دیگ پخت سه جداره چیست؟

دیگ پخت 3 جداره، به عنوان دستگاهی ضروری در بسیاری از صنایع اعم از صنعت داروسازی، صنایع غذایی و شیمیایی شناخته می شود. این نوع دیگ قابلیت انجام همزمان سه کار متفاوت را دارد. یعنی شما می توانید به طور همزمان از یک جداره این دیگ برای انجام واکنش های گرما زا و از جداره دیگر برای انجام واکنش های گرما ده استفاده نمایید. فناوری و سیستم ساخت این نوع دیگ به گونه ای طراحی شده که وجود تفاوت های دمایی زیاد، آسیبی به آن وارد نخواهد کرد. دیگ پخت 3 جداره، از متریال استنلس استیل ساخته می شود که متریالی مقاوم و قوی بوده و با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و حلال های متنوع، دچار خوردگی و یا زنگ زدگی نخواهد شد.

شاید این سوال در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد که در فرآیند حاصل از این نوع دیگ، چرا از بخار استفاده می کنند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هنگام انجام واکنش های شیمیایی، برخی از مواد برای شروع واکنش، نیز به گرما دارند که گرمای لازم برای انجام این دست واکنش ها از طریق بخار گرم حاصل می شود. البته در جداره های داخلی دیگ پخت 3 جداره نیز، چیلرهایی تعبیه شده است که عملیات سرد سازی محلول ها را انجام می دهند.

دیگ پخت 3 جداره

مراحل استفاده از دیگ پخت 3 جداره

در صنایع غذایی و در ساخت بسیاری از محصولات غذایی، ابتدا نیاز است که مواد اولیه در دمای بالا با هم ترکیب شوند. برای مثال برای تهیه محصولاتی مانند بستنی، باید در ابتدای امر شیر، شکر، وانیل و سایر افزودنی ها طی یک عملیات گرماگیر با هم ترکیب شده و به طور کامل میکس شوند. این دیگ از 3 جداره مختلف ساخته شده است که به طور همزمان عملیات های متفاوتی را پشتیبانی می کنند. یکی از جداره های این دیگ با استفاده از بخارهای عبوری از منافذ خود عملیات میکس و گرم کردن شیر و سایر افزودنی ها را انجام می دهد. معمولا این فرآیند به دمایی حدود 60 درجه سانتیگراد نیاز دارد.

در مرحله بعد، لازم است میکروب زدایی و عملیات پاستوریزه سازی در دمایی حدود 50 درجه سانتیگراد انجام شود که یکی دیگر از جداره ها همزمان این وظیفه را به عهده می گیرد. در مرحله آخر نیز محصول، با استفاده از چیلرها و یا آیس بانک هایی که در یکی از جداره های دیگ پخت 3 جداره تعبیه شده اند، عملیات سرد سازی و سپس بسته بندی محصول انجام می شود. در واقع دیگ های پخت 3 جداره به شما این امکان را می دهند تا تمامی فرآیندهای مورد نیاز برای تولید محصولات غذایی مانند بستنی را به صورت همزمان و در مدت زمانی کوتاه انجام دهید.

موارد استفاده از دیگ پخت 3 جداره در صنایع مختلف

همانطور که گفته شد دیگ پخت 3 جداره در صنایع مختلفی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. در این بخش از محتوا به معرفی مهمترین صنایع در استفاده از این دستگاه خواهیم پرداخت.

  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی و برای تولید محصولات غذایی که به طور همزمان به گرما، میکس شدن و سرما نیاز دارند از این دستگاه استفاده می شود.
  • صنایع دارویی: در صنعت داروسازی برای تهیه بسیاری از سوسپانسیون ها و شربت ها، نیاز به گرما، سرما و مخلوط شدن به طور همزمان احساس می شود پس استفاده از این دستگاه می تواند موثر باشد.
  • صنایع شیمیایی: در صنایع شیمیایی به دلیل خواص متفاوت ترکیب ها و فرمول های شیمیایی ممکن است واکنش های گرماگیر و گرما ده به طور همزمان رخ دهند بنابراین بهتر است برای ایمنی کار، از دیگ پخت 3 جداره استفاده شود.

دیگ پخت 3 جداره

معرفی اجزای تشکیل دهنده دیگ پخت 3 جداره و مزایای استفاده از آن

این نوع دیگ از بدنه، مخزن، جداره و کفی های استنلس استیل ساخته شده است. مهمترین اجزای این محصول شامل پیچ تنظیم ارتفاع، شیر نمونه برداری، آیس بانک، لوله های عبور بخار، ونت هوا و ترمومتر می باشند. به علاوه از مزایای این دیگ می توان به انجام سریع عملیات، مصرف کم انرژی، قابلیت ترکیب چند محصول با یکدیگر، دوام و ماندگاری بالای محصول و خاصیت کنترل دما در آن اشاره کرد.

امید است مطالب ذکر شده زمینه آشنایی شما با این دیگ و روش استفاده از آن در تولید محصول را فراهم کرده باشد.

همچنین میتوانید مقاله:
بررسی 18 کاربرد دیگ بخار در صنایع مختلف را دنبال نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ