مقدمه‌ای بر بخار و صنعت

در تبیین ارتباط بین بخار و صنعت لازم به توضیح است که از بخار به طور گسترده به عنوان وسیله‌ای برای رساندن انرژی به فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود. به طور متوسط، سیستم های دیگ بخار و بخار صنعتی حدود 30 درصد از انرژی مصرفی صنعت تولید را در سراسر جهان به خود اختصاص می دهند. جهت شناخت بهتر نقش بخار در صنعت، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید!

کارکرد سیستم‌های بخار

سیستم‌های‌ بخار ، سیستم‌هایی کارآمد در انرژی هستند که توسط صنعت تولید استفاده می‌شوند. زیرا بخار به عنوان یک منبع انرژی مقرون به صرفه در نظر گرفته می‌شود. تولید بخار از طریق سیستم بخار ، جزو بالاترین فرآیندهای پر انرژی به ویژه در زمینه تولید است.

پتانسیل بهبود بهره وری انرژی در سیستم‌های بخار

به طور کلی، بر اساس مطالعات صنعتی انجام شده، پتانسیل قابل توجهی برای بهبود بهره وری انرژی در سیستم‌های‌ بخار وجود دارد. با این حال، این پتانسیل تا حد زیادی محقق نشده است. رویکرد سنتی در بسیاری از کشورها، تمرکز بر دیگ‌های بخار است و نه بر کل سیستم‌های بخار که شامل تولید دیگ‌های بخار، توزیع و حتی استفاده نهایی از بخار می‌شود. هر چند استفاده از بویلرهای کارآمدتر منجر به صرفه جویی در انرژی می‌شود، اما بهینه سازی کل سیستم بخار منجر به صرفه جویی بسیار بیشتر در انرژی می‌شود! خوب است بدانید که در کشورهای توسعه یافته، به جای تمرکز بر کارایی دیگ‌های بخار و تجهیزات فردی، بر بهینه سازی کل سیستم‌های بخار تمرکز می‌شود. اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، نیاز به این تغییر پارادایم برای تمرکز بر کارایی سیستم و بهینه سازی سیستم وجود دارد.

شایان ذکر است که فرصت‌های مقرون‌به‌صرفه برای بهبود بهره‌وری انرژی در سیستم‌های‌ بخار و صنعت شناسایی شده‌اند، اما اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. که همین مسئله، منجر به «شکاف بهره‌وری» شده است. مواردی همچون کمبود منابع مالی، به ویژه در شرکت‌های کوچک و متوسط ​​که اتخاذ تدابیر وفناوری‌های مقرون‌به‌صرفه را دشوار می‌سازد، فقدان تعهد و درک مدیریت ارشد، عدم اطمینان در مورد فناوری‌های جدید و ترس از اختلال در تولید، نبود مشوق‌های دولت و عدم اجرای آن، مقررات دولتی و غیره را می‌توان از علل این شکاف بهره‌وری به شمار آورد.

اقدامات بهینه‌سازی سیستم‌های‌ بخار

بسیاری از اقدامات بهینه سازی سیستم‌های‌ بخار و صنعت، شامل اقدامات عملیاتی و نگهداری بهبود یافته است که می‌تواند در یک رویکرد بهبود مستمر در صنایع انجام شود. از این رو، اتخاذ سیستم‌های مدیریت انرژی مانند سیستم های مدیریت انرژی سازمان بین المللی استاندارد (ISO) 50001- می‌تواند به اجرای این گونه اقدامات به شیوه‌ای سیستماتیک تر کمک کند. علاوه بر این، سیستم‌های مدیریت انرژی می‌توانند چارچوبی را فراهم نموده و تضمین نمایند که صرفه‌جویی در انرژی ناشی از اقدامات بهینه‌سازی سیستم‌های بخار پایدار است و در طول زمان کاهش نمی‌یابد. هدف اصلی استاندارد ISO 50001 ، تقویت بهبود مستمر و پایدار عملکرد انرژی از طریق یک رویکرد منضبط به عملیات و شیوه‌های نگهداری است. بنابراین، برای سیاستگذاران ضروری است که پذیرش ISO 50001 یا سایر سیستم های مدیریت انرژی در کارخانه های صنعتی را ترویج و تشویق کنند.

بخار و صنعت

بخار و صنعت

مهمترین مزایای بخار در صنعت

لازم به ذکر است که بخار به عنوان منبع انرژی، دارای مزایای زیادی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و نقل آسان
  • سطوح پایین سمی بودن
  • ظرفیت بالا برای تولید گرما
  • راندمان بالاتر
  • کاهش هزینه در تولید.

علاوه بر این، بخار دارای توانایی منحصر به فرد برای حفظ سطوح قابل توجه انرژی است و همین ویژگی،  آن را به یک وسیله حمل و نقل بسیار توصیه شده برای انرژی تبدیل می‌کند. در سیستم‌های بخار ، انرژی از بخار از طریق وسایل مکانیکی یا از طریق گرمایش فرآیند یا توربین به دست می‌آید. در این سیستم، تقریبا تمام گرمای درون بخار نهفته در نظر گرفته می‌شود. از این رو، مقادیر عظیم انرژی را می‌توان به طور موثر تحت دمای پایدار منتقل کرد، که تقریبا در تمام کاربردهای فرآیند گرمایش بسیار مفید است. بخاری که از طریق این سیستم تولید می‌شود در اصلاح گاز طبیعی برای استفاده در تولید کود نیتروژن نیز استفاده می‌شود.

نحوه تهیه سیستم‌های بخار

در پایان لازم به ذکر است که در صورت نیاز به تهیه انواع سیستم‌های‌ بخار می‌توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس بگیرید. این مجموعه از جمله مراکز خوش سابقه در تامین سیستم‌های گرمایش صنعتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ