تصفیه روغن ماشین با بخار خشک

تصفیه روغن ماشین با بخار خشک را می خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم و با فرایند و شیوه انجام آن آشنا شده و به کاربرد  بخار برای تصفیه روغن های سوخته بپردازیم.

 

روغن ماشین چیست و با روغن سوخته چکار کنیم؟

روغن ماشین، ماده ای ضروری برای انواع خودروها است که در جهت تنظیم درجه حرارت موتور کاربرد دارد. روغن ماشین از اکسید شدن فلز جلوگیری می کند و به کارکرد بهتر موتور کمک می کند.

روغن ماشین از آنجا که ناخالصی های موجود از جمله دود و هیدروکربنها را به خود جذب می کند، بعد از مدتی به شکل روغن سوخته در آمده و قابل استفاده نیست و باید از خودرو تخلیه شده و با روغن ماشین جدید جایگزین شود.

اما روغن سوخته ماشین در کارگاه های صنعتی؛ پالایش شده و تصفیه می شود. زیرا که امکان تصفیه روغن ماشین با استفاده از تجهیزات صنعتی وجود دارد. کارگاه های زیادی در سطح کشور در این زمینه فعالیت کرده و روغن ماشین را تصفیه می کنند.

یکی از تجهیزاتی که برای تصفیه روغن ماشین؛ به کار گرفته می شود؛ دیگ بخار می باشد. این دستگاه، بخار لازم برای تصفیه روغن را فراهم می کند. به منظور آشنایی بیشتر با این فرایند؛ در ادامه مراحل به تصفیه روغن ماشین و بکارگیری دیگ بخار برای این منظور می پردازیم.

 

تصفیه روغن ماشین

تصفیه روغن ماشین

 

تصفیه روغن ماشین با استفاده از دیگ بخار

تصفیه روغن ماشین، در کارگاه های صنعتی مخصوصی انجام می گیرد.

در این مراکز صنعتی هر روز به میزان 2 یا  3 تریلی روغن وارد می شود. پس از اعمال تصفیه بر روی روغن های ورودی؛ میزان روغن خروجی تصفیه شده متغیر است. می تواند بین  10 تا  70 درصد روغن های ورودی باشد.

روغن ورودی به کارگاه در مخزن های ذخیره سازی تخلیه می شود.از آنجا که روغن سوخته از خاصیت خورندگی برخوردار است؛ جنس مخزن و دیگ  های مورد استفاده برای تخلیه روغن، غیر استیل می باشد.

در مرحله بعد از تخلیه؛ باید ذرات درشت روغن جداسازی شود و از صافی رد شود. پس از فیلتر کردن و جداسازی ناخالصی های درشت، باید به مخزن دیگری که مخزن اصلی می باشد، پمپاژ شود .

سپس فرایند ته نشینی روغن صورت می گیرد. با ته نشینی، روغن شناور می ماند و به منظور تصفیه، به یک تانکر جداگانه ای انتقال داده می شود.
برای این روغن تصفیه شده، دوباره عملیات جداسازی و ته نشینی صورت می گیرد، تا ذرات باقی مانده در آن  جدا شود.

 

در مرحله بعد؛ روغن تصفیه شده، وارد برج تقطیر می شود و با دمای 380  تا 400 درجه سانتیگراد حرارت می بینید. این حرارت هیدروکربن های روغن را می شکند و مقداری گاز و بخار آب حاصل می شود.

 

از آنجا که بخار آب و هیدروکربن ها در روغن وجود دارد، احتمال خطر آتش سوزی شکل می گیرد.  همچنین ممکن است موجب  آلودگی آبهای زیرزمینی شود. به همین دلیل روغن و آب به مخازن دیگری انتقال داده شده و مجددا تصفیه می شود.

.

در مرحله بعد، تصفیه روغن ماشین با اضافه کردن مواد شیمیایی انجام می شود. به روغن اسید سولفوریک با میزان درصد بالای  98، اضافه می شود. با این کار تمام هیدروکربن های موجود در روغن از مراحل قبل، شکسته می شود. بدین شکل روغن خالص باقی می ماند. البته پسماندهای اسیدی نیز در این مرحله جدا شده و باقی می ماند که باید برای آن مدیریت خاصی را در نظر گرفت تا به محیط زیست آسیب وارد نکند.

روغن خالص کمی گرما می بیند و سپس خاک مخصوصی به آن اضافه می شود. در واقع خاک بر روی روغن با سیستم های خاصی پاشیده می شود.  با این کار روغن به رنگ تیره تغییر پیدا می کند.

با استفاده از فیلترهای جداسازی پرسی، روغن و خاک از هم جدا می شود. با فشار پرس دستگاه، روغن خالص از فیلتر دستگاه خارج می شود و خاک نیز در دستگاه باقی می ماند.

در آخرین مرحله نیز؛ دیگ بخار به کار گرفته می شود. دیگ بخار به منظور بالاتر بردن کیفیت روغن حاصله از مراحل  قبل مورد استفاده قرار می گیرد. روغن در دیگ بخار حرارت داده می شود و فرایند تصفیه روغن ماشین به پایان می رسد. روغن نهایی به دست آمده معمولا، با خلوص  10 تا 70 درصد بوده و قابل استفاده به عنوان روغن ماشین می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ