ضرورت دیگ بخار در صنعت – نگهداری دیگ بخار

بخار به دلیل دارا بودن مزیت ها و کاربردهای زیاد، به ماده ضروری برای صنایع مختلف تبدیل شده است. در این مقاله به دلایل اهمیت ضرورت استفاده از بخار و دیگ بخار در صنعت خواهیم پرداخت.

بخار در حقیقت یک نوع انرژِی به شمار می رود که برای تامین گرما و حرارت در صنایع گوناگون کاربرد دارد. دارا بودن ظرفیت حرارت بالا، قیمت مناسب همراه با راندمان زیاد و قابلیت حمل آسان، از جمله مهمترین مزیت های بخار است که آن را به یک عنصر مهم در صنایع گوناگون تبدیل کرده است.

کاربرد بخار در صنایع

از بخار به منظور انتقال حرارت و انرژی استفاده می شود، از آنجا که این ماده ظرفیت حرارتی زیادی دارد می تواند، به عنوان یک حامل حرارت به کار گرفته شود.

بخار قابلیت نگهداری انرژی زیاد در خود را دارد. بخار دارای گرما و حرارت است، اما این حرارت و گرما به صورت نهان بوده و می تواند به آسانی انتقال داده شود. از این رو بخار در بسیاری از فرایندها گرمای مورد نیاز را انتقال می دهد.

اما بخار در کنار این موارد کاربردهای دیگری نیز دارد. برای مثال می توان به استفاده بخار برای  ضدعفونی کردن  مواد خوراکی و غیر خوراکی  اشاره کرد.

با توجه به موارد گفته شده می توان تا حدی به دلایل  ضرورت بخار برای صنایع مختلف پی برد. در یک تعریف جامع می توان گفت که بخار برای انجام کارهایی  مثل ضدعفونی کردن، شستشو، تامین گرمایش و حرارت، انتقال حرارت، کنترل دما و فشار در صنایع ضروری است.

برای ایجاد بخار قطعا، سوخت مورد نیاز است. سوخت هایی مثل  نفت، گاز، گازوئیل  انرژی مورد نیاز برای ایجاد بخار را تامین می کنند. این این فرآیند در دیگ های بخار و یا همان بویلرها انجام می شود. دیگ بخار با استفاده از سوخت، و تجهیزاتی که دارد، می توانند بخار مورد نیاز برای صنایع مختلف را تولید و تامین کنند.

با توجه به کاربرد مهم بخار، این ماده برای  بیشتر صنایع  مورد نیاز و ضروری است و  دیگ بخار در صنعت ضروری است و از تجهیزات مهم و اساسی به شمار می رود که برا تامین بخار مورد نیاز آنها به کار گرفته می شود.

دیگ بخار در صنعت

دیگ بخار در صنعت

 

نکات مهم نگهداری دیگ بخار در صنعت

دیگ های بخار همان اندازه مهم و ضروری هستند همان اندازه هم می توانند خطرناک باشند . بدین جهت  برای استفاده از دیگ بخار باید به نکات مهمی توجه شد و آنها را رعایت نمود. به منظور آشنایی شما با این موارد، به آنها در ادامه اشاره شده است.

بازرسی دیگ بخار را به طور منظم و به درستی انجام دهید، عدم بازرسی درست و به موقع دیگ بخار می تواند خسارت های مالی و جانی را در پی داشته باشد.

تجهیزات و ابزارهای به کار رفته در دیگ، خود تا حد زیادی می تواندند جلوی وقع خطر و خسارت  را بگیرند، اما با این حال شرط مهم برای اینکه دیگ بتواند به خوبی با کمتری میزان خطر و در ایمنی کامل کار کنند، این است که  به درستی نگهداری شوند.

.

برای اینکه از عملکرد و ایمنی تجهیزات و ابزاری دیگ بخار، اطمینان کامل کسب کنید، لازم است که به طور مرتب، بازرسی برای آن انجام شود. بازرسی دیگ بخار باید توسط افراد متخصص این کار و در توسط افرادی که گواهینامه معتبر دارند، انجام شود. بازرسی دیگ به قدری مهم است که در بسیاری از کشورها، از جمله کشور آمریکا، یک کار قانونی و اجباری است.

با توجه به مهم بودن  نگهداری و سرویس دیگ؛ بهتر است این کار را به مهندسین تاسیسات بسپارید. یک مدیر تاسیسات عملکرد دیگ بخار را همواره  کنترل کرده و از بروز خطرات احتمالی که خسارت های زیادی را به همراه خواهد داشت، جلوگیری می کند.

اهمیت دیگ بخار در صنعت امر اثبات شده‌ای است که برای استفاده بهینه از دی  بخار، لازم است به نحوه نگهداری و سرویس آن توجه زیادی شود. و از بازرسی  مداوم و همیشگی آن غافل نشد همچنین لازم است برای هر صنعتی مناسب ترین دیگ بخار را انتخاب کرد. دیگ های بخار از تنوع زیاد برخوردار هستند، ضمن اینکه در هر صنعتی با توجه به نوع تولید و میزان حجم تولید،از دیگ های بخار متفاوت  استفاده می شود.

جمع بندی

انتخاب دیگ مناسب همراه با نگهداری صحیح، مهمترین فاکتوری است که بهره وری و عملکرد دیگ بخار در صنعت را به حداکثر می رساند و هزینه ها را کاهش میدهد و از خسارت های احتمالی جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ