انواع شیرآلات صنعتی در دیگ بخار

شیرآلات صنعتی  در دیگ بخار وظایف مهمی از قبیل کنترل و توقف جریان  و نمایش حد آب در دیگ، تغذیه دیگ، ایمنی دیگ، قطع و وصل و تنظیم جریان خروجی  را برعهده دارند. و با انتخاب صحیح شیرآلات در دیگ بخار، عملکرد و کارایی و ایمنی دیگ بخار، به طور فزاینده ای بهبود می یابد.

شیر آلات صنعتی در دیگ بخار:

شیر تغذیه: این نوع شیر قبل و بعد از دیگ بخار نصب می شود و یک طرفه می باشد و از بازگشت سیال و یا بخار به درون پمپ ممانعت به عمل می آورد. این شیر باید به صورت کاملا باز باشد تا در حرکت سیال اختلال ایجاد نکند. پس از آبگیری و قطع شدن پمپ این شیر از بازگشت آب و بخار به سمت پمپ جلوگیری به عمل می آورد. با کنترل حرارت لوله ارتباطی در بین شیر تغذیه و پمپ از عدم بازگشت بخار و آب به پمپ اطمینان حاصل می کنیم. که این عمل بعد از خاموش شدن پمپ صورت می پذیرد.

و در صورت  بالا رفتن حرارت و برگشت بخار و آب بایستی سریعا شیر تغذیه را ببندیم، و شیر یکطرفه را از رسوبات پاک کرده و اطمینان حاصل کنیم که سطح آب بندی خراش و خوردگی نداشته باشد. و در صورتی که آب در مخزن تغذیه و دی اریتور بیشتر از سطح آب دیگ بخار بود در هنگام خاموش بودن و عدم وجود فشار در دیگ بخار، ابتدا شیر تغذیه را بسته که از ورود آب به مخزن جلوگیری  شده که آب سرریز نشود.

انواع شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی

شیرآلات صنعتی

شیر آب نما برنجی: این نوع شیر برای مشخص کردن میزان آب داخل دیگ بخار کارایی دارد. شیشه های آب نما دو عدد شیر مخصوص در پایین و بالا داردکه به وسیله آنها آب از قسمت پایین وارد شده و بخار نیز از قسمت بالا فشار وارد می کند و اجازه ورود آب بیشتر از سطح واقعی خود را نمی دهد.

شیرآلات صنعتی تخلیه کنترل سطح: این نوع شیر عمل پاکسازی و تخلیه تمام محفظه شناور و اتصالات از قبیل آب و بخار را برعهده دارد و در پایین کنترل کننده ها نصب می شود و نام دیگر آن شیر زیر موبری و یا شیر تخلیه مرحله ای می باشد.

خرید

شیر اطمینان: کاهش فشار در دیگ بخار به صورت مکانیکی از وظایف این نوع شیر است. بر اساس استاندارد و ظرفیت دیگ، نصب یک یا دو شیر اطمینان بر مسیر آب دیگ بخار، الزامی است. این شیر ها به صورت تک فنره و یا دوفنره هستند.

شیر اصلی خروج بخار در شیرآلات صنعتی: جهت قطع و وصل و تنظیم جریان خروجی بخار در قسمت بالایی دیگ این شیر را وصل می کنند. در صورتی که چندین دیگ به صورت همزمان وارد مدار شوند بایستی بعد از خروجی هر شیر اصلی یک شیر یکطرفه نصب شود تا در صورت افت فشار در هر دیگ، از ایجاد شوک های ضربه ای و بازگشت بخار به دیگ جلوگیری شود.

شیر تخلیه بخار:در دیگ های بخار از این شیر به عنوان شیر اصلی مسیر خروجی بخار دیگ استفاده می شود ولی در مصارف عمومی جهت قطع و وصل و یا تنظیم جریان مورد استفاده قرار می گیرد. این شیر در دیگ های بخار در پایین ترین نقطه جهت زیرآب زنی و خارج نمودن آب و رسوبات نصب می گردد. این شیر بایستی هر 4 ساعت یکبار، در زمانی که دیگ تحت فشار است به مدت حدود 15 ثانیه باز شود تا رسوبات خارج شده و از تجمع رسوبات جلوگیری شود. جهت این امر می توان از یک شیر پنوماتیک تایمر دار استفاده شود.

شیر نمونه گیری: جهت تعیین کیفیت آب مصرفی و مشخص شدن میزان سختی آب در دیگ بخار از شیر نمونه گیری در دیگ بخار، استفاده می شود.

شیر سماوری: نام دیگر این شیر پلاگ ولو می باشد که دسته آن در چهارجهت امکان قرار گیری دارد. در این نوع شیر از یک سیلندر و یا سوپاپ جهت توقف جریان سیال استفاده می کنند.

انواع شیرآلات صنعتی در دیگ بخار

 تقسیم بندی شیرهای کنترل:

شیرآلات صنعتی یک طرفه: در صورت جریان سیال در خلاف جهت مورد نظر شیر بسته می شود.

شیر فشار شکن:در مسیر هایی که پرشیب هستند جهت کنترل فشار جریان سیال از این نوع شیر استفاده می گردد.

شیر نگهدارنده فشار: در برخی موارد به دلیل برداشت زیاد از سیال فشار کاهش می یابد که جهت تامین فشار از این نوع شیر استفاده می شود.

شیر اطمینان: هنگام بالا رفتن فشار از حد مجاز از این نوع شیر استفاده می شود و در این حالت شیر بسته می شود.

شیر کنترل دبی: از این نوع شیر جهت تنظیم دبی سیال استفاده می شود.

شیر کنترل سطح سیال: جهت جلوگیری از سر ریز شدن سیال در مخزن های نگهدارنده سیال از این نوع شیر استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ