دیگ آب گرم صنعتی چیست؟ مشخصات فنی دیگ آب گرم

دیگ آب گرم صنعتی در تجهیزات حرارتی و گرمایشی به کار برده می‌شود. دیگ آب داغ، از آب برای انتقال و پخش حرارت استفاده می‌کند. این دیگ در صنایع متعددی کاربرد دارد. از آن برای گرم کردن محیط‌های مختلفی توسط دستگاه‌های گرمایشی استفاده می‌گردد. در اینجا منظور از سیستم‌ها و تجهیزات گرمایشی؛ وسایلی مثل شوفاژها هستند. شوفاژ از جمله تجهیزات گرمایشی است که با انتقال آب گرم در لوله‌ها؛ می‌تواند فضای یک ساختمان را گرم کند.

 

کاربردهای دیگ آب گرم صنعتی

برای ایجاد آب گرم انتقال داده شده در لوله‌های تجهیزاتی مثل شوفاژها، از دیگ آب گرم صنعتی استفاده می‌شود.

دیگ آب داغ؛ دستگاهی است که از جنس فولاد محکم و یا استیل ساخته می‌شود. این دیگ ها به گونه‌ای ساخته شده اند که بتوانند حرارت و فشار زیاد را تحمل کنند. همچنین به منبع حرارتی متصل هستند برای ایجاد حرارت و در نتیجه گرم کردن آب.

دیگ آب گرم با جنس محکمی که دارد و همچنین توسط مشعل‌های حرارتی که به آن متصل است؛ توانایی گرم کردن آب را پیدا میکند. این آب گرم از طریق لوله‌های تجهیزات گرمایشی مثل شوفاژ؛ به حرکت در می‌آید و علاوه بر تامین آب گرم لوله‌کشی، فضای محیط را نیز گرم می‌کند.

دیگ‌های آب داغ، برای عملکرد خود و ایجاد آب گرم؛ نیاز به منبع سوخت دارند. منبع سوخت در انواع دیگ آب گرم متفاوت است. در برخی موارد سوخت مورد استفاده؛ گاز طبیعی و یا زغال سنگ است و در برخی موارد نیز ممکن است که دیگ آب گرم صنعتی با برق کار کند.

دیگ آب گرم در صنایع متعدی به کار می‌رود. شوفاژها تنها یک نمونه از کاربردهای این وسیله است که به آن اشاره کردیم.
در صنایع مختلف با توجه به موارد استفاده دیگ آب گرم؛ ممکن است به آب موجود در مخزن دیگ مواد شیمیایی اضافه شود. افزودن مواد شیمیایی به مخزن به دلایل متعددی صورت می‌گیرد. علت‌های انجام این کار می‌تواند زیاد کردن نقطه جوش آب مخزن باشد. جلوگیری از زنگ زدگی و پوسیدگی دیگ نیز از دیگر دلایل اضافه کردن مواد شیمیایی به آب است.

دیگ آب گرم صنعتی

دیگ آب گرم صنعتی

مشخصات فنی دیگ آب داغ صنعتی

دیگ آب گرم صنعتی، مانند هر دستگاه صنعتی دیگری دارای ویژگی‌های فنی مخصوص به خود است و از اجزای متعددی تشکیل شده است. هر وسیله صنعتی با ویژگی‌های فنی و غیر فنی‌ای که دارد و تجهیزات به کار رفته در آن برای کاربرد خاصی به کار گرفته می‌شود.

دیگ  آب گرم نیز با مشخصات فنی خود، آب گرم مورد نیاز در بسیاری از صنایع را می‌تواند تولید کند. در ادامه این را ویژگی‌ها را شرح می‌دهیم.

دیگ آب داغ، در ظرفیت‌های مختلفی طراحی و ساخته شده است. برای هر کاربردی لازم است که با توجه به صنعت مورد استفاده و نوع نیاز مشتری؛ از دیگ آب گرم با ظرفیت مخصوص و مناسب آن استفاده شود. نوع حرارت تولید شده نیز می‌تواند متفاوت باشد. برخی از دیگ‌ها، به شکل یک پاس حرارتی؛ و برخی دیگر به شکل سه پاس حرارتی؛ تولید گرما را انجام می‌دهند.

برای دیگ‌های آب گرم از ورق‌های با استحکام بالا استفاده می‌شود. ورق به کار رفته در دیگ؛ از جنس  لوله‌های آتشخوار است. در دیگ بخار؛ عایق‌کاری نیز صورت می‌گیرد. عایق‌کاری با استفاده از روکش استنلس استیل و همچنین پشم سنگ انجام می‌گیرد.

دیگ‌های آب داغ به موارد دیگر همچون دریچه بازدید مجهز هستند. از این دریچه برای نگهداری و تست  کارکرد دیگ استفاده می‌گردد.

دیگ آب گرم چگونه کار می‌کند؟

دیگ آب گرم صنعتی دارای نحوه کارکرد مختص به خود است، اما با این حال این عملکرد شباهت زیادی به  دیگ‌های بخار دارد.

کارکرد بویلر آب گرم؛ با پر شدن دیگ از آب آغاز می‌شود. سپس آب در لوله‌ها به جریان در می‌آید. لوله و آبی که در لوله‎‌ها به جریان در آمده است، با استفاده از مشعل دیگ گرم می‌شوند.

لوله کشی به صورت گردشی و پمپی است. بنابراین آب لوله‌ها دوباره به دیگ برگشته و مجددا فرایند گرم شدن آن آغاز می‌شود. این عمل به شکل یه سیکل دائما تکرار می‌شود.

از آنجا که مخزن دیگ؛ با آب پر می‌شود، لازم است تمهیداتی برای جلوگیری از زنگ زدگی و فرسودگی آن در نظر گرفته شود. تصفیه آب با مواد شیمیایی و استفاده از دستگاه تصفیه برای این امر در نظر گرفته شده است.

دیگ آب گرم صنعتی با نوع کارکردی که دارد از مزایای زیادی برخوردار است. یکی از مزیت‌های آن راه‌اندازی آسان و ساده است. مواردی مثل بهره‌روی بالا و قیمت ارزان را نیز می‌توان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ