معرفی انواع تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی، وسیله‌ای است که احتمالا در مکان‌های مختلف آن را دیده باشید. وقتی اسم تابلو برق را می‌شنوید، ناخودآگاه، جعبه‌هایی با علامت خطر در ذهن شما تداعی می‌شود. زیرا این جعبه‌ها، به منظور اهداف مختلفی در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تابلو برق را می‌توان یکی از ضروری‌ترین تجهیزات صنعتی به شمار آورد که لازم است در حیطه‌های گوناگونی از آن استفاده شود.

با توجه به کاربردی بودن تابلو برق صنعتی، ما قصد داریم در این مقاله اطلاعات جامعی را در ارتباط با آن ارائه دهیم. شما با خواندن این مقاله علاوه بر آگاهی پیدا کردن از نحوه کارکرد تابلو برق و کاربردهای آن، با انواع این دستگاه نیز آشنا خواهید شد.

 

تابلو برق صنعتی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

همان طور که اشاره کردیم؛ کلمه تابلو برق، یک جعبه را در ذهن تداعی می‌کند. این تصور از تابلوهای برق کاملا درست است. تابلو برق دقیقا دستگاهی به شکل جعبه و یا محفظه است که در داخل خود تجهیزات گوناگونی را جای داده است.

تجهیزات به کار رفته در تابلو برق، در واقع؛ تجهیزات الکتریکی مورد نیاز یک مکان خاص، مثلا ساختمان مسکونی و یا ساختمان‌های تجاری هستند. تمامی تجهیزات الکتریکی در تابلو برق نصب می‌شوند که این عمل؛ایمنی را بالا برده و خطر برق گرفتگی را از بین می‌برد.

 

تابلو برق صنعتی شامل چه بخش‌هایی است؟

شاید تصور شما از تابلو برق، یک جعبه باشد، اما بگوییم که در واقعیت این یک جعبه ساده نیست، بلکه محفظه‌ای است که از بخش‌های متعددی تشکیل شده است و قطعات زیادی بر روی آن نصب شده است.

کلید برق

تابلو برق صنعتی مجهز به کلید برق است. کلید برق وظیفه قطع و وصل مدار الکتریکی را بر عهده دارد و به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • سوئیچ روغن
  • سوئیچ جریان هوا

رله

رله برای تشخیص خطاها و اعلام آن ها در تابلو برق، تعبیه شده است. این وسیله هر نوع خطای به وجود آمده را می‌تواند تشخیص دهد. اطلاعات هر خطا را به قطع کننده‎‌های مدار می‌فرستد تا جریان الکتریکی قطع شود.

فیوز

تا حالا شده برق منزل شما به طور ناگهانی قطع شود؛ و علت قطعی برق را پریدن فیوز بیان کنند. این اتفاق نتیجه همان کارکرد فیوز است.
فیوز در مواردی که جریان برق نوسان دارد و یا جریان به میزان بیش از اندازه وارد می‌شود؛ می‌تواند با ذوب شدن جریان برق را قطع کند. بدین شکل از آسیب رساندن به وسیله‌های برقی و یا خطر برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

تابلو برق صنعتی شامل چه بخش‌هایی است؟

انواع تابلو برق

تا اینجا که با نحوه کارکرد و کاربردهای تابلو برق آشنا شدیم؛ لازم است در مورد انواع تابلو برق نیز اطلاعاتی را به دست آوریم. بهتر است بدانیم که تابلو برق در چندین مدل طراحی شده است تا در ساختمان‌ها و صنایع گوناگون بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

تابلو‌های برق به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند:

  • تابلو برق با ولتاژ بالا
  • تابلو برق با ولتاژ متوسط
  • تابلو برق با ولتاژ پایین

تابلوهای برق با میزان ولتاژ زیاد

به تابلو برق صنعتی که ولتاژ آنها بیشتر از 36 کیلو وات باشد؛ تابلوی  ولتاژ بالا گفته می‌شود. این دسته از تابلوها با دقت بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع تابلو؛ طراحی و ساخته می‌شود. با توجه به جریان یافتن برق با ولتاژ بالا در این مدل از تابلوها؛ باید از قطع کننده مناسب آن استفاده گردد. بکارگیری قطع کننده مدارهای الکتریکی با ولتاژ زیاد؛ ایمنی را می‌توانند تضمین کنند.

تابلوهای برق با میزان ولتاژ متوسط

تابلوهایی که در آنها جریان برق کمتر از 36 کیلو وات و بیشتر از 3 کیلو وات وارد می‌شود؛ تابلو برق با ولتاژ کم و یا پایین شناخته می‌شوند. تابلو برق جریان متوسط نیز، کاربردهای مخصوص به خود را دارد.

این نوع از تابلوها مجهز به سوئیچ و همچنین قطع کننده‌ها برای جریان الکتریکی هستند. همچنین برای روشن و یا خاموش کردن به شکل معمول، کلید در این تابلوها تعبیه شده است.

تابلوهای برق با میزان ولتاژ پایین

در تابلوهای ولتاژ پایین، جریانی کمتر از 1 کیلو وات جریان دارد. جعبه برق ولتاژ کم، کاربردهای مختلفی دارد؛ از این رو خود این تابلوها نیز به چند گروه تقسیم می‌شود:

  • تابلوهای برق مسکونی
  • تابلو برق صنعتی برای واحدهای صنعتی
  • تابلوهای برق کنترلی به منظور کنترل کردن فرآیندهای صنعتی
  • جعبه های برق موتوری برای کنترل کردن موتورهای سه فاز
  • جعبه برق صنعتی مارشالینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ