درباره کاربرد قیر با بخار

امروزه بخار در همه جای صنعت حرفی برای گفتن دارد. در کاربردی که در تولید قیر دارد، باید گفت که بعد از تفکیک ماده های روغنی و یا سوختی در وضعیت خلاء در روند ساخت قیر، ته نشین های برج خلاء اول درون واحد روغن سازی و بعد به داخل واحدهای دیگر جهت تهیه نفت کوره یا مازوت می شود، البته در انتها نیز وارد واحد تولید آسفالت یا قیرسازی می شود.

در واحد قیرسازی فرایند هوادهی و تولید اکسیداسیون در درون راکتور به طرق گوناگون بر طبق تغییرات گرمایی و مقدار هوادهی، خوراک به شکل های گریدهای مختلف قیر مبدل می گردد.

 

انواع روش های مختلف تولید قیر با بخار

در کاربرد بخار در تولید قیر روش های مختلفی وجود دارد. در روش منقطع وقتی عملیات شروع می گردد، مابین دو بارگیری فضای خالی وجود دارد و این دلیلی است که خط لوله بسته شود. جهت از بین بردن این سد می بایست یک خط لوله که شامل روغن داغ یا بخار است در اطراف لوله ها به کار برد. برای اینکه استفاده از آتش با چوب و گازوئیل و یا مشعل جهت حرارت دادن لوله ها مورد نیاز می باشد، که علاوه بر خراب کردن لوله و شیرآلات سبب آلودگی محیط زیست نیز خواهد شد.

عملیات منقطع در ابتدا در برج مورد نظر با میزان مورد نظر قیر پر می گردد، قبل از بخار دادن به این واحد از راه دوران کوره و برج به وجود می آید. در واقع گرم کردن بدون واسطه با به کار بردن لوله آتشخوار در برج سبب کم شدن میزان کیفیت مواد خواهد شد. وقتی قیر به 190 الی 240 درجه سانتی گراد می رسد هوادهی کاملی شروع می گردد و بعد از حرارت حاصل از عملیات، حرارت قیر تا 260 درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت، و دما در آن حال می ماند.

.

مدت زمانی که جهت گرما دادن بین 3 الی 24 ساعت می باشد. در هنگام شروع فرایند از پدیده کف کردن از پاشیدن آب به داخل ظرف جلوگیری می گردد. در هنگام سرد شدن هم زمانی که دما به پایین تر از 200 الی 210 درجه سانتی گراد می رسد، نباید از تزریق آب به درون ظرف به کار برده شود.

روش دیگر تولید قیر توسط فرایندی که پیوسته نام دارد. به این صورت می باشد که فواصل زمانی خالی در بین عملیات وجود ندارد و هنگامی که ویژگی های قیر دمیده به میزان مورد نظر رسید خوراک جدید به صورت مداوم و پی در پی و با تنظیم جریان وارد شده و قیر دمیده توسط تنظیم کننده ارتقا استخراج می گردد. مواد جدید در گرمایی کم تر از حرارت فرایند وارد شده و بر اثر بخار ناشی از واکنش دمیدن قیر داخل برج، داغ می گردد. در نهایت تنظیم دما توسط از قبل گرم کردن خوراک ورودی در یک کوره یا مبدل حرارتی و یا با فناوری های سرد کردن مثل تزریق آب انجام می شود.

بخار

بخار

روش های مختلف تولید قیر

اگر بخواهیم مقایسه ای مابین این دو روش منقطع و پیوسته انجام دهیم، در مکان هایی که محصولات با ویژگی های متعددی مد نظر باشد، فرایند منقطع مناسب تر است. بنابراین می توان وضعیت خوراک و عملیات را تعویض نمود. اگر چه میزان زیادی از یک نوع فراورده معین مد نظر باشد، عملیات و فرایند پیوسته سودمندتر می باشد. در برخی از این عملیات های بخار دهی در حرارت های متعادل فرق زیادی بین سطح کیفی فراورده واحدهای منقطع و پیوسته نمی باشد.

موارد تاثیر گذار در تولید قیر میتوانند بسیار باشند، که ما به آنها می توانیم اشاره ای داشته باشیم :

– با بالا رفتن میزان بخار تزریقی و درجه گرمایش سرعت واکنش بالا می رود.

– بالا رفتن زمان توقف قیر در درون برج سبب بالا رفتن نرمی قیر می گردد.

– آغاز عملیات در 420 درجه فارنهایت بوده و در 550 درجه فارنهایت به سرعت بالا می رود. انجام واکنش در 400 درجه فارنهایت و کمتر به آرامی انجام می گیرد.

– با یکنواخت بودن نسبت تغییرات درجه گرما، بالا رفتن میزان درصد هوادهی است که سبب بالا رفتن درجه حرارت می گردد و بالعکس.

– اگر میزان بلندی سطح محلول پایین باشد کم کردن مدت زمان توقف سفارش نمی گردد، زیرا در اثر برخورد مایع داغ و هوای زیادی استخراج شده از خلال مولکول های مایع منجر به آتش سوزی می گردد.

– هر مقداری که اختلاف درجه حرارت پوینت یک با درجه حرارت پایه متفاوت تر باشد، واکنش اکسیداسیون و احیا مطلوب تر صورت می گیرد.

– جهت جلوگیری از احتراق و آتش سوزی در قسمت نوک برج بخار را به برج تزریق می نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ