اتوکلاو چیست و رابطه آن با بخار

اتوکلاو چیست و رابطه آن با بخار در صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است، بخار دیگر امروزه جز جدا نشدنی از  صنایع است تا جایی که همواره بر تعداد کاربرد های آن در صنعت افزوده می شود ولی با این حال در کنار بخار برخی از افراد عوامل دیگری را جایگزین می کنند و این در حالی است  که سایر عوامل موجب استریل شدن میکروارگانیسم نمی شوند بلکه تنها به جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها کمک می کنند.

برای اینکار دمای بیش از حد بالایی نیاز است که تامین این دمای بالا نیازمند صرف انرژی و هزینه زیادی است در حالی که با داشتن اینکه اتوکلاو چیست و رابطه آن با بخار می توانید به راحتی از این سیستم برای فرایند استریلیزاسیون استفاده نمایید. دانشجویان و اساتید در آزمایشگاه های دانشگاه نیز از اتوکلاو استفاده می کنند زیرا به راحتی و بدون هیچ گونه عوارض و مشکلی وسایل مختلفی را می تواند استریل کند و هر گونه عامل مزاحمی را به راحتی از بین ببرد.

.

اتوکلاو از جمله کاربردی ترین دستگاه های موجود در آزمایشگاه ها است. از این وسیله می توان برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و استریل کردن وسایل مختلف استفاده کرد. آزمایشگاه به دلیل استفاده از مواد آلوده نیازمند داشتن دستگاه اتوکلاو است تا به کمک آن کارکنان در هر زمان که بخواهند بتوانند وسایل و ابزار مختلفی را استریل کنند. علاوه بر این هر گونه مواد آزمایشگاهی مورد استفاده را نیز می توان به راحتی با کمک این وسیله استریل کرد.

اتوکلاو

اتوکلاو

اهمیت اتوکلاو با بخار چیست؟

میکروارگانیسم های موجود روی مواد و وسایل به کمک گرما از بین خواهند رفت، در آزمایشگاه می توان با بکارگیری روش های مختلفی میکروارگانیسم ها و باکتری ها را از بین برد ولی بهترین و ساده ترین راه استفاده از اتوکلاو است.

 تمام افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند می دانند که اتوکلاو چیست و رابطه آن با بخار چگونه است با این وجود هنوز هم بعضی از افراد استفاده از سایر روش ها را ترجیح می دهند. بخار به خوبی می تواند گرمای مورد نیاز برای از بین بردن عوامل بیماری زا را بدست آورد و این کار را با صرف انرژی بسیار کمی انجام می دهد به همین خاطر استفاده از بخار برای فعالیت اتوکلاو بسیار مناسب است و نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

.

دستگاه اتوکلاو دما را تا میزان بسیار زیادی افزایش خواهد داد این افزایش دما به کمک بخار تولید شده در داخل آن صورت می گیرد. کاربرد دستگاه اتوکلاو بسیار زیاد است. در صنایع مختلف داروسازی و پزشکی از این دستگاه استفاده می شود این دستگاه یک محفظه دردار است که شما وسایل و ابزار را در داخل آن قرار می دهید و با روشن کردن دستگاه بخار در درون آن تولید می شود.

این موضوع موجب افزایش دمای داخل دستگاه خواهد شد و به تدریج این گرمای تولید شده به راحتی مواد آلوده را از بین خواهد برد، این دستگاه پیشرفته دارای حسگر های دمایی و زمانی است و شما به این دستگاه زمان می دهید که تا چه زمان روشن باشد و می توان متوجه شد که دمای درونی دستگاه به چه میزان رسیده است. نمی توان تمامی وسایل را با اتوکلاو استریل کرد برخی از ابزار هستند که به دستگاه اتوکلاو حساسیت دارند و همین موجب آسیب دیدن اجسام می شود برای استریل کردن این مواد می توان از راه های دیگری استفاده کرد.

اتوکلاو

اتوکلاو

مزایا استفاده از بخار در اتوکلاو

در انجام هر آزمایشی زمان بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه شود در آزمایشگاه به دلیل حضور انواع مختلفی از وسایل آلوده، محیطی بسیار ویژه برای رشد میکروارگانیسم ها و باکتری ها به حساب خواهد آمد و بسیاری از نمونه ها ممکن است با حضور این میکروارگانیسم ها آلوده شوند و نتیجه چندان جالبی را به دنبال نداشته باشند به همین خاطر نیاز است تا به کمک یک وسیله مناسب این وسایل آلوده استریل شود و محیط آزمایشگاه بعد از مدتی کوتاه کاملا از وجود هر گونه میکروارگانیسم مبرا باشد.

اینکه اتوکلاو چیست و رابطه آن با بخار، موجب شده است تا شرکت های مختلف به دنبال تهیه و استفاده از این محصول باشند تا با کمک این محصول بتوانند وسایل مختلف را استریل کنند و هر گونه میکروب و باکتری موجود بر روی این ابزار را از بین ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ