اجکتور بخار چیست؟

اجکتور بخار، وسیله ای با کاربردهای فراوان است که یکی از کاربردهای آن ایجاد خلا به وسیله بخار می باشد. دیگ بخار می تواند بخار مورد نیاز برای عملکرد اجکتور را تامین کند. در اجکتورهای بخار، بخار با فشار بالا وارد نازل شده و به مرور فشار آن کاهش می یابد. همانطور که می دانید، فشار گازها با سرعت آنها رابطه عکس دارد. بنابراین با کاهش فشار گاز درون نازل، سرعت آن افزایش خواهد یافت. در واقع با این عملکرد، ما شاهد یک تبدیل انرژی پتانسیل به انرژی حرکتی خواهیم بود. کاهش فشار در خروجی و افزایش فشار در قسمت ورودی باعث ایجاد خلاء در اجکتور بخار خواهد شد. البته وجود خلا، زمانی اتفاق می افتد که اجکتور بخار در قسمت خروجی دارای محفظه ای باشد. در غیر اینصورت بخار با فشار زیاد از خروجی خارج می شود. اجکتور بخار معمولا انواع مختلفی دارد. آنها در دسته های یک مرحله ای، دو مرحله ای و چند مرحله ای تقسیم بندی می شوند. در این محتوا به معرفی انواع اجکتور بخار و نحوه عملکرد آنها می پردازیم. پس ما را همراهی کنید.

اجکتور بخار

معرفی انواع اجکتور بخار و نحوه عملکرد آنها

همانطور که گفته شد، اجکتور بخار به دسته های یک مرحله ای، دو مرحله ای، سه مرحله ای و بیشتر تقسیم می شود. اساس کار این اجکتورهای بخار بر طبق تعداد مرحله عملکرد آنها متفاوت است. در این بخش از محتوا قصد داریم به معرفی جزئی انواع اجکتور و بررسی نحوه عملکرد آنها بپردازیم.

  • اجکتورهای بخار یک مرحله ای: اجکتور بخار یک مرحله ای، ساده ترین و ابتدایی ترین دستگاه برای ایجاد خلا است. در این نوع اجکتور، بخار در بخش نازل ورودی منبسط می شود و سپس سرعت آن افزایش می یابد.
  • اجکتورهای بخار دو مرحله ای: این نوع اجکتور بخار جهت تولید خلایی قدرتمندتر مورد استفاده قرار می گیرد. اجکتور بخار دو مرحله ای شامل دو اجکتور در خلاهای افزایشی و کاهشی می باشد. اجکتور دو مرحله ای می تواند در مواردی حاوی کندانسور نیز باشد. سیستم های کندانسور دار اجکتور بخار از انواع بدون کندانسور آن، قوی تر هستند.
  • اجکتورهای بخار چند مرحله ای: در سیستم های چند مرحله ای، به اجزای سیستم دو مرحله ای یک بوستر نیز اضافه می شود. عملکرد این سیستم ها کاملا مشابه اجکتورهای دو مرحله ای می باشد. تنها تفاوت این است که وجود بوستر می تواند میزان خلا را به مقدار مورد نیاز برساند.

اجکتور بخار

کاربرد اجکتورهای بخار در صنایع مختلف

اجکتورهای بخار در صنایع مختلفی مورد استفاده گسترده قرار می گیرند. این اجکتورها به بهبود پیشرفت محصولات صنایع، کمک شایان توجهی می کنند. در ادامه با بیان نمونه هایی مهم از کاربرد انواع اجکتور بخار در صنایع مختلف، نحوه تاثیرگذاری آنها را برای شما شرح خواهیم داد.

  • صنعت پتروشیمی و نفت و گاز: یکی از مهمترین مزیت های انواع اجکتور بخار حذف ذرات اضافی موجود در انواع سیالات می باشد. به همین دلیل از این دستگاه در صنایع نفت و گاز استفاده گسترده ای صورت می گیرد. همچنین، همانطور که گفته شد، به دلیل وجود دیفیوز در اجکتور، فشار سیالات موجود در آن افزایش می یابد. بنابراین اجکتورها در افزایش فشار سیالات متنوع نیز، نقش موثری ایفا می کنند. از اجکتورهای بخار برای تقطیر نفت خام و تولید فرآورده های پتروشیمی، استفاده ویژه ای می شود.
  • انجام هواگیری در پمپ های آب سانتریفیوژی: پمپ های آب سانتریفیوژی که برای مصارف مختلفی در ساختمان های مسکونی، یا مزارع و باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند، برای ایجاد عملکرد بهتر نیاز به هواگیری دارند. ساده ترین راه برای هواگیری این نوع پمپ استفاده از اجکتورهای بخار می باشد. در واقع شما با استفاده از اجکتورهای بخار می توانید، عملکرد پمپ های خود را بهبود ببخشید.
  • بسته بندی های وکیوم: همانطور که می دانید، بسته بندی بسیاری از مواد غذایی و سایر مواد، با استفاده از سیستم وکیوم انجام می شود. استفاده از وکیوم در بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات باعث افزایش ماندگاری آنها خواهد شد. چرا که در بسته های وکیوم هیچ گونه هوایی وجود ندارد. این دستگاه ، می تواند در بسته بندی های وکیومی نقش موثری ایفا کند.

همچنین این اجکتورها می توانند در عملیات هایی مانند تبرید، اختلاط، جذب و… نیز نقش به سزایی داشته باشند. همانطور که می دانید این عملیات ها در تولید بسیاری از مواد در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. امید است، مطالب ذکر شده، زمینه آشنایی شما با انواع این وسیله و عملکرد آنها را فراهم کرده باشد.

همچنین پیشنهاد میشود مقاله زیر را دنبال نمایید:

آسانترین روش راه اندازی استخر آبگرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ