مقدمه‌ای بر دیگ روغن داغ

بسته به منطقه تولید، برخی از شرکت‌ها در طول فعالیت خود به دمایی سه برابر بیشتر از نقطه جوش آب نیاز دارند! استفاده از دیگ بخار، برای استفاده در چنین شرایطی معمولا توصیه نمی‌شود، چرا که مستلزم هزینه‌های بالایی بوده همچنین از نظر ایمنی محیط کار، خطرناک می‌باشد. بنابراین برای تامین انرژی گرمایی در دمای حداقل سیصد درجه،  از دیگ روغن داغ استفاده می شود. به بیانی دیگر، دیگ‌های روغن داغ از نظر تامین انرژی با حرارت و فشار بالا( که با جوشاندن آب و بخار نمی توان به آن دست یافت) مناسب‌تر می‌باشند.  در این شرایط از دیگ‌های حرارتی استفاده می شود. این روغن‌ها حتی در دمای بسیار بالا نیز خواص فیزیکی و شیمیایی خود را از دست نمی دهند. در صورت نیاز به خرید این دیگ صنعتی، می‌توانید با مشاورین فروش این مجموعه تماس بگیرید، همچنین جهت آشنایی بهتر با کارکرد آن، مطالعه ادامه مطلب خالی از لطف نخواهد بود!

روغن داغ چیست؟

روغن داغ نقطه جوش بالایی داشته و معمولا در صنایعی که به دمای 150 تا 350 درجه سانتیگراد نیاز دارند، به جای بخار استفاده می‌شود. از مهمترین مزایای روغن داغ می‌توان به راندمان انتقال بالا، انتقال حرارت سریع و پایداری حرارتی خوب اشاره کرد. همچنین، روغن داغ به عنوان وسیله انتقال حرارت دارای ویژگی‌های زیر است:

  • دستیابی به دمای عملیات بالا (350 ℃)، تحت فشار کاری کم (<1.1 مگاپاسکال).
  • کاهش فشار کار سیستم گرمایش با دمای بالا، بهبود ایمنی و پایداری سیستم و تجهیزات.
  • مناسب برای تامین نیاز فرآیند در محدوده دمایی گسترده‌تر.
دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ

موارد کاربرد دیگ‌های روغن داغ

 شایان ذکر است که کاربرد هیتر روغن محدود به حوزه خاصی نبوده و در بسیاری از بخش‌ها مانند صنایع تولید رنگ، مواد شیمیایی، بسته بندی، مواد غذایی، روغن‌ها، چرم استفاده می شود. این دیگ ها با بنزین، گازوئیل و گاز طبیعی کار می‌کنند. به بیانی کلی‌تر، با توجه به ویژگی‌های دمای گرمایش بالا، فشار کاری کم، صرفه جویی در انرژی، از دیگ روغن حرارتی می‌توان به طور گسترده‌ای در انواع فرآیندهای گرمایش صنعتی استفاده کرد، مهم‌ترین کاربردهای این دیگ به این شرح است:

  • صنعت الیاف مصنوعی: پلیمریزاسیون، ذوب، ریسندگی، خشک کردن
  • صنعت چاپ و رنگرزی نساجی: طراحی نهایی، رنگرزی ترموزول، پخت ، خشک کردن و غیره.
  • صنعت پلاستیک و لاستیک: پرس داغ، اکستروژن، قالب‌گیری ولکانیزه، کلندرینگ، تزریق، میکسر موسیلاژ، خشک کن نوار نقاله.
  • صنعت کاغذ: خشک کردن، پردازش کاغذ راه راه، تقویم، غلطک چسب.
  • صنعت چوب: تخته سه لا، تخته چگالی، قالب گیری با فشار داغ، خشک کردن چوب، تجهیزات بخار.
  • صنعت مصالح ساختمانی: خشک کردن گچ تخته، گرمایش آسفالت، آسفالت امولسیون، بتن آسفالت، تعمیر و نگهداری اجزای بتن، تجهیزات خشک کردن، خط تولید مشمع کف اتاق.
  • صنعت پردازش مواد غذایی: خشک کردن غلات، نانوایی و غیره.

تدابیر ایمنی به هنگام استفاده از دیگ روغن داغ

با توجه به دمای حرارتی بسیار بالا در دیگ روغن داغ ، توجه به مسائل ایمنی به هنگام استفاده از این دیگ‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. شایان ذکر است که با کنترل منظم دیگ روغن داغ می‌توان از وقوع حوادثی که ممکن است زودتر رخ دهد، جلوگیری نمود. تعمیر و نگهداری و بازرسی این دیگ‌ها طبق قانون الزامی بوده! و عبارتی، دیگ های روغن داغ مشمول الزامات بهداشتی و ایمنی استفاده از تجهیزات کار می‌باشند.

مزایای دیگ روغن داغ

 با استفاده از دیگ روغن داغ (برخلاف دیگ‌های آب گرم یا بخار) می توان به دمای بالا در فشار کاری کم دست یافت. دمای کارکرد دیگ روغن داغ معمولا بین 150 تا 300 درجه سانتی گراد است. در ادامه به برخی از مزایای سیستم روغن داغ نسبت به سیستم آب گرم یا بخار پرداخته می‌شود:

  • ارائه دمای بالا و فشار کاری کم،
  • عدم نیاز به تجهیزاتی مانند هواگیر، مخازن میعانات گازی و غیره
  • عدم خوردگی ناشی از ساختار شیمیایی روغن حرارتی
  • عدم خطر یخ زدگی به هنگام خاموش بودن دستگاه.
  • استفاده راحت‌تر و همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر.
  • عمر طولانی‌تر و ایمنی و قابلیت اطمینان بالاتر.

بهترین مرکز خرید دیگ روغن داغ

در ادامه لازم به یادآوری است که در صورت نیاز به کسب راهنمایی در حوزه دیگ‌های صنعتی همچون دیگ روغن داغ و همچنین خرید آن ، می‌توانید با مشاورین فروش این مجموعه تماس بگیرید. مشاورین این مجموعه به صورت تمام وقت آماده پاسخگویی و رفع کلیه نیازهای اطلاعاتی شما می‌باشند.

بویلر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ