بخار مرطوب چیست؟

بخارها دارای انواع مختلفی هستند. اگر صحبتی از بخار به گوش برسد احتمالا همه فکر خواهند کرد که منظور همان رطوبت می باشد. اما در واقع تبخیر گازها انواع مختلفی مثل مرطوب و خشک و … دارد. در واقع تفاوت بخار خشک و مرطوب بسیار واضح می باشد، اما وقتی که آب را گرم می کنید و آب به دمای جوش 100 درجه سانتیگراد می رسد، آب از وضعیت سیال خود وارد فاز گازی می گردد سرانجام بخار آب تشکیل می شود. این مدل و شکل گازی آن حاوی قطرات پراکنده آب می باشد و این همان نوع مرطوب است، که برای درست فهمیدن آن یک کتری آب را در نظر می گیریم، این کتری وقتی به جوش می آید، به سبب حرارت بالایی که بوسیله اجاق تولید می گردد، گرمای زیادی جذب می کند.

آب گرما را به مرور می گیرد، مولکول آب از هم گسسته شده و آب شروع به جوش آمدن می کند. وقتی که میزان مناسب و مطلوبی از گرما جذب شد، بعضی از مولکول ها تبخیر می شوند. گاز از دریچه کتری خارج می گردد. تماس و برخورد آن با فضای خنک اطراف سبب می گردد، تا انرژی خود را از دست بدهد. بنابراین تبدیل به نوع آن مرطوب می گردد. در دیگ، اندازه رطوبت گاز مرطوب را میتوان کنترل نمود.

 

بخار خشک چیست؟

بخار خشک یا فوق العاده گرم ( داغ ) حاوی گرمایی بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل که در این گونه هیچ شکلی از مولکول آب دیده نخواهد شد. در نوع مرطوب، دمای نقطه جوش جهت مبدل نمودن آب به گاز 100 درجه سانتیگراد می باشد. بنابراین در موقعیت هایی که دما بالاتر از 110 درجه سانتیگراد می رود، انرژی حرارتی آن افزایش می یابد و بخار خشک ایجاد می گردد. در نهایت نوع خشک دارای کمترین رطوبتی نیست، که به این نام لقب داده شده است.

بخار

بخار

 

تفاوت بخار خشک و مرطوب

تفاوت بخار خشک و مرطوب در همان میزان رطوبت موجود در نوع مرطوب و عدم وجود رطوبت در نوع خشک می باشد، که از بارزترین وجه تمایز میان این دو نوع گاز می باشد.

نوع خشک حاوی حرارت و انرژی بالاتری در مقایسه با نوع مرطوب می باشد. در واقع میزان رطوبت موجود در نوع مرطوب سبب این کاهش دما می گردد.

در مولکول های بخار خشک هیچ آبی وجود ندارد، ولی در نوع  دیگر این آب موجود می باشد.

درصد رطوبت گاز بدون آب کمتر از درصد رطوبت گاز دارای آب است. همچنین کاربرد گاز فاقد آب در بهداشتی نمودن، عفونت زدایی، توشویی سقف، شست و شوی موکت، صندلی و داشبورد ماشین و روزنه های کوچک درون ماشین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما بخار دارای آب و رطوبت را میتوان برای مرطوب کردن محیط به کار برد. از این دو نوع در صنایع مختلف بر حسب نوع نیاز میتوان استفاده نمود.

در واقع استفاده از یکی از این دو نوع بر طبق نیاز کاربر یا مشتری نیز صورت می پذیرد. اگر مشتری دیگ بخار صنعتی را در لیست خود قرار می دهد و خریداری می نماید، بخار خشک مد نظرش نباشد، نصب کننده دیگ از این نوع برای بویلر خود صرف نظر می کند. در نتیجه در وضعیت معمولی کمترین دیگ صنعتی شامل دو خروجی می باشد. یک خروجی گاز خشک و یک خروجی نوع مرطوب که با تمرکز به متفاوت بودن این دو نوع  میتوان از آن ها  بهره برد.

کاربرد

یکی از کاربرد های گاز تر در کارواش و همچنین برای مرطوب نمودن فضا، شست و شوی بدنه و در موتورشویی ها می باشد.

حال در انتها بررسی می کنیم کدام یک از این دو نوع بهتر هستند. برتری خاصی میان این دو بخار خشک و مرطوب وجود ندارد بلکه با استفاده از هر یک در مکان مورد نیاز میتوان گفت که گاز مناسبی را انتخاب نموده ایم زیرا که کاربرد هر یک از این دو در جایگاه خاص و ویژه خود مناسب و مطلوب است.

به عنوان نمونه بخار لکه ها را از بین می برد. از آن میتوان در تمامی اماکن از جمله؛ اتاق استراحت، محل استحمام، سالن غذاخوری، فضای داخل خودرو، موتور، دوچرخه، سالن اجتماعات، مجتمع های تفریحی، تجاری، آبی و فروشگاه های سوپر مارکت بزرگ و کوچک و … استفاده کرد. همچنین محل روغن، کپک و مدفوع حیوانات خانگی همه و همه توسط گازها از بین می روند. در واقع مورد کاربرد بخار در امور مرتبط با استریل و پاستوریزاسیون بسیار فراوان می باشد.

عناوین مرتبط انواع بخارها و کابردهای آن:

https://boileriran.com/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1/

https://boileriran.com/%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ