نکاتی در مورد سترون کردن با بخار

این روش ، روشی برای استریل کردن انواع مواد به شمار می رود. در واقع این روش یک روش حرارتی برای حذف عواملی مانند قارچ، باکتری و میکروارگانیسم های مختلف به شمار می رود. این عمل یک عمل ضد عفونی کننده است که عامل بیماری زا در مواد، خصوصا مواد غذایی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. برای سترون کردن مواد راه حل های حرارتی بسیاری وجود دارد اما بهترین و به صرفه ترین راه، سترون کردن با بخار می باشد. این عمل به روش های مختلفی انجام می شود. در این محتوا قصد داریم در مورد انواع مختلف و روش های متفاوت سترون کردن مواد با بخار توضیح دهیم. پس ما را همراهی کنید.

سترون کردن با بخار

معرفی انواع روش های سترون کردن با بخار

همانطور که گفته شد، سترون کردن حرارتی به روش های مختلفی صورت می گیرد. این حرارت می تواند به صورت غیر مستقیم و خشک به مواد اعمال شود. اما این عمل روشی است که بیشتر از حرارت خشک مرسوم است. سترون کردن به وسیله بخار نیز، خود به روش های مختلفی تقسیم می شود. در این قسمت از محتوا قصد داریم در مورد انواع روش های مختلف برای سترون کردن توضیحاتی ارائه دهیم.

  • پاستورازیسیون: یکی از پرکاربردترین روش ها برای سترون کردن به وسیله بخار، پاستوریزه کردن مواد است. عمل پاستورازیسیون به وسیله دیگ بخار سه جداره انجام می شود. در واقع مکانیسم عملکرد دیگ های بخار سه جداره به نحوی طراحی شده است که یکی از بخش های آن برای بالا بردن دما جهت عمل پاستوریزه کردن مواد عمل می کند. این روش در صنایع تولید لبنیات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تندالیزاسیون: این روش یک روش حرارتی با بخار 100 درجه سانتی گرادی است که برای استریلیزه کردن محصولاتی مانند واکسن ها و سرم های دارویی استفاده می شود. در این روش تا سه روز و هر بار به مدت 30 دقیقه، ماده تحت دمای 100 درجه قرار می گیرد. سپس محصول را در دمای 35 تا 37 درجه نگهداری می کنیم تا رشد اسپور باکتری در آن صورت گیرد.
  • اتوکلاو: اتوکلاو یکی از دستگاه های مورد استفاده برای این عمل محسوب می شود. اتوکلاو ها معمولا مانند دیگ بخار عمل می کنند. این دستگاه ها مخزنی درون ساختار خود دارند که آن مخزن از آب پر شده و به وسیله المنت هایی به آب گرما داده می شود تا بخار تولید شود. بخار داغ موجود در محفظه اتوکلاو برای سترون کردن مورد استفاده قرار می گیرد. دمای بخار در دستگاه اتوکلاو حدود 120 درجه سلسیوس است و می تواند طی مدت زمان کوتاهی (15 تا 20 دقیقه) عملیات سترون کردن را انجام دهد.

استریلیزه کردن مواد با دیگ بخار

  • روش UHT: سریع ترین روش این عمل روش UHT می باشد. در این روش فراورده هایی مانند شیر، در دمای بسیار بالا مورد سترون کردن قرار می گیرند. در نتیجه در کوتاهترین زمان ممکن عمل استریلیزاسیون روی آنها انجام می شود.

سترون کردن با بخار

مزیت های استفاده از روش های مختلف سترون کردن با بخار

استفاده از روش های حاصل از بخار، برای سترون کردن مواد کاربردها و مزیت های ویژه ای دارند. در واقع دلیل استفاده بیشتر صنایع مختلف از بخار برای استریلیزه کردن مواد، همین مزیت های بیشمار آن می باشد. در این بخش از محتوا در مورد مزیت های مختلف استفاده از بخار در سترون کردن توضیح می دهیم.

  • حفظ ارزش غذایی مواد: گرمای خشک یا قرار دادن مواد در آب جوش می تواند ارزش غذایی و کیفیت مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش دهد. اما این روش روشی است که در آن ارزش و کیفیت مواد غذایی تغییر چندانی نخواهد کرد.
  • روشی ایمن و کم خطر: بسیاری از افراد برای سترون کردن مواد از روش های شیمیایی استفاده می کنند. بدیهی است استفاده از فرمول های شیمیایی برای این کار  ممکن است خطراتی مانند احتراق و انفجار به همراه داشته باشد. اما این روش معمولا با دستگاه هایی ایمن انجام می شود بنابراین خطر استفاده از این روش نیز بسیار کم است.
  • روشی به صرفه و کم هزینه: دستگاه های مورد استفاده در سترون کردن به وسیله بخار، نسبت به دیگر وسایل مورد استفاده برای استریلیزه کردن مواد، از قیمت مناسب تری برخوردارند. بنابراین شما با صرف هزینه ای کم می توانید در مدت زمانی کوتاه عمل استریلیزاسیون را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ