تابلو برق چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق به دستگاه و یا بهتر است بگوییم به محفظه‌ای گفته می‌شود که در آن تجهیزات و قطعات برقی نصب می‌گردد. تابلوهای برق به شکل فضای بسته طراحی می‌شود، اما این دلیلی نیست که در تعریف تابلو؛ آن را یک محیط بسته در نظر بگیریم.
تابلوهای برق در حقیقت نوعی فضای فلزی است که قطعات الکتریکی روی آن نصب می‌شود. اما از آنجا که نصب تجهیزات الکتریکی، خطرات زیادی را به همراه داشت، تابلو در قالب یک محفظه و یا فضای بسته طراحی شد، تا ایمنی آن حفظ شود.

 

تابلو برق چه کاربردی دارد؟

تابلوهای برق ممکن است دارای ابزارهایی باشد. این ابزارها برای پذیرش سیگنال از حسگرها و سایر تجهیزات و نمایش مقادیر، برای نظارت و مدیریت نیرو است.

ویژگی دیگر تابلوهای برق این است که ممکن است دور از دیوار نصب شوند تا قسمت عقب تابلو قابل دسترسی باشد. البته به خاطر داشته باشید که این مورد در همه تابلوها صدق نمی ‌کند.

هنگامی که یک دستگاه خاص به تابلو متصل است اما از آن استفاده نمی شود، فقط باید حداقل میزان برق آن دستگاه تأمین شود.
منبع تغذیه برد وقتی برای تعمیر و نگهداری باز می شود باید خاموش باشد. بدین شکل از برق گرفتگی اپراتوری که روی صفحه کار می کند جلوگیری می کند.
منبع اصلی منبع تغذیه در تابلوها میلگردهای لخت هستند. بنابراین، اگر فردی مجبور است در جداول توزیع فعال کار کند، قبل از کار بر روی آن، باید اقدامات احتیاطی مناسب انجام شود.
هنگام کار بر روی داشبورد برق مستقیم، باید از دستکش محافظ، عینک مخصوص، کفش، تشک لاستیکی استفاده شود.

استانداردها

تابلوها مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط آزمایشگاه Underwriters و انجمن تولیدکنندگان برق (NEMA PB2) ساخته شده اند.

عملکرد تابلو چگونه است؟

در تابلوها از دستگاه های الکترونیکی مختلفی استفاده می شوند که برای کار در مدارهای الکتریکی به کار گرفته شود. عملکرد تابلو برق، انتقال برق از یک منبع به منبع دیگر است.

مدارها

تابلوها معمولاً شامل پانل های الکتریکی هستند که به نوبه خود سوئیچها را نگه می دارند. دستگاههایی که جریان مدار را قطع می کنند یا سوئیچ می کنند. کنترل مدارها یا هدایت صحیح آنها را امکان پذیر می نمایند.
تابلوها ممکن است حاوی نشانگرهای مدار باشند که مقاومت مدارها را تشخیص می دهند. برای کارکرد تابلو، میزان انرژی منتقل شده توسط تابلو باید با توان دریافتی برابر باشد.

کنترل‌ها

دستگاه هایی مانند ژنراتورهای تک یا چندگانه به طور معمول برق تأمین شده به تابلو را کنترل می کنند. همچنین ممکن است از فرکانس و سنکروسکوپ استفاده شود که سنکرون سازی بین سیستم های شبکه های برق و ژنراتورها را اندازه گیری می کند.

بارها

تابلوها شامل مجموعه‌ای از شینه‌ها یا نوارهای متشکل از آلومینیوم یا مس هستند که برای انتقال جریان الکتریکی زیاد در تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شینه ها به یک رله یا تابلو برق متصل می شوند. ترکیبی از قطع کننده های برق، قطع کننده ها و یا فیوزهای مورد استفاده برای پاک کردن عیب ها و برق رسانی به تجهیزات را می‌توان در این باره اشاره کرد.

تابلو ورودی سرویس چیست؟

در تاسیسات کوچکتر، تابلو ممکن است مستقیماً از طریق تاسیسات برق تغذیه شود، در این صورت از آن به عنوان تابلوی “ورودی سرویس” یاد می شود.
شرکتهای محلی تاسیسات الکتریکی معمولاً الزامات خاصی برای تابلوهای ورودی خدمات دارند. در تاسیسات بزرگ تجاری یا صنعتی، یک تابلو برق از یک قطع کننده مدار بالادستی که در یک مجموعه تابلو برق نصب شده است، برق دریافت می کند.

 

 

تابلو برق

تابلو برق

تفاوت تابلو برق و پنل برد چیست؟

تابلوهای برق و پنل برد عملکرد مشابهی را در سیستم توزیع نیرو فراهم می کنند. پنل بردها معمولاً حداکثر جریان ورودی 1200 ولت (اصلی) هستند، یا در یک دیوار نصب می شوند یا روی دیواره نصب می شوند.
تابلوهای برق واحدهای مستقلی هستند که می توانند از جلو متصل شوند و فقط به تابلوهای پنل فقط به دسترسی جلو نیاز دارند.

با این حال، تابلوهای برق در صورت تمایل می توانند به جلو و عقب دسترسی داشته باشند. تابلوها می توانند حاوی دستگاه های شلوغ و اضافه جریان تا 6000 A باشند. در حالی که پنل بردها تا UL 67 طراحی شده‌اند ، تابلوهای برق توسط UL 891 مدیریت می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ