دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟  

باور کنید یا نکنید دستگاه تولیدکننده بخار را به دلیل کاربردهای متنوع آن می‌توان در بسیاری از صنایع یافت. از آن می‌توان برای کنترل دمای آب در فرآیند تقطیر، فرآوری مواد غذایی، ضدعفونی کردن محصولات، بخارپز نمودن غذاها، استریل ظرف‌ها و تمیز کردن تجهیزات از هرگونه آلودگی استفاده کرد. همچنین انواع دستگاه‌های تولید کننده بخار در صنایع ساختمان‌سازی به کار می‌روند. مصالح ساختمانی مانند آجر، برای قالب‌گیری به بخار احتیاج دارند. صنایع داروسازی نیز از بخار خالص استفاده می‌کنند. در محیط خانه نیز بخار، برای انجام کارهای مختلف مانند تمیز کردن فرش، کف یا سایر سطوح و نیز در قالب وسایلی مانند اتو و انواع دستگاه بخور به کار می‌رود.

دستگاه تولید بخار از چه اجزایی تشکیل شده است؟

دیگ‌های بخار ترکیبی، رایج‌ترین نوع دستگاه تولیدکننده بخار محسوب می‌شوند که برای تأمین آب گرم و مصارف خانگی بسیار مناسب هستند؛ اما همه مدل‌های آن‌ها مطلوب نیستند. این نوع دیگ‌های بخار فقط در برخی شرایط مزیت دارند. و کاربرد اشتباه آن می‌تواند موجب تأخیر طولانی در گرم کردن آب و تحمیل هزینه بالاتر شود. در ساخت دستگاه تولیدکننده بخار، دو نوع تکنولوژی تبخیری و اولتراسونیک به کار رفته است.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

انواع دستگاه تولیدکننده بخار

برخی از صنایع به دلیل حضور در منطقه آب و هوایی خشک، احتیاج به استفاده از دستگاه تولیدکننده بخار برای افزایش رطوبت هوا دارند. انواع دستگاه تولیدکننده بخار و مه ساز، دارای کاربردهای بسیاری هستند. که از جمله آن می‌توان به استفاده برای پرورش قارچ، گلخانه‌ها، سالن‌های دام و طیور، تولید تخم‌مرغ و دستگاه‌های بخور سرد و گرم اشاره کرد. آشناترین کاربرد دستگاه تولیدکننده بخار را می‌توان در اتوهای خانگی یا دستگاه‌های بخور خانگی با قابلیت تولید بخار سرد و گرم، متصور شد که به بهبود تنفس، کاهش علائم حساسیت و خشکی چشم و… کمک می‌کند. انتخاب نوع سرد یا گرم آن، به دغدغه‌ای برای افراد تبدیل شده است.

.

می‌توان گفت که استفاده از دستگاه بخور گرم یا سرد، به فصل و شرایط محیطی بستگی دارد. دستگاه بخور گرم برای بهبود گرفتگی بینی و کاهش سرفه در هوای سرد استفاده می‌شود؛ ولی باید توجه داشت که مصرف انرژی بالایی دارند و احتمال سوختگی با بخار آب داغ و احتمال ته‌نشینی رسوب در مخزن، محتمل است. در مقابل، دستگاه بخور سرد می‌تواند. رطوبت محیط را بدون افزایش دما و صرف انرژی کمتر، تأمین نماید. نکته مهم در استفاده از دستگاه بخور سرد، استفاده از آب تقطیر شده به دلیل عدم وجود املاح معدنی در آن است.

دستگاه‌های بخور معمولی، بخار را با استفاده از جذب آب و فن تعبیه ‌شده در دستگاه، به محیط منتشر می‌کنند؛ ولی در مقایسه با آن می‌توان به دستگاه‌های بخور اولتراسونیک اشاره کرد. که می‌تواند با آسودگی از بابت کاهش عفونت‌های ویروسی، به مرطوب نگه داشتن محیط زندگی کمک کند. در ادامه به کارکرد انواع دستگاه بخور اشاره خواهیم کرد.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

دستگاه تولید بخار گرم

در این نوع از دستگاه تولید کننده بخار، آب به کمک المنت حرارتی گرم می‌شود. و در فصول سرد سال علاوه بر تأمین رطوبت هوا، به افزایش دمای محیط نیز کمک می‌کند. و احتمال رشد باکتری و قارچ در آن کمتر است. همچنین می‌توان از مواد خوشبو کننده گیاهی در مخزن آن استفاده کرد. این دستگاه با کاهش ذرات معلق حساسیت‌زا در هوا، در رفع سرفه‌های خشک و تنگی نفس مؤثر است. البته میزان مصرف انرژی و احتمال سوختگی با بخار داغ در آن بیشتر خواهد بود.

 

دستگاه تولید بخار سرد

این دستگاه تولید کننده بخار به نسبت دستگاه‌های مشابه تولید بخار گرم، جدیدتر هستند و بیشتر برای افراد درگیر با مشکل خشکی پوست و انواع آلرژی توصیه می‌شوند. عملکرد این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که موجب می‌شود ذرات آب و بخار بیشتری تنفس شود. این دستگاه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • دستگاه تولید کننده بخار اولتراسونیک

رطوبت سازهای اولتراسونیک باعث تسکین علائم ناشی از هوای خشک در محیط داخلی و تولید آیروسل‌های حاوی آب و مواد معدنی موجود در آب می‌شوند. نکته مهم این است. که کیفیت آب به طور قابل ‌توجهی بر توزیع اندازه ذرات تأثیر می‌گذارد که پس از طی 0.9 متر از خروجی رطوبت‌ ساز، به صورت یکنواخت منتشر می‌شوند. این دستگاه دارای دیافراگم لرزشی با فرکانس بالا بوده و تنظیمات متنوعی دارد. اکثر این دستگاه‌ها مجهز به رطوبت‌سنج داخلی هستند. تا میزان رطوبت هوا را اندازه بگیرند. در صورت مصرف روزانه باید نسبت به نظافت و نگهداری آن‌ها اقدام نمایید.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

  • دستگاه تولید بخار تقطیری

عملکرد این دستگاه تولید کننده بخار منحصر به استفاده از لوله بسیار باریک و یک فن است که با جذب آب، با فشار آن را به سمت بیرون پرتاب می‌کند و باعث شکستن آب به ذرات بسیار ریز می‌شود.

 

مزایا و معایب استفاده از دستگاه بخور

آب بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها محسوب می‌شود و از آنجا که در دستگاه بخور، قطرات آب به هوا منتشر می‌شوند، می‌تواند موجب انتشار باکتری‌ها نیز شود. میزان رطوبت بالا موجب تشدید حملات آسم و آلرژی می‌شود. به دلیل شرایط محیطی، پوست محلی برای تجمع باکتری‌های مرده محسوب می‌شود. با استفاده از بخار آب بر روی پوست می‌توان موجب اکسیژن ‌رسانی بیشتر به پوست، گردش بهتر خون و پاک‌سازی آن شد. استفاده از بخور منظم برای پوست می‌تواند موجب باز شدن منافذ پوست و خارج شدن چربی‌های انباشته شده در آن شود.

آیا قصد خرید دستگاه بخور دارید؟

همان‌طور که گفته شد دستگاه بخور، کارایی‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین بهتر است حتماً قبل از خرید، نیازهای خود را در نظر بگیرید. چنانچه به برند تولیدکننده آن توجه نکنید ممکن است در حین کار با سر و صدای آزاردهنده آن نیز مواجه شوید. چنانچه دستگاه تولید کننده بخار فیلتردار می‌خرید حتماً در مورد زمان تعویض آن از فروشنده سؤال کنید. برای جلوگیری از آلودگی مخزن دستگاه به انواع قارچ و باکتری، بهتر است آب داخل مخزن را هر روز خالی نمایید. چنانچه قصد استفاده از دستگاه بخور را در اتاق کودک دارید بهتر است نسبت به خطرات احتمالی ناشی از سوختگی با بخار آب گرم و مخزن آب هوشیار باشید.

همچنین باید به مساحت اتاق هنگام خرید این دستگاه توجه کرد. در برخی از دستگاه‌ها از فیلتر ضدرسوب استفاده شده و بخار حاصل بدون هیچ بو و باکتری منتشر می‌شود. از جمله مزایای دیگر برخی از دستگاه‌ها می‌توان به دکمه انتشار بخار و بی‌صدا بودن و خاموشی خودکار اشاره کرد.

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در صنایع مختلف

از بخار در صنایع مختلف غذایی، پوشاک، پرورش قارچ، داروسازی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، نیروگاه‌های تولید برق و… استفاده شایانی می‌شود. دیگ بخار یا بویلر (Boiler) مخزنی سربسته است که برای تولید بخار و آب گرم استفاده می‌شود. انرژی مورد استفاده برای تولید بخار، از طریق سوختن گاز و گازوئیل تأمین می‌شود. دیگ بخار شامل بخش‌های مهمی مانند مشعل، شاسی دیگ،  نشان دهنده سطح آب و… است.

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در صنایع غذایی

دستگاه تولید کننده بخار برای تولید حرارت جهت پخت انواع مواد غذایی، تهیه کیک، رقیق شدن مایع شکلات در قالب‌های مخصوص و بسته بندی شکلات و… اهمیت شایانی دارد.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در گلخانه‌ها

دمای محیط و رطوبت، از عوامل مهم در تولید گیاهان گلخانه‌ای به شمار می‌آیند. به همین منظور از دستگاه تولید کننده بخار در این مکان ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای از بین بردن آفت‌ها و ضدعفونی نمودن خاک استفاده کرد.

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در فرآورده‌های لبنیاتی

از آنجا که شیر، اساس تولید محصولات لبنی به شمار می‌آید، حرارت دهی به شیر توسط دستگاه تولید کننده بخار صورت می‌گیرد. همچنین از آن برای پاستوریزه و هموژنیزه نمودن محصولات هم استفاده می‌شود.

 

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در صنایع تولید رب

برای پوره کردن گوجه فرنگی و تبدیل آن به سس، حرارت لازم است. برای تولید حرارت کافی، از مخازن و دستگاه تولید کننده بخار استفاده می‌شود.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

کاربرد دستگاه تولید کننده بخار در سونای بخار، لوازم استخر و جکوزی

یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در سونای بخار، بویلر و دیگ بخار است. سونای بخار در واقع اتاق اشباع از بخار آب است. برای تأمین بخار مورد نیاز در آن، از طریق دیگ تولید بخار در خارج از محوطه استفاده می‌شود. به ‌طور کلی برای گرم کردن آب استخرها، از مبدل‌های حرارتی استفاده می‌کنند.

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

دستگاه تولیدکننده بخار چیست؟

همه ‌چیز در مورد دستگاه بخور و رطوبت ساز

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان مبتلا به آلرژی یا آسم باشید، دستگاه رطوبت ساز می‌تواند سرمایه‌ای ارزشمند برای فضای زندگی‌تان به حساب آید. احتمالاً چرخه آب را از کتاب علوم دبستان به خاطر دارید؛ تبخیر، تراکم و بارش. آنچه که ممکن است متوجه آن نشده باشید این است که چرخه آب همیشه در هوایی که تنفس می‌کنید جریان دارد. همان‌طور که می‌دانید رطوبت، همان اندازه‌گیری بخار آب در هوا است. رطوبت‌گیرها این بخار آب را حذف کرده یا به حداقل می‌رسانند.

رطوبت‌گیر چگونه کار می‌کند؟

یک رطوبت ساز با کشیدن جریان هوای گرم به داخل سیم‌پیچ خود از طریق فن کار می‌کند. وقتی هوا از طریق سیم‌پیچ‌های یخچال دار دستگاه تغذیه می‌شود، هوای گرم منقبض می‌شود و چگالش در داخل دستگاه رطوبت‌گیر باقی می‌ماند. با جمع شدن این میعان، هر بار یک قطره آب، درون مخزن ذخیره‌سازی متصل به دستگاه رطوبت‌گیر می‌افتد.

هوای خنک کننده و خشک‌تر، از آن‌ طرف دستگاه به خانه شما باز می‌گردد. رطوبت‌گیر شما باید بتواند رطوبت موجود در هوا را به رطوبت نسبی 30 تا 50 درصد برساند. بسیاری از دستگاه‌های رطوبت ساز با کنتور تهیه می‌شوند که رطوبت نسبی محل قرارگیری در خانه شما را اندازه‌گیری می‌کند و می‌توانید رطوبت را به اندازه مورد نظر خود، تنظیم کنید.

نکات مهم در خرید دستگاه تولید کننده بخار

با توجه به عملکردی که دستگاه‌های تولید کننده بخار دارند، قطعات جدایی ناپذیری در بسیاری از مشاغل هستند. این دستگاه‌ها با ایجاد گرما و بخار قدرتمند می‌توانند در بسیاری از فرآیندها به صنایع مختلف کمک کنند. در نتیجه در انتخاب یک دستگاه تولید کننده بخار استاندارد و مناسب کسب و کار خود، برخی نکات را در نظر گرفته و سپس برای خرید آن اقدام کنید.

اولین گزینه‌ای که باید به آن توجه کنید هزینه پرداختی است که شاید کمی گران به نظر برسد. بسیاری از خریداران، تمایل به خرید دستگاه‌های ارزان ‌قیمت دارند؛ اما زمانی که صحبت از محصولات بزرگ صنعتی می‌شود باید فاکتورهای دیگر را نیز در نظر گرفت. انتخاب یک دستگاه تولید کننده بخار ارزان ‌قیمت برای استفاده طولانی مدت، کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. در کنار هزینه باید به کارایی آن نیز توجه داشته باشید. خرید یک مدل ارزان ‌قیمت، به‌ مرور زمان به تعمیر و نگهداری بیشتری نیز احتیاج خواهد داشت.

سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه و خرید ماشین‌آلات قابل اطمینان، منطقی‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. قیمت دستگاه تولید کننده بخار بر اساس فاکتورهای مختلفی از جمله ظرفیت، فشار، نوع سوخت، دمای بخار، میزان صدا، ضدزنگ بودن و بازده عملیاتی، محاسبه می‌شود. البته باید در کنار هزینه خرید دستگاه، هزینه‌های حمل و نصب، تعمیرات احتمالی و نگهداری را نیز اضافه کنید.

.

نکته دیگر هنگام خرید دستگاه تولید کننده بخار، نوع استفاده آن است که قصد دارید در چه صنعتی از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید سال‌ها بدون دردسر از دستگاه تولید کننده بخار استفاده نمایید، دوام و طول عمر دستگاه را نیز بررسی کنید. هزینه خرید یک دستگاه تولید کننده بخار مهم نیست، اگر شما یک دستگاه گران ‌قیمت بخرید اما به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد، مشکلاتی در آن رخ می‌دهد که کسب و کار شما را مختل خواهد کرد. بررسی منظم کلیه دریچه‌ها، لوله‌های خروجی و سایر قطعات، مانع از خرابی‌های احتمالی می‌شود.

دقت کنید

 اگر احساس کردید که دستگاه تولید کننده بخار عملکرد گذشته خود را ندارد، قبل از اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد. و به طور ناگهانی کار شما متوقف و تجارت شما دچار بحران شود، اقدام به تعمیر آن کنید تا با ضررهای مالی و زمانی روبه‌رو نشوید. معمولاً دستگاه تولید کننده بخار بین 20 تا 30 سال عمر مفید دارد که در صورت عدم نگهداری و سرویس، حتی بهترین دیگ‌های بخار از برندهای معروف نیز به‌ مرور خراب شده و زودتر از عمر مفید خود از رده خارج می‌شوند. دستگاه تولید کننده بخار از چند ماده مختلف ساخته می‌شود؛ توجه داشته باشید که اگر دستگاه چدنی خریداری می‌کنید، در صورت عدم سرویس و نگهداری اصولی، دچار نشت آب یا بخار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ