دیگ بخار ایستاده چیست و چه کاربردی دارد؟

دیگ بخار ایستاده یکی از مهمترین انواع دیگ بخار به شمار می رود. بسیاری از صنایع برای تولید محصولات خود از دیگ های بخار ایستاده یا به اصطلاح دیگ بخار عمودی استفاده می کنند. نحوه کارکرد این دیگ های بخار با سایر دیگ های بخار تفاوت چندانی ندارد. تنها چند تفاوت در ویژگی های آنها وجود دارد که در ادامه به اختصار به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  • تفاوت در فشار بخار: ظرفیت فشار بخار در این دیگ بخار، کمتر از دیگ های بخار افقی می باشد.
  • جنس بدنه: فولاد مصرفی در ساخت بدنه دیگ های ایستاده از ورق های آتشخوار با کیفیت بالا تشکیل می شود و سپس سطح دیگ با متریال استنلس استیل پوشانده می شود.
  • بررسی بست ها و اتصالات: به دلیل ایستا بودن این نوع دیگ بخار، کلیه بست ها و اتصالات این نوع دیگ مورد بررسی قرار می گیرند. جوشکاری اتصالات این دیگ بخار مطابق استاندارد جهانی EN288 انجام می شود تا از سلامت دستگاه اطمینان کامل حاصل شود.

دیگ بخار ایستاده

انواع دیگ بخار ایستاده

همانطور که گفته شد، دیگ های بخار ایستاده به دلیل حساسیت بالا در تولید، تحت نظارت خاص نهاد های معتبر تولید می شوند. بنابراین با استفاده از این دیگ های بخار می توانید میزان امنیت و ایمنی کارخانه خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

موارد استفاده از دیگ های بخار ایستاده در صنایع مختلف

در سالهای اخیر، بسیاری از صنایع، به جای استفاده از دیگ های بخار افقی، از این دیگ بخار استفاده می کنند. یکی از دلایل این استفاده گسترده، امنیت و ایمنی بالای این دیگ ها می باشد. به علاوه شکل ساختاری این دیگ ها نیز نقش مهمی در افزایش استقبال از آنها ایفا می کند. در واقع، شما با استفاده از این دیگ بخار در مجموعه صنعتی خود، فضای کمتری از مجموعه را اشغال می کنید. در حالی که دیگ های افقی می توانند بخش بزرگی از محدوده کارگاه یا کارخانه شما را تصرف کنند.

بنابراین، استفاده از این دیگ های بخار ایستاده، در صنایعی که محیط کوچکتری دارند، یا نیاز به تعداد زیادی دیگ بخار دارند، بیشتر مرسوم است. برای مثال خشکشویی ها، کارواش ها، صنایع غذایی، اتوکلاو های داروسازی و… از جمله صنایعی به شمار می روند که می توانند با استفاده از این دیگ بخار راندمان کاری خود را تا حد زیادی افزایش دهند.

ساختار و نحوه عملکرد دیگ بخار ایستاده

این دیگ بخار ، دارای عملکردی مشابه با سایر دیگ های بخار می باشد. اما ساختار آن تا حدودی متفاوت است. این دیگ ها دارای اجزایی مانند، کوره اصلی، بدنه، روکش سطحی، پاس های حرارتی و اتصالات می باشند. دیگ های بخار ایستاده از نظر پاس های حرارتی به دو دسته، دو پاس و سه پاس تقسیم می شوند. پاس، در واقع به هر بار رفت و برگشت بخار گفته می شود.

اشغال فضای کم در دیگ های بخار عمودی

یکی از عوامل موثر بر قیمت انواع این دیگ بخار ، تعداد پاس های حرارتی آن می باشد. بدیهی است دیگ های دارای سه پاس حرارتی به دلیل عملکرد بهتر، قیمت بیشتری نسبت به دیگ های دو پاس داشته باشند. گنجایش و ظرفیت دیگ ها نیز در محدوده قیمتی آنها تاثیرگذار است. هرچه گنجایش و ظرفیت مخزن یک دیگ بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

دیگ بخار ایستاده

مزیت های استفاده از دیگ بخار ایستاده در صنایع مختلف

استفاده از دیگ های بخار ایستاده می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. در این قسمت از محتوا به بررسی مزیت های استفاده از این نوع دیگ در صنایع مختلف می پردازیم:

  • راندمان بالا در کنار اشغال فضای کم: بسیاری از صنایع کوچک و کارگاه ها، که جای کافی برای استفاده از دیگ های بخار افقی ندارند، می توانند با استفاده از این نوع دیگ، راندمان خود را تا حد زیادی افزایش دهند.
  • ایمنی و امنیت بالا: اتصالات، جوشکاری و بست های این دیگ بخار ، با نظارت متخصصان، مطابق با استانداردهای جهانی تولید شده و طی چند مرحله بازرسی می شوند تا اطمینان کامل از تضمین سلامت آنها حاصل شود. بنابراین با استفاده از این نوع دیگ در مجموعه های صنعتی، خطر انفجار، احتراق و… به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.
  • استفاده در مکان های مختلف: کاربرد و قابلیت های این نوع دیگ به گونه ای است که می توان از آن در محیط های مختلف مانند، استخرها، کارواش ها، خشکشویی ها و… استفاده کرد.

امید است مطالب فوق زمینه آشنایی بیشتر شما با دیگ های بخار ایستاده را فراهم کرده باشد.

همچنین پیشنهاد می شود این مقاله را دنبال نمایید:

آشنایی با دیگ بخار کوچک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ