استفاده از دیگ بخار در فرآیند تولید ترموو چوب

ترموو چوب یکی از متریال های پرفروش در بازارهای داخلی و خارجی به شمار می رود. فروش ترمو یکی از تجارت هایی است که در سالهای اخیر با گسترش و پیشرفت قابل ملاحظه ای مواجه شده است. در فرآیند تولید ترموو چوب، تکه های چوب، به وسیله روش های خاصی تحت حرارت قرار می گیرند و مقاومت آنها افزایش می یابد. روش های مختلفی برای گرما دیدن چوب قابل کاربرد و استفاده می باشند. یکی از مرسوم ترین روش ها برای حرارت دادن به چوب در ایران، استفاده از دیگ بخار است. در این محتوا قصد داریم چگونگی استفاده از دیگ بخار برای تولید چوب های ترمو شده را توضیح دهیم. پس ما را همراهی کنید.

ترموو چوب

ترموو چوب

بررسی روش ترمو کردن چوب با دیگ بخار

همانطور که می دانید دیگ های بخار از بخش هایی تشکیل شده اند و وظیفه های آنها در مجموعه ایجاد بخار با فشار شدید می باشد. ظرفیت تولید بخار در این دیگ ها با توجه به گنجایش و نوع آن ممکن است متفاوت باشد. برای تولید ترموو چوب در مرحله اول چوب را قطعه قطعه می کنند. بدیهی است تکه های چوب در ابتدا کمی مرطوب هستند و یا موادی از قبیل صمغ یا شیره در بافت خود دارند. این رطوبت و صمغ ممکن است باعث ایجاد باکتری و قارچ در قطعه های چوی شود. پس باید تدبیری اندیشید تا این رطوبت از بین رفته و امکان ایجاد قارچ و باکتری در بافت چوب به حداقل کاهش یابد تا دوام و ماندگاری چوب افزایش یابد.

برای خشک کردن قطعه های چوب در ابعاد مختلف از دیگ های بخار استفاده می شود. قطعه های چوب با استفاده از این بویلرها تحت گرمای شدید قرار می گیرند و فرآیند گرم شدن و خشک شدن آنها به مرور انجام خواهد شد. این قطعه های چوبی تا مدت زمان زیادی تحت حرارت قرار می گیرند تا به طور کامل خشک شوند. این خشک شدن به صورت کامل باعث از بین رفتن حشرات شده و امکان ایجاد قارچ و کپک در چوب را کاهش خواهد داد. اما از بین رفتن رطوبت چوب به صورت کامل، می تواند آن را به متریالی شکننده تبدیل کند.

در این مرحله باز می توان از بخار موجود در دیگ بخار برای دادن رطوبت جزئی و حدود 5 درصدی به ترموو چوب استفاده کرد. ابتدا باید حرارت چوب کاهش یابد و سپس از بخار و آب برای رطوبت دهی به آن استفاده کرد. با افزایش رطوبت چند درصدی چوب، انعطاف پذیری آن نیز افزایش می یابد. احتمالا باید با چوب های حالت دار مقاوم و شیک در بازارهای چوب، مواجه شده باشید. تمامی این نوع چوب ها از طریق روش ترمو کردن چوب به وجود می آیند.

ترموو چوب

ترموو چوب

مزیت های ترمو کردن چوب

همانطور که بررسی شد، استفاده ترموو چوب مزیت های فراوانی دارد. زیبایی و استحکام فوق العاده این نوع چوب در کنار مزیت های خارق العاده ای که دارد، باعث شده تا این چوب مورد استقبال ویژه ای قرار گیرد. در ادامه به بررسی مزیت های مختلف این نوع چوب می پردازیم.

  • افزایش مقاومت چوب در مقابل پوسیدگی: کاهش رطوبت چوب به صفر و سپس رطوبت دهی جزئی به آن، باعث حذف کامل عوامل تاثیرگذار بر پوسیدگی چوب خواهد شد. بنابراین با استفاده از ترموو چوب در نماهای ساختمانی و یا سازه های چوبی، می توانید از محصولاتی با کیفیت و ماندگاری بالا برخوردار شوید.
  • استفاده به عنوان عایقی مناسب در برابر حرارت: شاید برایتان جالب باشد که بدانید انواع ترموو چوب برخلاف دیگر انواع چوب، می توانند به عنوان عایقی مناسب در برابر حرارت مورد استفاده قرار گیرند.
  • وزن سبک: یکی از دلایل سنگینی بیش از حد چوب، وجود رطوبت با درصد بالا در آن می باشد. بسیاری از معماران و طراحان ساختمانی به دلیل سنگینی بیش از حد چوب، کمتر از آن در ساخت بنا استفاده می کنند. در حالی که چوب می تواند با کیفیت و زیبایی بالایی که دارد، کیفیت ساخت بنا را افزایش دهد. فرآیند ترمو سازی چوب، به دلیل کمک به کاهش رطوبت آن، وزن چوب را تا حد زیادی کاهش داده و در عین حال مقاومت و استحکام آن را افزایش می دهد.

امید است مطالب ذکر شده، زمینه آشنایی شما با کاربردها و مزیت های ترموو چوب را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ