معرفی انواع بخار و کاربرد آن

بخار اشباع یکی از انواع بخار می باشد. این بخار، حرارت غیر مستقیم به وجود می آورد. بخاری خشک است که دمای آن با دمای آب جوش یکی است. وقتی آب شروع به گرم شدن می کند، حرارت آن به طور مداوم بالا می رود. چنانچه حرارت زیادی نیز به آن وارد شود آب به بخار مبدل می گردد. این نوع بخار با آب جوش یک دما دارد. و بخار اشباع نام دارد. خشک است، زیرا آبی در این نوع بخار وجود ندارد.

یکی دیگر از انواع بخار بخار خلاء می باشد، بخار خلاء در وضعیت ویژه و خاصی از آب بیرون می آید. بخار خلاء بخاری است که درجه حرارت آن قابل تغییر و کنترل است. بخار اشباع حدودا در دمای 100 درجه سانتیگراد تولید می گردد. با بالا رفتن فشار، نقطه جوش آب بالا می رود و در نتیجه دمای اشباع هم بالا می رود. در واقع اگر افزایش فشار از روی بخار اشباع برداریم و فشار را کاهش دهیم، به بخاری به نام بخار خلاء دست می یابیم. بخار خلاء دمایی پایین تر از دمای جوش آب دارد. کاربرد این نوع بخار بسیار در بین انواع بخار هزینه بر است. برای اینکه جهت استفاده از این نوع بخار می بایست به پمپ خلاء دسترسی داشت.

انواع  بخار

بخار فوق داغ، بخاری است که در جاهایی که نیاز به یک بخار با فشار و توان بالا می باشد، از این بخار برای تولید انرژی استفاده می شود. بخاری که با دمایی بالاتر از نقطه جوش کار می کند بخار فوق داغ می گویند. در واقع توصیه کارشناسان در استفاده از این بخار در بین بخارهای دیگر برای مواقعی است که پروسه ای باشد که نیاز به توان و فشار حداکثری داشته باشد.

بخار تمیز یکی دیگر از انواع بخار می باشد، که به صورت مستقیم قابل استفاده است. بخار تمیز بخار WFI می باشد، بخار فوق العاده خالصی که به آن نام های بخار بهداشتی، بخار تمیز دارویی، بخار تمیز GMP و بخار ضدعفونی شده داده می شود. این بخار از چگالش بدست می آید. همچنین می بایست فاقد باکتری و یا عمل عفونت زا باشد. بخار خالص می بایست با استفاده از ژنراتور خالص بهداشتی ایجاد شود. این بخار باید استاندارد های USP تزریق آب را بدست آورد.

کاربرد انواع بخار

اگر آب را دمایی بالاتر از نقطه جوش بدهیم در واقع بخار را خواهیم داشت. حال این بخار انواع مختلفی دارد که به صورت اجمالی در بالا راجع به آنها صحبت نمودیم. حال در مورد استفاده از این انواع بخار در صنعت های مختلف بحث می کنیم.

انواع بخار

انواع بخار

کاربرد بخار

بخار و انواع بخار در مکان های مختلفی استفاده می شود. در صنعت نیز موارد زیادی از این استفاده از بخار را داریم. از بخار میتوان در خشکشویی ها و کارواش ها برای موارد بسیار استفاده کرد. کاربردهای مختلف دیگری نیز از بخار میتوان انتظار داشت. بخار ضدعفونی کننده و میکروب زدایی می کند. انواع مختلف کارها هستند که نیاز به استریلیزه کردن سطوح و محیط دارند. در واقع توسط بخار ما به تمیز کردن اساسی مکان دلخواه و بافت های غیر قابل دسترس دست می یابیم. بخار ترکیبات مولکولی ریز را از بین می برد. در نهایت سطوح به تمیزی فوق العاده بالایی می رسند. در مکان هایی که پخت و پز انجام می شود نیز از بخار استفاده می گردد. دستگاه های بخاری که در منازل استفاده می شود سبب خشک نشدن غشاهای مخاط می گردد و روند مطلوبی است در تهویه سیستم های مختلف امروزه بسیار کاربرد دارد. دستگاه های بخار دارای مدل های مختلفی است، که هر یک جهت امر خاصی ساخته و استفاده می گردد. از بخار برای گرم کردن منازل و ساختمان استفاده می شود. رادیاتور توسط بخار گرما را به منازل منتقل می کند.

.

در تولید برق توسط بخار نیز اشاره می کنیم؛ به طوری که موتور های برق توسط بخار برق تولید می کنند. در واقع نیروگاه های بخار در چرخه رانکین فعالیت می کنند. در این پروسه رانکین بخار سوپرهیت به وجود می آورد. و در نهایت این بخار را به توربین موتورهای برق هدایت می کند. سرانجام با استفاده از روندی این برق ایجاد می گردد. در واقع خروجی نیروگاه به صورت بی واسطه توسط انواع بخار مخصوصا بخارهای فوق داغ تولید می گردد.

در نهایت میتوان به وجود بسیار ضروری بخار در صنایع مختلف تاکید داشت و اینکه اگر بخار نباشد بیش از نیمی از بخش صنعتی دچار اختلال خواهد شد. بخار بسیار کاربردهای دیگری نیز در مشاغل مختلف دارد. بخار آب می بایست در یک دیگ بخار وجود داشته باشد تا دیگ بخار بتواند به کار خود ادامه دهد. پس خوب است از کارهایی که بخار آب و انواع بخار میتواند برای دنیای امروز ما انجام دهد، غافل نگردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ