معرفی انواع دیگ صنعتی موتور خانه

دیگ صنعتی موتور خانه به عنوان مخازنی با فشار و دمای بالا شناخته می شوند که وظیفه اصلی آنها ایجاد بخار یا عبور دادن آب گرم از لوله های ساختمان است. این عمل در نهایت موجب گرم شدن مجموعه های ساختمانی خواهد شد. دیگ های صنعتی موتور خانه از لحاظ بدنه به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم می شوند. عملکرد آنها نیز با هم متفاوت است. این دیگ ها از لحاظ عملکردی به دو دسته فایر تیوب و واتر تیوب دسته بندی می شوند. البته عوامل دیگری نیز می تواند روی تفاوت انواع این دیگ موثر باشد. برای مثال سوخت این نوع دیگ در موتور خانه ممکن است به وسیله مازوت یا گاز شهری تامین شود. در این محتوا به بررسی کلی انواع دیگ صنعتی موتور خانه می پردازیم. امید است تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

دیگ صنعتی موتورخانه

انواع دیگ موتور خانه از لحاظ جنس بدنه

دیگ های صنعتی موتور خانه، از لحاظ جنس بدنه به دو دسته چدنی و فولادی تقسیم می شوند. این دیگ ها بیشتر برای گرم کردن ساختمان های اداری که به گرمای کمتری نیاز دارند، مورد استفاده قرار می گیرند. این دیگ ها از لوله های چدنی که شبیه به رادیاتور به هم متصل شده اند تشکیل می شوند. این دیگ ها توانایی تحمل فشار بالا را ندارند.

دیگ فولادی موتور خانه  به دو دسته فایر تیوب و واتر تیوب تقسیم می شود که نوع عملکرد این دیگ ها را مشخص خواهد کرد. دیگ های فایر تیوب بیشتر در مصارفی مانند گرم کردن خانه ها و ساختمان های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. دیگ های واتر تیوب، به دلیل تحمل گرما و فشار بسیار بالا می توانند در صنایعی مانند صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گیرند و ایمنی این صنایع را تا حد زیادی افزایش دهند.

بررسی عملکرد دیگ های صنعتی موتور خانه

با توجه به موارد گفته شده می توان نتیجه گرفت که این دیگ برای ساختمان های تجاری یا مسکونی با تعداد واحد بالا، بهتر است از نوع فولادی انتخاب شود. دیگ های فولادی فایر تیوب، بهترین گزینه برای گرمایش ساختمان های مرتفع مسکونی یا تجاری به شمار می روند. در مقابل، برای خانه های ویلایی، یا آپارتمان هایی با ارتفاع کم، می توان از دیگ های چدنی پره ای استفاده کرد.

بررسی مزایا و معایب دیگ های صنعتی فولادی و چدنی موتور خانه

یکی از نکاتی که هنگام خرید انواع این دیگ می تواند نقش موثری ایفا کند، مزایا و معایب این نوع دیگ می باشد. شما با بررسی مزایا و معایب این دیگ ها، می توانید مناسب ترین گزینه را با توجه به شرایط ساختمان خود انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب دیگ های صنعتی موتور خانه و بررسی تفاوت های موجود در آنها خواهیم پرداخت.

دیگ صنعتی موتورخانه

  • حمل و نقل دیگ های چدنی، آسان تر از دیگ های فولادی است. همانطور که می دانید، دیگ های چدنی ساختار پره ای و قابل جدا سازی دارند اما دیگ های فولاد به صورت یکپارچه ساخته می شوند بنابراین حمل و نقل و جابجایی دیگ های فولادی سخت تر است.
  • وجود اتصالات و بست ها در لوله های چدنی ممکن است طی مدت زمانی باعث بروز نشتی شود. در حالی که در دیگ های فولادی چنین مشکلی وجود ندارد. بنابراین در صورت استفاده از دیگ های چدنی، نیاز است که اتصالات آن به طور مداوم بازرسی شوند تا در صورت وقوع نشتی، از آن جلوگیری نمایید.
  • دیگ های فولادی از لحاظ گرمایش و فشار، قابلیت تحمل بالایی دارند و این مورد در دیگ های چدنی کمتر است. بنابراین در مواردی که نیاز به گرما و فشار بالا دارید، باید از دیگ های فولادی استفاده نمایید.

بررسی نوع سوخت مورد استفاده در دیگ صنعتی موتور خانه

سوخت های این دیگ ها نیز، به دسته ها و انواع مختلفی تقسیم می شوند. بسیاری از دیگ ها برای تامین منبع سوخت خود از گاز شهری استفاده می کنند. برخی دیگر LPG که همان گاز مایع است را به عنوان منبع سوخت خود قرار می دهند. در واقع مرسوم ترین انواع سوخت برای دیگ های موتور خانه، این دو نوع سوخت می باشند. البته ممکن است از سوخت های دیگری مانند سوخت گوارنده نیز استفاده شود. امیدواریم نکات ذکر شده نقش موثری در آشنایی شما با دیگ های صنعتی موتور خانه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ