تابلو برق دیگ بخار

تابلو برق در حقیقت مغز متفکر یک سیستم میباشد تابلو جعبه ای است برای نصب و سیم کشی تجهیزات الکترونیکی و یا الکتریکی که قطعات کنترلی و حفاظتی و لوازم نمایشگر و کلید ها بر روی آن نصب می گردد.

در هر سیستم برقی جهت حفاظت و مرتب سازی کابل های برق و همچنین جلوگیری از بروز خطرهای احتمالی از تابلو استفاده می کنند. تابلو دارای خاصیت های دیگری نیز هست از قبیل مرتب سازی خطوط برق، متمرکز کردن قطعات جانبی برقی و کلید های برقی در روی تابلو و یا در روی آن،جلوگیری از به وجود آوردن شوک الکتریکی و ایجاد حفاظت شخصی و عیب یابی آسان با توجه به رعایت اصول مهندسی در ساخت تابلو برق ها که با عنایت به این مزایا استفاده از تابلو در کلیه دستگاه های برقی الزامی می شود. تابلو برق ها براساس میزان ولتاژ، محل نصب، ظاهر، نحوه ی قرارگیری و کاربرد، تقسیم بندی می شوند.

طبقه بندی براساس ظاهر:

. تابلو دیواری

.تابلوی کشویی

. تابلو پست

. تابلوی قفسه ای

. تابلو متال انکیلوز

طبقه بندی براساس نحوهی قرارگیری:

. تابلوی دیواری

. تابلوی ایستاده

طبقه بندی بر اساس کاربرد:

. کاربرد در ساختمان و روشنایی شامل جعبه فیوز، مشاعات و کنتور

. کاربرد در صنعت

. کاربرد در اصلاح ضریب قدرت

. کاربرد در کاهش مصرف

کاربرد در فرمان موتور مانند الکتروموتور و پمپ

کاربرد در مارشالینگ

تابلو برق و مدار فرمان دیگ بخار

.

تابلو برق

 

تابلوهای برق در حالت کلی شامل شده از بدنه اصلی(از ورق فلزی ساخته شده و به آن قاب تابلو نیز گفته می شود)،سیستم حفاظتی(فیوز، بی متال، کلید حرارتی،کنترل فیوز و کلید حفاظت جان)،کنترل جریان،کابل و سیم،کنتاکتور مدار قدرت(راه اندازی موتور فن،مشعل و پمپ را برعهده دارد)، شمش مسی و ترمینال، وارنیش،طلق، گلند، مقره،اینورتر، ترانس، میکروسوئیچ، ترموستات، رله(نقش فرمان دهی به کلیه بخش های تشکیل دهنده دیگ بخار را دارد)، سافت استارتر، کلید فاز اصلی، ریل، داکت، آمپرمتر، تایمر، لامپ روشنایی، آلارم.

تابلو برق های دیگ بخار

دستی و نیمه اتوماتیک:

در این نوع با زدن کلید استارت، دستگاه راه اندازی شده و با زدن کلید استپ، کلیه فرامین دیگ غیر فعال می شود. و جهت کنترل دستی پمپ های آب و همچنین مشعل از دو سوئیچ به صورت جداگانه استفاده می شود. و برای آگاهی راحت تر کاربر از کارکرد  پمپ ها و مشعل ها معمولا از دو چراغ سیگنال استفاده می شود که روی درب این تابلو برای نمایش نصب می گردد. از ویژگی های این نوع محافظت دو مرحله ای در دماهای بحرانی، قابلیت نصب و نگهداری و راه اندازی راحت، کنترل دما در دو وضعیت بحرانی و کاری، کنترل قسمت های مختلف دیگ بخار بصورت نیمه اتوماتیک و دستی، قابلیت نصب بر روی دیگ های دوگانه سوز، نمایش دمای اگزوز و در اخر کاربری آسان و مشخص با ضریب اطمینان بالا می باشد.

نقشه تابلو برق دیگ بخار:

.تابلو مشعل

. تابلو برق اصلی

تابلو برق مشعل بسیار ساده و گویاست. به همین دلیل مورد بررسی قرار نمی گیرد.

معمولا قبل از نقشه کشی و ساخت تابلو باید ابتدا طراحی اولیه انجام داد. که در این طراحی اولیه نیاز به پارامترهای اولیه از قبیل حفاظت های تابلو، چگونگی دسترسی به کلید ها ، درجه حرارت در طراحی تابلو، جریان لحظه ای مصرف موتورها، پیش بینی حداقل 20%  جریان اضافه نسبت به جریان اسمی دستگاه و قدرت تحمل در اتصال کوتاه نیز است.

 

.

دیگ بخار را می توان از تجهیزات فوق العاده پرکاربرد نام برد. به طوری که در صنایع پزشکی آزمایشگاهی جهت استریل کردن و ضدعفونی کردن مواد و ظروف و کارخانجات نقش موثری دارد ولی اگر دارای استاندارد نباشد خسارات جبران ناپذیری به سیستم وارد خواهد کرد. تابلو برق دیگ بخار نیز نقش اصلی را در این زمینه ایفا می کند. تابلوی دیگ بخار علاوه بر ایمن نمودن دستگاه در صرفه جویی انرژی نیز نقش مهمی را اجرا می کند. چرا که با تبدیل کردن آب به بخار، میزان آب دیگ کاهش می یابد و در صورتی که این تابلو دستور لازم و به موقع را به پمپ تغذیه صادر نکند و سبب روشن شدن پمپ  نگردد، آب داخل دیگ به میزان مطلوب نخواهد بود و دستگاه دچار خسارت سنگینی خواهد شد.

در کل باید گفت تمام عملیات مدار فرمان بر عهده تابلو برق دیگ بخار است. در گذشته از تابلوهای رله ای بیشتر استفاده می گردید که دارای معایب بسیاری از قبیل نیاز به سیم کشی بالا و وزن زیاد بود که باعث پیچیده شدن کار دستگاه می گردید ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی تابلو برق دیگ بخار دارای انواع جدیدتر و راحت تر می باشند که بسیار سبک و کوچک هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند . و همچنین با توجه به مصرف برق کمتر، فوق العاده نسبت به تابلوهای رله ای مقرون به صرفه تر میباشند واز لحاظ اقتصادی صرفه بالایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ