بدلیل تحقیقات وسیعی که در مورد اثرات مفید سونا بر روی سلامتی انسان انجام شده است استفاده از سونا نیز نسبت به گذشته ها کاربرد خیلی گسترده تری را پیدا کرده است بطوریکه در حال حاضر کمتر فرهنگ و جامعه ای را می توان پیدا کرد که از شکلهای مختلف حمام سونا استفاده نکند.

البته در برخی کشورها گستردگی بیستری دارد و در برخی نیز کمتر اما تقریبا در همه جا از از حمامهای سونا به عنوان یک وسیله مهم برای رفع تنش و ایجاد تسکین و آرامش جســـمی و روانی استفاده می شود .

حمام سونا بهترین روش آرامش بخشیدن به سراسر بدن پس از تحمل فشارهای بدنی و روانی است و در دفع مواد زائد حاصله از سوخت و ساز و فعالیت انسان و کمک به بازسازی بافتها نقش عمده ای دارد.

سودمندی های حمام سونا :

بالا و پایین آمدن قابل توجه دمای بدن
تحریک دستگاه گردش خون
تعریق یا دفع مواد زائد
باز شدن منافذ پوستی

حمام سونا

آثار روانی حمام سونا

  • آرامش کامل روانی
    ترمیم بافتهای عصبی
    احساس حالت مطلوب بدنی
    هدف از انجام حمام سونا
    کسب شادی روح و جسم با بدر کردن خستگی
    تنظیم و کنترل وزن فعلی
    افزایش توان جسمی و روحی در مقابل بیماریها
    بهبود نسبی بعضی از بیماریها

چگونگی تهیه دیگ بخار سونا:

یکی از مهمترین تجهیزات مورد استفاده در سونا بخار ، بویلر و دیگ بخار سونا می باشد برای خرید این تجهیز می توانید از شرکت های معتبر اقدام نمایید. ولی حتما توجه داشته باشید که سراغ تولید کنندگان غیر مجاز نروید زیرا دیگ بخارسونا نیازمند رعایت استانداردهای خاصی دارد و تولید کنندگانی که این محصول را بدون نظارت فنی شرکت های بازرسی تولید کنند و گواهی بازرسی را به همراه دستگاه ارائه ننمایند محصول غیر استاندارد تولید نموده اند.

سونا (خشک و بخار)

سونا (sauna) یا همان حمام فنلاندی در واقع اتاق کوچکی است با دیواره های عایق کاری شده و پله هایی منبر مانند که برای نشستن در نظر گرفته شده است و گرمای اتاق بوسیله بخار و یا کوره های برقی یا گازی تامین می شود. درجه حرارت هوای داخل سونا معمولا به c)55) می رسد این امر موجب گرم شدن و تعریق شدید استفاده کنندگان از سونا می شود. بطورکلی بخش های مختلف تشکیل دهنده فضای سونا عبارتند از: رختکن ، دوش ، گرمخانه ، و حوضچه آب سرد.

سیستم حرارتی اتاقک های سونا براساس تقسیمات رایج خود به دو دسته سونای خشک و سونای بخار تقسیم می شوند. هر چند که لفظ سونا به همان سونای بخار گفته می شود و چیزی به اسم سونای خشک به آن مفهوم نداریم.

 

دیگ بخار سونا

سونای خشک

سونای خشک اتاقی است که دیواره های آن معمولا تخته کوبیده شده و یک منبع حرارتی گرم کننده در آن قرار دارد و منبع حرارتی می تواند یک المان برقی باشد و یا حرارت یک مشعل که داخل یک کوره دمیده می شود و بر روی دیواره های کوره معمولا آجر نسوز قرار دارد ، گاهی محلول بخور را روی آجرهای نسوز می ریزند که بخار آن در فضا متصاعد شود و با پاشیدن آب بر روی سنگ های داغ مقداری بخار تولید می شود و با اینکار وضعیت بهتری پدید می آید چرا که هوای گرم و خشک می تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند .

مواردی که دارای کوره اند از سوخت های گاز یا مایع استفاده می کنند. سوخت در قسمت کوره می سوزد و دود آن از قسمت دودکش خارج می شود. مزیت المان برقی علاوه بر تمیز بودن ، راندمان بالای آن می باشد زیرا انتقال حرارت از طریق تشعشع از این سیستم قابل ملاحظه ای است ، ولی هزینه آن در ایران نسبت به کوره با سوخت فسیلی خیلی بیشتر است.

از نقاط ضعف دیگر کوره های سوخت فسیلی ،نسبت به سیستم برقی ، احتمال سوراخ شدن کوره در اثر حرارت و امکان نشت گازهای حاصل از احتراق به محدوده اتاق حمام سونا و پیش آمدن مسئله خفگی می باشد لذا در تهیه کوره باید به استانداردهای لازم توجه کرد. معمولا در سونای خشک کنترل رطوبت نسبی میسر نیست و فقط درجه حرارت فضا بوسیله ترموستات کنترل (حدودا ۵۰ درجه سانتیگراد) می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ