اصول نگهداری دیگ بخار

نگهداری دیگ بخار با توجه به کاربردی که در صنعت دارد. و برای بهره برداری به موقع وصحیح از دیگ بخار, بایستی طبق برنامه ای منظم انجام شود.
دیگ های بخار نگه داری و تعمیرات دیگ بخار محفظه هایی دربسته هستند. که فشار زیادی به درون آن ها وارد می شود

افرادی که با دیگ های بخار کار می کنند. بایستی ایمنی را رعایت کنند , به همین دلیل دیگ های بخار بایستی بازرسی ایمنی بشوند. تا در صورت کشف مشکل و یا نقصی سریعا بر طرف شود.

تعمیرات دیگ بخار نیاز به تخصص ویژه ایی دارد. دیگ بخار ها متناسب با طراحی و ویژگی های خود تعمیرات مربوط به خود را دارد ، به کلام دیگر تعمیرات دیگ بخار توسط تعمیرکاران متخصص دیگ بخار انجام می شود . در بازرسی دیگ بخار ، بازرسان مربوطه تمامی قسمت های مهم و حیاطی دیگ بخار را بررسی می کنند

و در صورت پیدا کردن خوردگی یا ساییدگی در جایی از دیگ بخار ، تعمیرات دیگ بخار باید انجام شود . دريچه های دستگاه که در معرض نازك شدن ناشي از ساییدگی و ترك برداشتن قرار دارند و دهانه های مربوط به اتصالات ستون آب نما، لوله های خشك و شيرهای ايمنی دیگ بخار ، از نظر عاری بودن از هرگونه گل و لای و رسوب مورد بازرسی دیگ بخار قرار میگیرند.

.

دیگ بخار در کاهش هزینه‌ها نقش تاثیرگذاری دارد. به همین دلیل در بازار رقابت بالایی را متحمل شده است. و اگرچه نگهداری دیگ بخار بصورت تکامل یافته صورت گیرد. از بروز انفجار و خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌شود و مصرف کننده با امنیت و اطمینان بیشتری می‌تواند. از دستگاه استفاده نماید.

اصول نگهداری دیگ بخار بطور بهینه از اصلی ترین مسئله جهت بهره گیری مطلوب تر از آن است، چرا که بیشتر اوقات پیش آمده که مصرف کننده در نگهداری دستگاه کوتاهی کرده و صدمات فراوانی به آن وارد شده که این صدمات شامل اتلاف انرژی و ساییدگی و پوسته پوسته آن است.

از اصول مهم در نگهداری دیگ بخار می‌توان به پیشگیری از ایجاد جرم در آن اشاره کرد. در واقع ایجاد رسوب و جرم سبب می‌شود با کاهش انتقال حرارت مواجه گردیم.

 

دیگ بخار

.

جهت جلوگیری از ایجاد جرم باید لوله‌های کاربردی روی دستگاه با مواد شیمیایی و یا بطور مکانیکی مورد شستشو قرار گیرد. در واقع سالیانه باید عملیات اسیدشویی یا پاکسازی دوده صورت گیرد.

اگرچه در نگهداری دیگ بخار دقت نگردد دچار معایب و پوسته می‌گردد. که بطور چشمگیری در کاهش بازدهی دیگ تاثیرگذار است و امکان شکستن آن نیز افزایش می‌یابد.

بهتر است در زمان استفاده از دستگاه از تمامی سرویس دهی و نگهداری دیگ بخار از قبیل یادداشت فشار و دمای آب و گاز که از خروجی دودکش حاصل می‌گردد. گزارش تهیه شود، چرا که مصرف کننده با این کار از کارکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل خواهد کرد. (بهتر است گزارشات در هر روز صورت گیرد تا در طی دوره تبخیر نوسانات و معایب موجود شناسایی گردند)

بهتر است از ورود مواد محلول به آب که بصورت جامد می‌باشند جلوگیری شود. چرا که این مواد در آب تبدیل به پوسته‌های رسوبی شده و بر روی دیگ کشیده می‌شوند در نتیجه منجر به افت کارکرد دستگاه و استهلاک و ایجاد درز در آن می‌شود.

دیگ بخار

نکته: در نگهداری دیگ بخار می‌بایست آب داخل دیگ به آرامی و بصورت مرتب تخلیه گردد، تخلیه منظم از ورود مواد جامد به آب پیشگیری می‌کند در نتیجه میزان ایجاد رسوب به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

از دیگر موارد مهم در نگهداری دیگ بخار توجه به کیفیت آب است. چرا که کیفیت آب در راندمان و عملکرد بهینه آن تاثیرگذار است، بدین ترتیب باید آب استفاده شده در دیگ را بصورت منظم کنترل نمود تا کمک شایانی به فشار کاری و تبخیر گردد.

نکات اصول نگهداری دیگ بخار

جهت استفاده از دیگ بخار می‌بایست شیر ورودی آب را بسته و شیر تخلیه باز گردد.
بهتر است بخار با سرعت عمل بالایی از شیشه گذر کند (۲۰ ثانیه زمان برای خروج بخار کافی است)، آنگاه اقدام به بستن شیر تخلیه آب نما نمایید. و ورودی شیر را باز کنید تا آب به صورت فوری به شیشه آب نما راه یابد.
دقت کنید که شیشه بازدید شعله کثیف نباشد و حتماً کم و زیاد بودن شعله را بررسی کنید تا مشکل ایجاد نگردد.
در تمیز نگهداشتن مشعل کوشا باشید و زائدات نشتی آن را روزانه تمیز نموده و مکان نشت را آب بندی کنید؛ صافی پمپ تغذیه نیز باید مورد کنترل و ارزیابی قرار گیرد. و در صورت نیاز تمیز شود، از صافی پمپ آب نیز غافل نشوید تا از ایجاد رسوب و گرفتگی جلوگیری گردد، گهگاهی صافی پمپ آب نسز نیاز به شستشو دارد.

موتورهای الکتریکی دیگ بخار نیاز به روغن کاری دارند، تمامی اتصالات و شیرهای دیگر باید مورد کنترل قرار گیرند. تا نشتی رخ ندهد و اگرچه معایبی مشاهده شد بهتر است. در اولین فرصت اقدام به رفع آن نمایید. این موارد از نکات مهم اصول نگهداری دیگ بخار میباشد .
توجه: جهت افزایش طول عمر دستگاه و راندمان بالای دیگ بهتر است. لوله‌ها و سایر تجهیزات در هر سه ماه یکبار شستشو گردند.

نگهداری برنامه ریزی شده:

در واقع تعمیر و نگهداری دیگ بخار در ایجاد تناسب دیگ بخار نقش تاثیرگذاری دارد. و اگرچه نگهداری آن برطبق برنامه پیش برود شاهد راندمان چندین برابری نیز خواهیم بود. بدین وسیله مصرف کننده می‌بایست هر روز به بررسی پارامترهای عملیاتی بپردازد و در طی هر ۷ روز حداقل یکبار به کنترل بخش‌های مکانیکی و برقی دیگ اقدام نماید.

کنترل‌های ویژه

تمامی قطعات دستگاه قبل از ورود به کارخانه توسط سازمان مدیریت کیفیت ارزیابی گردد تا استاندارد بودن قطعات به اثبات برسد، بهتر است اپراتور قبل از استفاده از دستگاه آموزش‌های لازم را فراگیرد تا با روند کاری دستگاه آشنا شود و از خطرات احتمالی مطلع گردد.

مصرف کننده می‌بایست در زمان استفاده از دستگاه کلیه شیرهای آن را مورد بررسی قرار دهد و از سالم بودن و روان بودن شیر آلات مطمئن گردد.

در نگهداری دیگ بخار باید سرویس‌های روزانه، هفتگی، سه ماهه، ۶ ماهه و یکساله بصورت مرتب صورت گیرد که این موارد شامل بررسی قطعات، اسید شوئی و بررسی کاور آن جهت رفع رسوب می‌باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ