مخزن کندانس چیست؟

منبع کندانس قسمتی دارای حائز اهمیت، در سیستم موتورخانه های بخار می باشد، که می توان با طراحی مناسب آن و همچنین تجهیزات جانبی آن  در هزینه، انرژی و آب صرفه جویی نمود. این مخزن ها جهت استفاده از حداکثر حجم نسبت به سطح پایینی عموما به صورت مکعب مستطیل ساخته می شوند. مخزن کندانس  نوعی مخزن می باشد که برای ذخیره سازی و جمع آوری آبی که از تقطیر بخار در تجهیزات تبادل حرارت  به وجود می آید از آن استفاده می شود.این منبع در هنگام قطع آب به عنوان منبع ذخیره بویلر بخار استفاده می شود.

با توجه به اینکه آبی که در سیستم بخار استفاده می شود نیازی به تصفیه، رسوب گیری و پیش گرم شدن و غیره ندارد لذا خطوط به گونه ای طراحی می شوند که پس از تخلیه کامل انرژی بخار در انتهای خطوط بخار، بخار با تله بخار به صورت کندانس گرفته می شود و دوباره به چرخه تولید بخار بازگردانده می شود.

آب کندانسی که برگردانده می شود دارای فشار می باشد پس بایستی این آب تحت فشار را وارد مخزن مجزایی نمود که آن مخزن را، مخزن کندانس گویند. که در مخزن کندانس آب برگشتی پر فشار از یک سیستم تقلیل فشار که داخل مخزن است عبور داده می شود و فشار آن به حداقل میزان فشار ممکنه کاهش می یابد. در مخزن کندانس مقداری از آب تبدیل به بخار می شود و بخش عمده آن برای وارد شدن به سیکل مجدد تولید بخار استفاده می شود. لازم به ذکر است که بهتر است ونت مخزن کندانس در فضایی خارج از موتورخانه نصب گردد.

مخزن کندانس

مخزن کندانس

چاه کندانس:

قاعدتا مخزن کندانس جهت استفاده از روش ثقلی و جمع آوری کندانس از تله های بخار در چاله ای به نام چاله کندانس که در قسمتی پایین تر  از سطح تمام تجهیزات موتورخانه است، نصب می گردد.این فضا باید به گونه ای باشد که اپراتور به راحتی تمام کارهای مربوطه را انجام دهد. در این مرحله طراحان کمبود آب خط را به مخزن کندانس افزوده، تا از این مخزن آب بویلرها توسط پمپ به دی اریتورها پمپاژ گردد. اختلاط این آب جبرانی مانع شوک های حرارتی وارد شده به دی اریتور نیز می شود.

در ضمن با توجه به بالا بودن دمای آب موجود در مخزن کندانس احتمال به وجود آمدن کاویتاسیون بسیار بالا است که جهت رفع این مشکل باید از پمپ های مناسبی جهت مکش مناسب استفاده نمود. سیستم هایی هم فاقد دی اریتور هستند که پمپ های منبع کندانس در آن ها به عنوان پمپ های تغذیه ای عمل می کنند به شرط آن که از نظر آبدهی، فشار و دما از قابلیت لازم برخوردار باشند.

.

طراحان قبل از تعیین ظرفیت مخزن کندانس از مشتری و خریدار اطلاعاتی از قبیل فشار آب کندانس ورودی و میزان کندانس برگشتی را استعلام می کنند. در بیشتر موارد ظرفیت منبع کندانس تقریبا برابر با ظرفیت تولیدی یک ساعت بخار در نظر گرفته می شود و ساخته می شود. جهت خنثی نمودن تلاطم های  به وجود آمده در هنگام برگشت کندانس بایستی فضای خالی کافی در بالای سطح کاری آب منبع کندانس در نظر گرفته شود. تانک کندانس بایستی به طور کامل جوشکاری شود و اتصالات صفحات جانبی و فوقانی از ساپورت های محکم و مناسب باید استفاده شود.

در صورتی که جوش ها و ساپورت ها مناسب نباشند و جوش ها شکسته شوند باعث به وجود آمدن شکم و بیشتر شدن شکست ها در مابقی قسمت ها می گردد. در سیستم های بخاری که حدود 80%  یا بیشتر از آب جبرانی استفاده می کنند و سهم کندانس های برگشتی آنها از 20%  کمتر است از منبع کندانس استفاده نمی کنند و دی ادیتور  کاربرد دارد.

لوله کشی تانک کندانس:

متعادل سازی فشار:

جهت جلوگیری از افزایش فشار، باستی تانک کندانس مجهز به ونت شود. برای مثال قطر لوله در تانک های 3 هزار لیتری برابر با 250 میلی متر و برای تانک های 2 هزار لیتری برابر با 200 میلی متر است. لوله های ونت بایستی دارای کلاهک های مخصوصی باشند که با پره های داخلی آب به وجود آمده در بخار خروجی را تفکیک نموده و به وسیله وه های تخلیه، خارج نماید. جهت بازرسی و تمیز کاری و خالی نمودن کامل تانک در زیر تانک نازل تخلیه ای تعبیه می نمایند که وظیفه فوق را برعهده دارد.

جنس مخزن کندانس:

جنس مخازن کندانس عموما از چدن، فولاد ریخته گری، پلاستیک و فواد ضد زنگ می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ