بخار چیست ؟

بدون شک همه شما با نام بخار آشنا هستید و در طول روز شاید چندین بار نام آن به گوشتان بخورد. اما اینکه بدانید این ماده چگونه تشکیل می شود و کاربرد آن چیست را کمتر کسی به طور کامل می داند. این ماده در صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارد و شما در زندگی روزمره هم از آن استفاده می کنید. بیشتر دستگاه های صنعتی که در ساختمان های متنوع به کار گرفته می شوند با استفاده از این ماده عملیات خود را انجام می دهند. بنابراین بهتر است که شما برای خرید هر یک از دستگاه های صنعتی با کاربردی که این ماده درون دستگاه ها دارد آشنایی بیشتری به دست آورید.

همه ما به خوبی در مورد آب و اینکه بدون بو و بی رنگ می باشد آگاهی داریم. آب یکی از مهمترین منابعی به شمار می رود که در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. زمانی که آب به دمای بالای صد درجه برسد می جوشد و زمانی که به زیر صفر برسد منجمد می شود. اکنون شما باید به خوبی بدانید که دستگاه های صنعتی به آب نیاز دارند و آب درون دستگاه به دلیل واکنش های درون دستگاه ها به صد درجه می رسد و بخار به  دست آمده درون آنها کاربردها و انواع متنوعی دارد.

بخار

انواع بخار در صنعت :

شما باید به خوبی بدانید که بخار به دست آمده درون دستگاه های صنعتی دارای انواع متنوعی می باشد و هر یک از آنها هم کاربردهای مختلفی دارند. برخی از انواع این ماده به همراه کاربردها و ویژگی های اصلی شان عبارت است از :

  1. اشباع شده :

این نوع از بخار ها بیشتر در دماهایی به وجود می آید که گاز و آب با یکدیگر همزیستی دارند. در واقع شما باید بدانید در آن دسته از دستگاه های صنعتی که میزان تبخیر آب با نرخ میعان برابری داشته باشد به صورت اشباع شده این ماده را دریافت می کنید. این نوع از تبخیر به دست آمده از آن خواص بسیار زیادی دارد که از آن به عنوان منبعی عالی جهت گرما استفاده زیادی می کنند.

  1. مرطوب :

یکی از رایج ترین شکل های تبخیر آب این نوع می باشد که در بویلرهای صنعتی آن را بیشتر از دستگاه های دیگر مشاهده می کنید. رطوبت زیادی در آن وجود دارد که حاصل از مولکول های آب می باشد. بهترین بویلرهای صنعتی توانایی تولید حجم زیادی از این ماده را دارند و رطوبت به دست آمده از آن را تخلیه می کنند. در واقع شما بهتر است که به خوبی بدانید رطوبت به دست آمده از آب درون بویلرهای صنعتی کاربرد زیادی در صنعت دارد. به همین دلیل شما می توانید آن را در بسیاری از صنایع مشاهده نمایید.

  1. خشک :

یکی دیگر از انواع بخار هایی که در صنعت کاربرد زیادی دارد نوع خشک می باشد که آن را به عنوان اشباع شده می شناسند که در دمای بالا تولید می شود زمانی که گرمایش درون دستگاه ها یک فناوری کم اهمیت بود این نوع از تبخیر آب که خشک شده است در بیشتر بویلرهای صنعتی مورد استفاده قرار می گرفت. البته که اکنون باید بدانید نوع مرطوب کاربرد بیشتری دارد و به همین دلیل از آن استفاده بیشتری می کنند.

  1. گرم یا سوپر هیت :

زمانی که دما افزایش پیدا کند این نوع از بخار تولید می شود که خارج از نقطه است. درجه حرارت و چگالی کمتری که نسبت به فشار و یا همان اشباع دارد یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های آن به شمار می رود. شما می توانید در بیشتر توربین ها این نوع از تبخیر را مشاهده کنید که مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. فلش :

برای انتشار دادن تبخیر آب از دریچه های گیرنده به درون تله های تخلیه این نوع از تبخیر را مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد آن در صنایع زیاد نمی باشد، ولی با این وجود باید بدانید که بسیاری از دستگاه های صنعتی با استفاده از آن کار می کنند.

بخار

بخار

کاربرد و خاصیت بخار :

میکروب زدایی و ضد عفونی کردن بخار یکی از اصلی ترین مزیت ها و خواص آن به شمار می رود. شما می توانید برای از بین بردن بسیار یاز میکروب ها این ماده را مورد استفاده قرار دهید. قابلیت دسترسی بالای آن هم موجب شده است که بسیاری از افراد آن را مورد استفاده قرار دهند. شما می توانید آن را به تمامی مناطقی که اصلا نفوذ پیدا کردن به درون آن امکان پذیر نمی باشد مورد استفاده قرار دهید. برای پخت و پز از آن استفاده بسیار زیادی می شود که اکنون جهت ایجاد نمودن رطوبت از آن استفاده می کنند. کاربردهای تبخیر آب اکنون تنها به پخت و پز و …. خلاصه نمی شود. در واقع شما باید به خوبی بدانید که از این ماده می توانید برای تولید بیشتر محصولات صنعتی در دستگاه های صنعتی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ