عمل آوری بتن با بخار چیست؟

عمل آوری بتن با بخار یکی از راه های عمل آوردن بتن است که باعث افزایش نفوذ ناپذیری و سبک شدن بتن خواهد شد. این عمل، به وسیله قرار دادن بتن در معرض حرارت دیگ بخار انجام می شود. شما به وسیله این نوع تولید بتن می توانید در کمترین زمان ممکن بتنی مقاوم و سبک تولید کرده و در مصارف مختلف، مخصوصا طراحی نمای ساختمان از آن استفاده نمایید. همانطور که می دانید عمل آوری بتن در شرایط عادی حدود یک ماه به طول می انجامد اما شما با استفاده از دیگ های بخار می توانید در کمتر از 24 ساعت، بتن خود را به عمل بیاورید. در این محتوا قصد داریم در مورد مراحل استفاده از دیگ بخار برای عمل آوری بتن توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را همراهی کنید.

عمل آوری بتن با بخار

مراحل عمل آوری بتن با بخار با استفاده از دیگ بخار

برای استفاده از دیگ های بخار در این نوع تولید بتن مراحل خاصی تعریف شده است. در این قسمت از محتوا به بررسی مراحل مختلف استفاده از بویلر در عمل آوری بتن می پردازیم. این مراحل به شرح زیر می باشند:

  • قالب زنی و تراکم بتن: در مرحله اول باید بتن را در قالب هایی ریخت تا بتن متراکم شود. ابعاد بتن نهایی با توجه به قالب هایی که برای آنها در نظر گرفته اید، تعیین می شوند. باید توجه کنید که عمل متراکم سازی بتن باید در هوای آزاد انجام شود. این کار باعث می شود که بتن در هوای آزاد کم کم متراکم شده و سخت شود.
  • حرارت دهی به بتن: در این مرحله بتن باید تحت حرارت بالا قرار گیرد. مدت زمانی که بتن تحت حرارت قرار می گیرد می تواند از 5 تا 13 ساعت طول بکشد. هرچه گرمای اعمال شده به بتن بیشتر باشد، این مدت زمان کاهش خواهد یافت.
  • ثابت نگه داشتن دما: باید دقت کنید که پس از اعمال حرارت بالا به بتن برای این نوع تولید بتن باید طی مدت چند ساعت دمای آن را درجه ای ثابت حفظ کنید.
  • سرد کردن بتن: در این مرحله بتن داغ شده کم کم سرد می شود و دمای آن کاهش می یابد. این مرحله ممکن است حدود 2 تا 3 ساعت طول بکشد.
  • رطوبت دهی مجدد به بتن: در مرحله آخر لازم است که به وسیله بخار یا آب پاشی بتن، به مقداری جزئی رطوبت بتن را افزایش داد.

عمل آوری بتن با بخار

مزایا و کاربردهای بتن عمل آوری شده با بخار

از عمل آوری بتن با بخار می توان در موارد متعددی استفاده کرد. در واقع این روش کاربردها و مزیت های بسیاری دارد که در بسیاری از مصارف مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در این بخش از محتوا به بررسی مزیت ها و کاربردهای بتن عمل آوری شده با بخار می پردازیم:

  • افزایش سرعت ساخت بتن: همانطور که گفته شد در این روش می توان تا حد زیادی به کار عمل آوری بتن سرعت بخشید. این عمل می تواند به کاهش مدت زمان ساخت و ساز کمک کند. در واقع شما با استفاده از بتن عمل آوری شده با بخار می توانید، مصالح مورد نیاز خود را در کمترین زمان ممکن تامین کنید.
  • کاهش وزن بتن: استفاده از بتن در سازه های ساختمانی بسیار مرسوم است. این متریال استحکام بنای شما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. این نوع تولید بتن ضمن حفظ استحکام بتن، وزن آن را کاهش می دهد. کاهش وزن بتن باعث کاهش سنگینی ساختمان ها شده و موجب می شود که در صورت وقوع اتفاقاتی مانند زمین لرزه، مقاومت ساختمان افزایش پیدا کند. چرا که سنگینی بیش از حد بنا می تواند موجب بروز خطراتی در زمان وقوع زلزله شود.
  • افزایش درصد نفوذ ناپذیری بتن: بتن جزء مصالح متخلخل است و می تواند نفوذ پذیری زیادی داشته باشد. اما این نوع تولید بتن میزان تخلخل در بتن را کاهش داده و نفوذ ناپذیری آن را افزایش خواهد داد. بنابراین از بتن های عمل آوری شده با بخار در ساخت نماهای ساختمانی می توان به عنوان عایق مناسبی در مقابل حرارت نیز استفاده کرد. در نتیجه این عمل باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

امید است مطالب ارائه شده در مورد این نوع تولید بتن اطلاعات شما را در این زمینه افزایش داده باشد و زمینه آشنایی شما با مزیت ها و کاربردهای آن را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ