پیشگفتار:

موتورخانه‌ها وظیفه تامین آبگرم و گرمای مورد نیاز مجموعه‌های مختلف را بر عهده ‌دارند. در این بین دیگ‌های آبگرم مرکز و محور اصلی موتورخانه به شمار می‌روند؛ که با مصرف سوخت آب داخل لوله‌ها را گرم شده و توسط پمپ آب گرم در داخل لوله‌ها و تأسیسات حرارتی ساختمان به گردش درمی‌آید. با جریان آب موجود در داخل لوله بعد از گردش و از دست دادن انرژی گرمایی خود دوباره برای گرم شدن به داخل بویلر بازمی‌گردند. به این ترتیب هم آب داغ موردنیاز مجموعه تامین شده و هم میزان گرمای مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. قیمت دیگ آبگرم از عوامل مهم و تعیین کننده در خرید این محصول است. /قیمت دیگ‌ آبگرم

ظرفیت و جنس دیگ، تأثیرگذارترین مورد در قیمت دیگ آبگرم:

دیگ‌های آبگرم از دو جنس چدنی و فولادی تولید می‌شوند. آن دسته از دیگ‌هایی که از جنس فولاد ساخته شده‌اند به دلیل اینکه از یک‌لایه آتشخوار پوشانده می‌شوند دارای مقاومت بیشتری بوده و می‌تواند آب داغ با دمای بالغ بر 90 درجه سانتی‌گراد را برای مجموعه تامین کنند. این نوع از بویلرهای آبگرم نسبت به نوع چدنی آن سنگین‌تر هستند و در هنگام حمل‌ونقل و جاگیری، سختی و مشقت بسیاری را به همراه داشته است. قیمت دیگ آبگرم فولادی نسبت به دیگ‌های چدنی بالاتر است.

سوخت مورد استفاده این بویلر ها گاز و گازوئیل و مازوت است، بر همین اساس اغلب دیگ‌های تولید شده از یک نوع سوخت استفاده می‌شود؛ ولی دستگاه‌های دو یا چندگانه سوز هم تولید می‌گردد که دارای قیمت بالاتری نسبت به بویلر های آبگرم تک فاز هستند.

موارد قابل توجه در نصب و به‌کارگیری دیگ‌های آبگرم:

در هنگام نصب و به‌کارگیری دیگ‌های آب گرم باید به نکات زیر توجه نمود:

  • مکان قرار گیری دیگ حتماً تراز باشد:

سطح مکان قرار گیری بویلر آب گرم باید به یک اندازه و عاری از هرگونه پستی‌وبلندی و یا شیب باشد؛ چرا که اگر فضا دارای شیب و ناهمواری باشد فشار مازاد و اضافی بر لوله‌های اتصال و خود دیگ وارد می‌گردد که موجب شکستگی و ترکیدگی مخزن ولوله‌ها می‌شود.

  • مکان قرارگیری دیگ آب گرم عاری از هرگونه رطوبت باشد:

رطوبت موجود در فضا می‌تواند بر روی اتصالات و سامانه‌های برقی تأثیر گذاشته و در فعالیت و کارکرد کلی سیستم تأثیر بگذارد بر همین اساس غالباً محل قرارگیری دیگ آب گرم را 10 سانتی‌متر بالاتر در نظر می‌گیرند.

  • از آب‌های دارای املاح کم در داخل دیگ‌های آبگرم استفاده شود:

 درصورتی‌که آب دارای املاح و رسوب بالای است می‌تواند قبل از بویلر از دستگاه‌های رسوب‌گیر استفاده نمود تا این مشکل را رفع نمایند.

  • دیگ متناسب با ظرفیت مصرف خریداری کنید:

میزان حرارت مورد نیاز مجموعه‌ای که می‌خواهید برای گرمایش آن از دیگ آبگرم استفاده نمایید را محاسبه نموده و متناسب با آن دیگ با ظرفیت و مشعل مناسب را خریداری نمایید.

قیمت دیگ‌ آبگرم

قیمت دیگ‌ آبگرم

  • فضای داخل موتورخانه دارای تهویه مناسب باشد.

تهویه مناسب هم میزان اکسیژن مورد نیاز محیط را تامین می‌نماید و هم آلاینده‌ها و هوای آلوده و نامطبوع را از محیط خارج می‌نماید.

  • قبل از روشن نمودن مشعل دیگ ابتدا از پر بودن مخزن آب اطمینان حاصل نمایید.

  • از کارکرد اجزاء مختلف و اتصالات و سوپاپ‌های اطمینان، اطمینان حاصل کنید.

دیگ‌های آبگرم در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به بیمارستان‌ها، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، انواع استخرهای شنا، اداره و مدارس، اشاره نمود.

با توجه به اینکه دیگ‌های آبگرم دارای ساختار بسیار ساده هستند اما در مراحل نهایی تولید توسط پشم سنگی با ضخامت عایق بندی می‌شوند تا از هدر رفته انرژی جلوگیری شده و موجب افزایش راندمان و بهره‌وری شده و از میزان سوخت و انرژی مصرفی کاسته شود. بر همین اساس قیمت دیگ آبگرم باتوجه به نوع جنس مواد تولید شده و موارد مورد استفاده تعیین شود.

کلام پایانی…

با توجه به اینکه دیگ‌های آبگرم کارایی فراوانی در بخش‌های صنایع مختلف دارند در ظرفیت‌های گوناگون تولید می‌شوند تا بتوانند پاسخگویی انواع کارکردهای صنعتی و غیر صنعتی باشند. بر همین اساس یکی از موارد اصلی در تعیین قیمت دیگ آبگرم، میزان ظرفیت دیگ است. هرچه ظرفیت بویلر بیشتر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار است. اگرچه دیگ‌های آب گرم نسبت به دیگ‌های بخار دارای خطرات و کنترل کمتری است اما باز برای اطمینان خاطر بیشتر توصیه می‌شود این سامانه‌ها را از مراکز دارای تأییدیه استاندارد خریداری نموده و در نصب و راه‌اندازی دیگ و سامانه گرمایشی از یک اپراتور مجرب و زبده استفاده نمایید. تا مجبور به صرف هزینه‌های غیر متعارف و هنگفت نشوید و از این دستگاه‌های به نحو احسن استفاده نمایید.

بویلر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ