ساخت آلوچه با اتوکلاو و دیگ بخار

کارخانه های ماشین سازی در راستای تولید انواع تجهیزات گرمایی همچون دیگ بخار  و دیگ روغن داغ مشغول به فعالیت هستند. کارخانه و یا شرکت هایی از این قبیل افراد متخصص و فنی را روی کار آورده اند تا با رعایت استانداردها و اصول ایمنی لازم انواع بویلر ها ساخته شوند. در ادامه در مورد ساخت آلوچه با اتوکلاو و بخار صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

دیگ بخار چیست و چند نوع دارد ؟

دیگ بخار یا بویلر بخار در واقع مخزنی تحت فشار، از جنس بدنه چدن و یا فولاد است. یک مخزن پر از آب داخل بویلر قرار دارد که بر اثر گرمای ناشی از سوختن به بخار تبدیل می شود. بخار آب تولید شده فشار بسیار بالایی داشته و در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد.

در واقع داخل بویلر به دو بخش تقسیم می شود یک بخش آب بخش دیگر آتش قرار داده می شود. آب بر اثر حرارت تولید شده توسط آتش به بخار فشار بالا تبدیل می شود. بخش های فشار بالای دیگ بخار ساخته شده از آلیاژهای محکم آهنی است.

بدنه چدنی بویلر بخار برای تولید بخار با فشار کمتر است. اما معمولا این دیگ فشار بالایی داشته و برای ساخت آن از فولاد استفاده می شود.

بهره برداری از دیگ بخار

دیگ بخار در صنایع مختلف اعم از صنایع مواد غذایی کاربرد دارد. بیشتر مواد غذایی تولید شده همچون رب گوجه فرنگی، نوشمک، آلوچه پخته شده ، گلاب و دیگر مواد غذایی بر اثر حرارت تولید می شوند. این حرارت مورد نیاز در صنایع مواد غذایی را دیگ بخار تامین می سازد.

علاوه بر صنایع مواد غذایی صنعت نساجی، کارخانه های تولید کارتن و کارخانه های چوب بری و کارخانه های بتن سازی همگی به سیستم گرمایشی نیازمندند.

برای آشنایی بیشتر در مورد دیگ بخار، کاربرد این دستگاه در صنایع غذایی را بیشتر شرح خواهیم داد.

حرارت و گرما انرژی مورد نیاز در صنایع مواد غذایی است. حال ممکن است این انرژی صرف پخت مواد غذایی و یا ضدعفونی کردن محیط شود.

روش انتقال گرمای غیر مستقیم مزیت های مختلفی نسبت به حرارت مستقیم دارد. بخار حاصل از این دیگ جهت تمیز کردن محیط تاثیر بسزایی دارد در همین راستا این دستگاه ها در مکان های عمومی مثلا هتل و رستوران ها، انواع فروشگاه ها و کارواش ها نصب می کنند تا از این طریق محیط را ضدعفونی و تمیز سازند. در واقع یک عامل موثر و تاثیرگذار در تمیزی این دستگاه  است. بخار ناشی از دیگ بخار عامل چربی زدای قوی است که در تمام صنعت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی بویلر بخار

بویلرهای بخار به دو صورت متفاوت طراحی و تولید شده اند . یک نوع آن لوله آبی و نوع دیگر لوله آتشین است. ظروف دیگ های لوله آبی درام نام دارد که هر یک به کمک لوله به هم متصل هستند. آب درون لوله ها روان شده و گازهای داغ اطراف لوله موجب بخار شدن آب درون لوله می شود.

دیگ بخار از نوع لوله آب ظرفیت های مختلفی دارد که هر فرد بسته به نیاز خود می تواند یکی از ظرفیت ها را انتخاب نماید. این خود یک مزیت برای دیگ های لوله آبی محسوب می شود.

دیگ های بخار از نوع لوله آتشین یک مخزن بسیار بزرگ به شکل استوانه داشته که تمام لوله ها و محفظه سوختن درون این مخزن قرار دارد. گازهایی که بر اثر سوختن تولید می شود به داخل لوله ها می رود و حرارت و گرمای ناشی از لوله ها آب خارج از لوله ها را حرارت می بخشد.

این نوع دیگ بخار نیز ظرفیت های متعددی تا حداکثر 25 تن را شامل می شود. در واقع 25 تن در ساعت بیشتری ظرفیت این دیگ لوله آتشی است که می توان از آن بهره برداری نمود.

این نوع دیگ همانطور که گفتیم یک مخزن استوانه ای شکل بسیار بزرگ بوده. که داخل آن از آب پر شده است. مخزن در فشار واقع شده و به همین دلیل این دیگ از لحاظ ظرفیت و فشار محدود هستند یعنی این نوع دیگ را معمولا برای فشار 6 اتمسفر و حتی کمتر استفاده می کنند. چنانچه بتوان ضخامت دیواره را افزایش بخشید مشکل محدودیت فشار نیز رفع می شود که این عملیات به پرداخت هزینه ختم می شود در غیر این صورت دیگ لوله آتشی نهایت در فشار 10 تا 12 اتمسفر کارایی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ