رابطه بخار با کارخانه قند و شکر

در واقع امروزه کارکرد های بسیاری از بخار وجود دارد. در صنایع مختلف غذایی از آن استفاده می گردد. در واقع جهت تولید گرما، رطوبت و استریلیزه نمودن در این صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این صنایع مختلف عبارتند از؛

– صنایع تهیه محصولات لبنیاتی.

– صنایع تهیه محصولات رب و سس گوجه فرنگی.

– صنایع تولید آلوچه و لواشک.

– صنایع ساخت کشک و پنیر.

– صنایع تولید نوشمک، یخمک و انواع نوشیدنی ها.

– صنایع تهیه گیاهان زینتی و گلخانه ای.

– صنایع تولید کیک و کلوچه.

– کارخانجات تولید و پرورش قارچ و انواع صنایع غذایی و دارویی دیگر در رابطه ای تنگاتنگ با بخار قرار دارند.

بخار

بخار

بخار

در واقع از بخار به منظور تغلیظ یا رقیق نمودن شربت قند که حاوی شکر و آب می باشد، و همچنین متبلورسازی و حرارت دهی در سیستم کارخانجات تولید قند و شکر نیز استفاده می شود.

در کارخانجات قند، شکر و محصولات دیگر از چغندر به اندازه زیادی انرژی گرمایی نیاز داریم، و به دلیل چغندر قند اینکه چغندر قند شامل 70 درصد آب است که می بایست این آب در مراحل تولید قند و شکر از این ماده غذایی خارج شود، در صنعت تولیدات قند و شکر آب و بخار به صورت دلیلی جهت جذب گرما از سوخت در حال احتراق در کوره یا دیگ و جابجایی آن به مکان مصرف به حساب آمده، مکانی که آب موجود در چغندر قند تبخیر می گردد و از این ماده جدا می شود.

مشخصات دیگ های بخار در کارخانه قند و شکر

دیگ های بخار در صنایع قند و شکر کاربرد فراوان دارند، و همگی دارای یکسری خصوصیات مشترک هستند. این مشخصات شامل موارد ذیل می باشد :

این نوع دیگ ها به طوری ساخته شده اند، که فرایند و پروسه را به طور کامل به صورت مطلوب و قابل اطمینانی انجام داده و همچنین این کارکرد خوب را نتیجه جنس با کیفیت به کار برده در آنها می بایست، دانست. در واقع در محیط های عملیاتی بسیار عالی عمل می نمایند.

– این دیگ ها از نوع واتر تیوب بویلر هستند، که در آن آب و بخار در درون لوله ها جاری است و گرما از بخش های بیرونی لوله ها به آن انتقال می یابد.

– این دیگ ها سیرکلاسیون طبیعی بوده که آب و گاز تحت تاثیر اختلاف دانسیته ( و یا درجه حرارت ) در لوله های تبخیر کننده به چرخش در می آیند.

– مکان فعالیت آنها پایین تر از psig700 است. در صنایع کوره سازی به طور معمول دیگ های با فشار پایین تر از psig600 نام دیگ با فشار کم می گیرند.

تولید قند و شکر با بخار

 

در واقع دیگی که در کارخانجات قند و شکر به فعالیت مشغول است، دارای مشخصه هایی است که مختص یک دیگ بخار فعال در کارخانه قند و شکر می باشد.

از لحاظ قیمت دیگ ها می بایست قابلیت رقابت را با سایر دیگ های موجود در بازار داشته باشند.

همچنین این دیگ ها می بایست شامل تجهیزات برای تفکیک بخار از آب و تحویل تبخیر استریل شده باشد.

حاوی درصد بالای حرارت می باشد. دارای نگهداری آسان و راحت با قابلیت تعمیر ساده است. قادر به سازگاری و تطبیق با تغییرات فوری بار و همچنین این نوع دیگ های بخار بسیار برای راه اندازی تجهیزات و لوازم تنظیم با قیمت بهینه مناسب هستند.

.

در نهایت باید گفت که صنعت قند و شکر جزء صنایعی است. که بسیار انرژی می خواهد این انرژی می بایست به صورت آب و برق باشد. یکی از سبک های رایج شناسایی درصد بازدهی مصرف انرژی در یک کارخانه قند و شکر، سنجش میزان استفاده بخار زنده منتشر شده از توربین در گام تبخیر می باشد. در واقع یکی از جوانب افزایش راندمان در کارخانجات قند و شکر محاسبه درست این معیار می باشد. در کارخانجات مختلف خارجی 14 درصد به صورت تئوریک تناژ چغندر قند، بخار جهت پروسه تهیه شکر ضروری است که این مقدار در کشورهای توسعه یافته از 17 تا 25 درصد است.

در صورتی که در کارخانه های قند و شکر در ایران ایم مقدار چندین برابر بالاتر از این اندازه های گفته شده می باشد. در نهایت باید گفت که با استفاده از فناوری پینچ به ویرایش واحد غلیظ سازی شربت و شبکه مبدل های گرمایشی مربوط با آن در یکی از کارخانه های شکر کشور، به دلیل بهبود کارکرد بازیافت بخار شربت و کاستن استفاده گرما توجه اساسی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ