای آبگرم مجموعه‌ای مصنوعی و ساخته دست بشر هستند که در آن آب ذخیره شده و ملزومات تهیه شده در آن جهت شنا، آب‌تنی، تفریح و انجام ورزش‌های آبی ساخته می‌شود. اندازه و ابعاد استخر و کیفیت آب استفاده شده در آن از مهم‌ترین معیارهای طراحی یک استخر محسوب می‌شوند، بر همین اساس باکتری‌های موجود در آب استخر را با اضافه نمودن کلر به آب کنترل می‌نمایند.

انواع استخرهای آب گرم:

استخرهای آبگرم برای شنا و تفریح و فعالیت‌هایی از این دست ساخته می‌شود اما با توجه به کاربری که دارند به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • استخرهای ویژه معلولان:

این نوع استخرهای مختص معلولان و استفاده افراد کم‌توان طراحی گشته. عموماً ارتفاع آب در این نوع استخرهای آبگرم به‌طور میانگین 60 سانتی‌متر بوده و با طراحی کف متحرک به‌وسیله دستگاه هیدرولیک موجب می‌شود تا معلولان به‌راحتی بتوانند وارد محوطه استخر شده و داخل محوطه آبی حرکت نمایند و بدون هیچ گونه آسیب‌دیدگی و جراحتی از استخر استفاده کنند.

  • استخرهای چند منظوره:

این نوع استخرها عمدتاً به‌منظور بهره‌برداری تجاری و مالی ساخته می‌شوند بر همین اساس با تنظیم کف استخر در عمق‌های مختلف و با طراحی کف شیب‌دار می‌توان انواع فعالیت‌ها ازجمله تمرین، تفریح و آموزش و خیلی از فعالیت‌های که در آب انجام می‌گردد در این استخرها انجام داد. بهره برداری عمومی ازاین‌گونه استخرها موجب کارایی بالای آن نسبت به سایر استخرها است.

  • استخرهای شیرجه:

این نوع استخرها عموماً به‌صورت اختصاصی و برای افراد ورزشکار طراحی و ساخته می‌شوند. به دلیل اینکه در این نوع استخرها فرد با شیرجه (چه از روی تخته پرش و چه از روی سکوهای ثابت) وارد آب می‌شود باید این‌گونه استخرها بسیار عمیق‌تر از سایر استخرها باشد برای همین حداقل عمق در نظر گرفته برای استخرهای شیرجه 5 متر است.

  • استخرهای واترپلو:

این‌گونه استخرها که غالباً به‌صورت سرپوشیده طراحی می‌شود به منظور انجام ورزش‌های آبی مانند واترپلو طراحی و ساخته می‌شوند عمق استخرهای واترپلو به‌طور استاندارد 2 متر است و دمای آب حتماً باید 27-25 درجه سانتی‌گراد باشد.

نکته بسیار مهم دیگر در تاسیس استخرهای آبگرم این است؛ که استخر ها به‌طور کلی به‌صورت سرپوشیده و یا سرباز ساخته می‌شود. در صورتی که استخر سرپوشیده باشد حتماً باید میزان رطوبت و درجه حرارت مناسب و ثابت باشد و به‌طور مداوم کنترل گردد.

استخرهای آبگرم

استخرهای آبگرم

حجم استخرهای آبگرم چگونه محاسبه می‌شود؟

حجم آب موجود در داخل استخرهای آبگرم بسیار مهم و حائز اهمیت است و برای اینکه بتوان سطح آب داخل استخر را ثابت نگه داشت باید به چند مبحث توجه نمود.

  • حجم آب ورودی استخر:

مقدار دبی آب ورودی به استخر بسیار مهم است که در یک سطح مقطع در یک دقیقه چه مقدار آب وارد حوض استخر می‌گردد. در این روش جریان مقدار جریان عبوری در واحد سطح را بر زمان تقسیم می‌نماییم تا دبی آب و حجم آب ورودی به استخر مشخص گردد

  • عمق و ابعاد استخر:

استخرها با توجه به کاربرد و نوع استفاده از آن در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می‌شوند؛ اما به‌طور کلی میانگین استخرهای آبگرم به‌طور مستطیلی با طول 50-25 متر. عرض 25-12 متر و شیب با عمق 3-0.5 متر طراحی می‌شوند و با استفاده از فرمول محاسبه حجم مستطیل می‌توان میانگین حجم آب داخل استخر را محاسبه نمود.

  • میزان آب خروجی و سرریز استخر:

برای آنکه حجم آب داخل استخر ثابت باشد باید مقدار آب ورودی و خروجی مورد سنجش قرار گیرد چنانچه آب خروجی و سرریز بیشتر از آب ورودی به استخر باشد در این صورت رفته‌رفته از عمق آب کاسته شده و سطح آب داخل استخر پایین می‌آید برای همین همواره یک خط کش در داخل محیط استخر تعبیه می‌شود که سطح آب را نمایش دهد.

سخن پایانی:

روش‌های مختلفی برای اندازه حجم استخرهای آبگرم وجود دارد که ما فقط به یک مورد آن اشاره نمودیم اما در صورت کلی هنگامی‌که شما شروع به تاسیس یک استخر می‌نماید اولین نکته‌ای که باید بدان توجه نمایید، این است که می‌خواهید چه مقدار هزینه برای طراحی و ساخت استخر صرف نمایید؟ هدف شما برای ساخت و بهره‌وری از آن چیست؟

بویلر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ