عمل آوری بتن با بخار در فشار متعارف

عمل اوری  بتن با بخار برای سازه های بتنی در محیط های بسته یا قطعات پیش ساخته به کار می رود. و با توجه به مشخصات سازه و شرایط محیط، عمل آوردن آن با رعایت نکات ذیل انجام می شود.

هدف اصلی از عمل اوری کسب مقاومت اولیه ایی است. که به اندازه کافی زیاد باشد. به طوری که بتوان محصول بتنی را در زمان کوتاهی پس از درجا ریختن ، جابه جا کرد از قالب خارج کرد و انبار نمود.

مراحل عمل آوری

عمل اوری بتن با بخار شامل مراحل زیر است.

  • مرحله قبل از گرم کردن، ریختن و متراکم کردن و حفظ آن در هوای آزاد تا بتن سخت شود، این زمان معروف به زمان پیش از گیرش نهایی است.
  • مرحله افزایش درجه حرارت، افزایش دمای محیط اطراف بتن تا رسیدن به دمای حداکثر. این مرحله حداقل باید5 ساعت طول بکشد. به طوری که از شیب های حرارتی تند در بتن جلوگیری شود آیین نامه ACI سی و سه (33) درجه بر ساعت را برای نمونه با ابعاد کوچک و 11 درجه بر ساعت را برای نمونه های بزرگ توصیه نموده است. برای نمونه هایی که در معرض شرایط محیطی مهاجم قرار گرفته اند استاندارد اروپایی ENV 206 محدودیت های سختی را در نظر گفته است.

روند افزایش دما اثر نامطلوب کمی بر مقاومت دراز مدت بتن دارد. ولی حداکثر دما و زمان نگهداری بتن در دمای حداکثر یک عامل اصلی در کاهش مقاومت در 28 روزگی و بعد دارد.

  • مرحله ثابت نگه داشتن درجه حرارت حداکثر، مدت زمان این مرحله بین 3 الی 12 ساعت متفاوت است. هرچه دما بالاتر باشد زمان کوتاهتر و هرچه دما پایین باشد زمان بلندتر می گردد.
  • مرحله سرد کردن ، سومین مرحله کاهش تدریجی دما از دمای حداکثر به دمای مورد نظر در مدت حداقل5 ساعت.
  • عمل اوری در رطوبت ممکن است این عمل برای جلوگیری از خشک شدن سریع و افزایش بعدی مقاومت موثر می باشد.

.

بتن

نکته مهم درعمل اوری  بتن با بخار اینکه مخلوط های با نسبت آب به سیمان پایین خیلی بهتر از مخلوط هایی با نسبت آب به سیمان زیاد به عمل اوری  با بخار جواب می دهند. و عوارض نامطلوب کمتری دارند.

به طور خلاصه یک چرخه رضایت بخش برای اعضای سازه ای معمولی از مراحل زیر تشکیل می گردد.

زمان تاخیری به مدت 2 الی 5 ساعت

حرارت دادن با روند 22 الی 24 درجه در ساعت تا حداکثر دمای 50 الی 75 درجه سانتی گراد

نگهداری در دمای حداکثر و بالاخره فاصله زمانی سرد شدن مانند روند حرارت دادن

کل چرخه بدون در نظر گرفتن زمان تاخیر بیش از 18 ساعت طول نمی کشد. برای سبکدانه می توان حرارت حداکثر را تا دمای 88 درجه سلسیوس افزایش داد. ولی چنین پیشنهادی نمی شود.

بتن های عمل آمده در بخار در روش اتوکلاو نسبت به بتن های عمل آمده در آب دارای نفوذناپذیری بیشتری هستند.

بتن

Boiler iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ