روش تمیز کاری لوله های دیگ روغن داغ

لوله های دیگ روغن داغ از قطعاتی هستند که می توان  به راحتی تعویض نمود آنها به گونه ای طراحی شده اند که گرما را به سرعت انتقال می دهند و به شدت در معرض خوردگی و رسوب زدایی قرار دارند ولی با توجه به روشهایی که برای تمیز کردن رسوب لوله های دیگ روغن داغ وجود دارد دیگر نیاز مبرمی به تعویض نیست.

دیگ روغن داغ از پرکاربردترین بویلرها است که در صنعت کاربردهای زیادی دارد. دیگهای  روغن داغ از تجهیزاتی هستند که برای گرم کردن روغن های مخصوص حرارتی در صنعت و همچنین انتقال حرارت های غیر مستقیم در عملکردهای مختلف استفاده می شوند. نام دیگر بویلر روغن داغ همان هیتر روغن داغ است که انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده مانند روغن مخصوص حرارتی و سیال گرما دهنده مانند گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل را بر عهده دارد در این بویلرها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم، گرمای بوجود آمده از گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال چرخش منتقل شده و باعث افزایش دمای آن می شود.

دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ

کک:

ایجاد کک در دیواره روغن داغ بعلت ایجاد بیش از اندازه حرارت غیر همگن یا ایجاد مقاومت در حرکت روغن داغ در مسیر لوله های حرارتی باعث بالا رفتن دمای روغن حرارتی می شود  و در صورتی که دمای روغن به بیش از حداکثر دمای کاری در حدود 320 درجه افزایش یابد به سرعت باعث سوختن و اکسید شدن سیال حرارتی و بوجود آمدن کک در سیستم و اسیدی شدن سیال می شود و باعث می شود لوله های دیگ روغن داغ در فاصله زمانی کوتاه تری از بهره برداری خارج شود.  جهت کک زدایی از روی دیواره های داخلی لوله می توان از بخار آب و هوا استفاده کرد.

به این صورت که بوسیله بخار آب با فشار بالا روغن داخل لوله را شسته و سپس، کک موجود روی دیواره با فشار هوا خارج کنیم در هنگام کک زدایی می توان از یک ماده ساب دهنده همراه با فشار گاز بالا استفاده نمود.مایعات کک زدا در دمای محیط حالت چسبندگی پیدا میکنند و برخلاف ماده های پاک کننده ، رسوبات سیستم را حذف نمی کنند و باید کاملا از چرخه سیستم خارج شوند که موجب فاسد شدن سیال جدید نگردند. لازم به ذکر است لوله های دیگ  روغن داغ جدید، که به تازگی وارد چرخه کار می شوند نیز با توجه به امکان وجود ذرات فلزی و آلاینده هایی مانند گرد و غبار بهتر است قبل از بکار گیری کاملا تمیز شوند.

روش های شستشوی لوله های دیگ های روغن داغ

1- بوسیله سیال شستشو دهنده: در این روش لوله های دیگ روغن داغ نباید زیاد کثیف شده باشد و سیالات از نظر شیمیایی باید به یکدیگر سازگار باشد و تخلیه کامل نباید دشوار باشد و به آسانی صورت گیرد و زمان انجام کار کوتاه باشد.

2- استفاده از یک تمیز کننده سیستم فرآیند: جهت استفاده از این روش باید شرایط زیر وجود داشته باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشیم،سیالات مختلف باشند و سازگاری نیز نداشته باشند. سیستم دارای رسوبات کربنی چسبناک سبک و ذرات معلق باشد. و دارای مقدار زیادی لجن گرفتگی باشد که باعث مسدود شدن برخی نقاط گردد. سیستم به حدی بزرگ باشد که پر کردن کامل سیال شستشو دهنده توجیه پذیر نباشد.

3- روش توربینی:این روش در واحدهایی بیشتر قابل استفاده است که تصفیه خوبی انجام نمی دهند. در این روش با وسیله خاصی که بوسیله آب حرکت دورانی دسته ای از چرخ دنده های تیز آن در داخل لوله تامین می شود. آب علاوه بر ایجاد توان مکانیکی ابزار آلودگی ها را هم از بین می برد. و اکثر رسوبات را از بین می برد کار کردن با این دستگاه چندان مشکل نیست و مشکلاتی که دارند از قبیل لاغر شدن گوشت لوله های دیگ روغن داغ و در قسمت زانوها توربین در آنها گیر می کند.

شستشوی لوله های دیگ های روغن داغ

4- مابقی راه ها و عوامل: در عمل تمیز کاری لوله های دیگ روغن داغ  باید به موارد خاصی از قبیل زمان عملیات و نوع کاسه نمدها و نحوه ی دفع سیالات توجه داشت. یک اشتباه رایج در این حرکت این است که تمیزکاری های لوله های دیگ روغن داغ در زمان محدود و به صورت کاملا فشرده انجام میگیرد که باعث صدمات جبران ناپذیری به دستگاه می گردد.در تمیز کاری بایستی زمان لازم و دمای لازم مد نظر باشد ،شستشوی قابل قبول با سرعت انجام نمی شود.در ضمن پس از عملیات شستشو جهت شارژ اولیه دیگ نباید از پمپ اصلی استفاده کرد باید از یک شیلنگ تفلون بافت ضد زنگ با یک پمپ کوچک استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ