سیستم‌های چیلر و بویلر چگونه کار می‌کنند؟

سیستم چیلر و بویلر، از چیلر، دیگ بخار ، پمپ‌ها و همچنین کنترل های ضروری HVAC تشکیل شده است. این سیستم، از گرمایش تابشی و سیستم فن کویل برای گرم کردن یا خنک کردن هوای ساختمان استفاده می‌کند. به عنوان مثال، برای تهویه مطبوع یک فضا، آب را بین 40 تا 45 درجه در چیلر خنک می‌کند. آب سرد شده از طریق کویل‌های آبی متصل به هواگیرها در ساختار به گردش در می‌آید. در همان زمان، گرما توسط آب جذب شده و مایع قبل از شروع فرآیند، به یک برج خنک کننده پمپ می‌شود.

هنگام گرم کردن خانه یا محل کار نیز ، یک کوره دیگ بخار، آب را گرم کرده و به بخار تبدیل می‌کند. بخار ایجاد شده، از طریق لوله‌ها به رادیاتورها در سرتاسر ساختمان منتقل شده و گرما را برای بالا بردن دمای داخل خانه منتشر می‌کند. با سرد شدن بخارها، بخار به آب متراکم تبدیل شده و به دیگ باز می‌گردد.

سیستم چیلر

  چیلرها از چرخه تبرید برای خنک کردن آب تا دمای 45 درجه فارنهایت یا کمتر استفاده می‌کنند. سیستم چیلر شامل مجموعه‌ای از پمپ‌ها است که آب را از طریق لوله‌ها به واحدهای انتقال هوا می‌رساند. در داخل واحدهای انتقال هوا، آب به یک کویل خنک کننده تحویل داده می‌شود. در داخل کویل خنک کننده، آب گرما را از هوای چرخشی/تهویه جذب کرده و برای شروع دوباره، به چیلر باز می‌گردد. لازم به ذکر است که دو نوع رایج چیلر به این شرح است:

  • چیلر خنک کننده هوا: در چیلرهای خنک کننده آب، مبرد با استفاده از یک حلقه آبی که به یک برج خنک کننده متصل است خنک می شود. پس از خنک شدن مبرد، آب از طریق یک برج خنک کننده پمپ می‌شود تا گرما را به اتمسفر دفع کند. آب در این فرآیند خنک شده و به چیلر باز می‌گردد. این چیلرها کارآمدتر هستند، طول عمر بیشتری دارند و نسبت به چیلرهای خنک کننده هوا، بی صداتر هستند. با این حال، پیچیده تر و گران‌تر بوده و نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارند.
  • چیلر خنک کننده آب: در چیلرهای خنک کننده هوا، مبرد داغ از طریق یک سیم پیچ، گرما را مستقیما به اتمسفر دفع می‌کند. شایان ذکر است که چیلرهای خنک کننده هوا در بیرون قرار دارند، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، طول عمر کمتری دارند و در مقایسه با نسخه های چیلرهای خنک کننده آب، هزینه کمتری دارند.
چیلر و بویلر

چیلر و بویلر

 

سیستم بویلر

بویلرها معمولا از گاز طبیعی برای گرم کردن آب برای کویل‌های گرمایش آب گرم استفاده می‌کنند. سیستم بویلر ، شامل پمپ(هایی) است که آب گرم را به کویل‌های گرمایشی واقع در واحدهای نهایی می‌رساند. آب گرم هنگام عبور از روی کویل در مسیر خود به فضا، گرما را به هوا می‌رساند. آب خنک‌تر که از کویل خارج می‌شود، سپس برای گرم کردن مجدد به دیگ باز می‌گردد. به طور کلی دو نوع دیگ‌ بخار وجود دارد:

  • دیگ بخار معمولی
  • دیگ بخار چگالشی.

فواید استفاده از دیگ‌های بخار و چیلر ؟

شایان ذکر است که سیستم های چیلر و بویلر به دلیل کارایی بالا برای استفاده در خانه‌های مسکونی بزرگ و سازه‌های تجاری،  بسیار ایده آل می‌باشند.  هنگامی که از یک سیستم HVAC سنتی برای خنک کردن یک ساختمان بزرگ استفاده می‌شود، سطوح بالایی از مبرد مورد نیاز است که می‌تواند پرهزینه و خطرناک باشد. آب جایگزین بسیار ایمن‌تر و ارزان‌تری است و همچنین از آنجایی که ظرفیت گرمایی بالایی دارد، سازگار با محیط زیست است.

لازم به توضیح است که چیلر و بویلرها مدت‌هاست که رکن اساسی سیستم‌های تهویه مطبوع در بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند.  و بهره‌برداری ایمن، کارآمد و پایدار از آنها چالشی مستمر برای متخصصان مراکز بهداشتی است. امروزه،  سازندگان تجهیزات در عرضه جدیدترین محصولات خود در حوزه چیلر و بویلر، توانسته‌اند نسل‌های جدیدی از این سیستم را جهت کارایی بهتر در بیمارستان‌ها ارائه دهند. به عنوان مثال، سیستم‌های کنترل هوشمند که اتصال بین اجزا و نظارت از راه دور را در زمان واقعی ارتقا می‌دهند، از مشخصه‌های بویلرهای جدید هستند. راندمان عملیاتی بالا همراه با نرخ چرخش بالا یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم است. همچنین پیشرفت در فناوری احتراق موجب کاهش آلاینده‌های جوی ساطع شده از بویلرها شده است.

بهترین مرکز خرید تجهیزات چیلر و بویلر

در نهایت لازم به یادآوری است که در صورت نیاز به خرید هر گونه تجهیزات چیلر و بویلر، می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید. این مجموعه به مشتریان خود تضمین می‌دهد که در توزیع سیستم‌های گرمایشی و خنک کننده خود، استانداردهای کیفی را مدنظر قرار داده و همواره در راستای تحقق رسالت مجموعه خود، مبنی بر جلب رضایتمندی مشتریان گام بر می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ