قیمت انواع دیگ بخار کوچک و بزرگ

اگر به تاریخ زندگی انسان‌ها به دقت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که اتفاقات بسیاری در این سیر تاریخی رخ داده است. که باعث شده است، به نوعی مسیر زندگی انسان‌ها تغییر کند. کشف آتش، اختراع خط، اختراع پول، ایجاد قوانین مختلف، رنسانس، جنگ جهانی و هزاران هزار اتفاق دیگر که هر کدام به نوبه خودشان. به نوعی روند زندگی انسان را تغییر دادند؛ اما برخی از این اتفاقات به واقع بنیاد زندگی انسانی را تغییر داد. یکی از مهمترین این موضوعات را می‌توان به درستی، کشف نیروی بخار و به نوعی اختراع ماشین بخار دانست. در ادامه به بررسی قیمت انواع دیگ بخار می پردازیم:

بسیاری اختراع ماشین بخار را به وات نسبت می‌دهند. اما به نظر مهم نیست که این کشف یا اختراع به دست چه کسی صورت گرفته است. مهم این است که هنوز ماشین بخار و یا بهتر بگوییم دیگ بخار کوچک  و بزرگ از مهم‌ترین و شاید قدیمی‌ترین دست سازه‌های بشر در زمینه صنعت است. که هنوز در حال استفاده است.

اگر به خوبی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که شروع صنعتی شدن زندگی انسان‌ها و برداشتن گام بلند به سمت زندگی که امروز آن را تجربه می‌کنیم. استفاده از همین دیگ‌های بخار و نیروی بخار آب است. اما سوال اساسی این است که چرا هنوز از دیگ‌های بخار استفاده می‌شود. و قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ از اهمیت بالایی در صنعت برخوردار است.

جواب این سوال بسیار ساده است؛ زیرا هنوز دیگ‌های بخار ساده‌ترین و احتملا کم هزینه‌ترین نیروی مولد را تولید می‌کنند. از این رو قیمت دیگ بخار کوچک اهمیت خاصی دارند. در کلام بهتر آب و آتش قدیمی‌ترین و در دسترس‌ترین و البته طبیعی‌ترین ابزاری است. که در دسترس انسان قرار دارد. از این رو همیشه می‌توان در هر شرایطی از آن‌ها استفاده کرد. از این روست که در بدترین شرایط هم همیشه دیگ‌های بخار برای هر قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ وجود داشته‌اند. حتی در جنگ جهانی دوم هم دیگ‌های بخار بودند. که چرخ زندگی مردم را به دوش می‌کشیدند. اما بیایید کمی بهتر با این دیگ‌ها آشنا شویم. و بدانیم که معیار قیمت دیگ بخار کوچک چیست؟

نحوه کار دیگ بخار

به طور کلی دیگ‌های بخار کارایی ساده‌ای دارند. درون دیگ بخار آب قرار دارد. و در بخش دیگر دیگ منبع گرمایی قرار دارد. به سبب جنس فولادی یا چدنی بدنه دیگ، گرما به طور یکنواخت در سطح دیگ بخار پخش می‌شود. وقتی گرما به اندازه مشخصی برسد، آب شروع به بخار کردن می‌کند. نکته مهم همین جاست که وقتی تراکم بخار در نقطه‌ای زیاد شود، هیچ چیز توانای مقابله با آن را ندارد. از این رو اگر دیگ بخار به صورت در بسته  باقی بماند مسلما منفجر می‌شود! اما به حالت کلی بعد از ایجاد بخار، از خروجی دیگ، بخاری با فشاری مشخص خارج می‌شود.

و این بخار است که می‌تواند کارایی‌های مختلفی برای ما داشته باشد. به طور کلی از دیگ بخار چدنی برای ایجاد بخارهای کم فشار مناسب برای گرمایش‌های مرکزی یا همان شوفاژ‌ها استفاده می‌شود. و از دیگ بخار فولادی برای ایجاد بخارهای پر فشار استفاده می‌شود، که می‌توان از آن بخار برای جا‌به‌جایی موتورهای چند صد تنی استفاده کرد. یکی از عوامل مهم تعیین قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ همین پرفشار یا کم فشار بودن آن است.

عوامل موثر در قیمت گذاری

اما برای درک بهتر این موضوع که قیمت دیگ بخار کوچک به چه عواملی بستگی دارد. بهتر است، انواع دسته بندی دیگر بخار را با یک دیگر بررسی کنیم:

  • تک پاس: این نوع را به واقع می‌توان اولین و ساده‌ترین نوع دیگ بخار دانست. که امروزه دیگر تولید نمی‌شود. دیگ‌های تک پاس بخار تولید شده را وارد مسیر اصلی می‌کردند. و این بخار در انتهای مسیر بعد از عبور از محفظه موتور یا هر چیز دیگری از دودکش خارج می‌شد. دیگ‌های بخار قطارهای قدیمی و ذغالی از این نوع بودند.
  • دو پاس: این نوع از دیگ بخارها بیشتر در سیستم‌های گرمایشی و شوفاژها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این دیگ‌ها هر بخار تولید شده دوبار در مسیر قرار می‌گیرد. و سپس از دور خارج می‌شود.
  • کوره برگشتی: در این انواع کوره‌ها، مانند دیگ‌های دو پاس، مسیر بخار دوبار تکرار می‌شود؛ اما راندمان کوره‌های بازگشتی از دیگ‌های دو پاس بیشتر است.
  • دیگ 3 پاس: یکی دیگر از انواع مصرف دیگ‌های بخار، دیگ‌های 3 پاس است که در آن بخار مسیر خود را سه بار طی می‌کند و در نهایت از دور خارج می‌شود.
  • دیگ 4 پاس: از این دیگ بیشتر برای تناژهای بالا استفاده می‌شود و معمولا تاثیر مستقیم در قیمت دیگ بخار 3 تنی یا قیمت دیگ بخار 5 تنی دارد. در این انواع دیگ‌ها مسیر بخار 4 بار تکرار می‌شود و عملا صرفه جویی خوبی نیز در این بین اتفاق می افتد و راندمان کار بسیار افزایش پیدا می‌کند.

کاربرد دیگ بخار در صنعت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ تعیین کننده باشد، نوع کاربرد دیگ‌ها است. به طور کلی می‌توان گفت که دیگ‌های بخار یا همان بویلرها کاربرد‌های بسیاری دارند و تقریبا در هر مکان و موقعیتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. هرجایی که نیاز به گرمایش وجود داشته باشد. می‌توان از دیگ‌های بخار استفاده کرد. اصولا قیمت دیگ بخار کوچک بیشتر برای صنایعی مانند گلخانه‌ها و … اهمیت بالایی دارد. زیرا گرمایش تولید شده توسط این دیگ‌ها به صورت خشک نبوده و همیشه همراه خود رطوبت آب را همراه دارد. (به هر حال بخار آب است! ) از این رو بهترین گزینه به عنوان مرطوب و گرم نگه داشتن محیط‌هایی مانند گلخانه‌ها است.

همچنین از دیگ‌های بخار به عنوان ضدعفونی کنندگی هم استفاده می‌شود. عموما در بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی مختلف از دیگ‌های بخار به عنوان منبع ضد عفونی کننده استفاده می‌کنند! اما در صنعت دیگ‌های بخار کارایی دیگری دارند. در صنعت ما شاهد این موضوع هستیم که قدرت بخار تولید شده اهمیت بالایی دارد. و این قدرت بخار است که در صنعت قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ را تعیین می‌کند. در صنعت‌های مختلف معمولا از فشار بخار انتظار می‌رود که موتورها و چرخدنده‌های مختلفی را به حرکت در بیاورد. و به نوعی نیروی بخار تولید شده توسط بویلرها نیروی محرکه صنایع مختلفی چون:

نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها،کارخانه‌جات خودروسازی، صنایع پتروشیمی، کارخانجات تولید قطعات صنعتی، صنایع شیزو فرآورده‌های لبنی، تولید رب گوجه فرنگی، رنگرزی نخ فروشی و پارچه، تولید بتن، تولید کیک و کلوچه و نان، تولید نبات و آب نبات و شکلات، صنایع سلولزی و تولید کاغذ، کیورتینگ بتن، صنایع لاستیک سازی، صنعت شستشو از جمله کارواش‌ها، معابر شهری، ناوگان ترابری عمومی مرغداری و دامداری‌ها محسوب می‌شود!

تاثیر بر قیمت

اما با این وجود دیگ‌های بخار یک مشکل  بسیار عمده دارند که در تعیین قیمت دیگ بخار کوچک و بزرگ تاثیر مستقیم می‌گذارد. آب دارای املاح مختلف است. که بعد از ایجاد بخار این املاح رسوب می‌کنند. رسوب املاح چیز جدیدی نیست. و هر کدام از ما در سماورهای خانگی خودمان نیز آن‌ها را تجربه کرده‌ایم. اما این رسوب می‌تواند در ادامه و با حجیم شدن دردسرهای بسیاری ایجاد کنند. از این رو در قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ آن دسته از دیگ‌هایی که جنسی ضد رسوب‌تر دارند یا با استفاده از ایجاد بار آزاد باعث می‌شود. رسوبات کمتری رخ بدهد، مسلما قیمت بالاتری خواهند داشت.

قیمت دیگ بخار کوچک و بزرگ

اما مسئله مهم دیگر که در تعیین قیمت دیگ بخار کوچک و بزرگ می‌تواند تاثیر گذار باشد این است که، این دیگ‌ها نمی‌توانند خودشان آب خودشان را تامین کنند! بنابراین نیاز به پمپ‌هایی دارند که مسئولیت تامین آب آن‌ها را برعهده بگیرد. به این خاطر است که معمولا در شوفاژخانه‌های قدیمی همواره یک پمپ آب قرار داد که معمولا جزو پر مصرف‌ترین قطعات شوفاژ خانه‌ها نیز محسوب می‌شود.

اما به حالت کلی در مورد قیمت دیگ بخار 3 تنی  می‌توان گفت که از آن‌جایی که در صنایع بزرگ این دیگ‌های بخار مصرف دارند. و این صنایع معمولا به صورت 24 ساعته و چند شیفته کار می‌کنند، این دیگ‌ها هیچگاه خاموش نمی‌شوند. همین موضوع باعث شده است که قیمت دیگ بخار 3 تنی بیشتر از انواع قیمت دیگ بخار کوچک دیگر باشد. اما در مورد دیگ قیمت دیگ بخار 5 تنی می‌توان گفت که این دیگ قادر است 5 هزار کیلو آب را در ساعت به بخار تبدیل کند. این حجم از بخار می‌تواند مورد نیاز بسیاری از صنایع بزرگ باشد. از این رو به خاطر ظرفیت این دیگ بخار، مسلما قیمت دیگ بخار 5 تنی از انواع دیگر بیشتر خواهد بود.

قیمت دیگ بخار کوچک

به طور کلی نمی‌توان مشخص کرد که دقیقا قیمت انواع دیگ بخار کوچک یا بزرگ چه میزان خواهد شد. چرا که در این بین هر چیزی می‌تواند تاثیر گذار باشد. از جمله مهمترین این موارد را می‌توان، تعیین سوخت مشعل دانست. در واقع نوع مشعل به کار رفته در دیگ می‌تواند. به دستور مشتری باشد و بسته به نوع انتخابی او قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ می‌تواند متغیر باشد. از طرف دیگر عوامل مهم دیگری مانند بیمه دیگ بخار، نوع بدنه آن، جنس ساخته شده، تکنولوژی به کار رفته در آن و هزاران چیز دیگر می‌تواند. در تعیین قیمت دیگ بخار کوچک تاثیر گذار باشد.

اما اگر بخواهیم به طور تقریبی و حدودی قیمت دیگ بخار 3 تنی و قیمت دیگ بخار 5 تنی را بگویم، می‌توانیم با در نظر گرفتن برخی پارامتر‌های مختلف، قیمت دیگ بخار 3 تنی را بین 8 تا 16 میلیون و قیمت دیگ بخار 5 تنی را می‌توانیم بین 15 تا 22 میلیون تومان در نظر بگیریم. در نظر داشته باشید این فاصله 7 یا 8 میلیونی به خاطر عوامل مختلفی چون برند، نوع بدنه، نوع مشعل، بیمه و گارانتی و چندین و چند دلیل دیگر است.

چند نکته پایانی در مورد قیمت دیگ بخار کوچک با بزرگ  

ما در این مقاله سعی کردیم هم آشنایی کلی نسبت به انواع دیگ بخار داشته باشیم. و بدانیم که دیگ بخار در کلیت چه کاری انجام می‌دهد. در این مقاله سعی شده قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ را بر اساس عوامل مختلف بیان کنیم و به نوعی نشان دهیم. که چه عواملی در این تعیین قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ تاثیر گذار است. ما در بالا دسته بندی برای انواع دیگ بخار بیان کردیم. اما دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تاثیر مستقیم در تعیین قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ داشته باشد. این دسته بندی عبارت است از:

1-      دیگ بخار ایستاده یا افقی

2-      دیگ بخار فایر تیوپ

3-      دیگ بخار واتر تیوب

4-      دیگ بخار گازی یا گازوئیلی

5-      دیگ بخار برقی

موارد 4 و 5 به طور مشخصی در مورد منبع گرمایش دیگ بخار است. این که دیگ بخار شما بر اساس چه منبع گرمایشی کار کند می‌تواند تاثیر مستقیم در قیمت دیگ بخار کوچک یا بزرگ داشته باشد. در مورد اول نیز ایستاده یا افقی بودن دیگ بخار نیز بیشتر بستگی به نوع محل استفاده و نوع استفاده شما دارد. این مورد تاثیر چندانی در قیمت ندارد و بیشتر به سفارش شما بستگی دارد.

اما در مورد فایر تیوب یا واتر تیوپ باید گفت که این موارد در نوع گرمایش و ایجاد بخار تفاوت دارد. در انواع فایر تیوپ، شعله به طور مستقیم تمام آب را در مخزن دیگ گرم و بخار می‌کند. این مورد فشار بخار کمتری دارد و بیشتر در مورد گرمایش‌های مرکزی استفاده می‌شود. اما در واتر تیوپ آب درون لوله‌ها قرار دارد. و گرمایش به طور مستقیم به لوله‌ها وارد می‌شود. در این حالت فشار بخار ایجاد شده بیشتر خواهد بود. بیشتر صنایع از این نوع گرمایش استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ