مقدمه‌ای بر گیرش بتن و زمان آن  

هنگامی که اجزای تشکیل دهنده بتن (سیمان، سنگدانه و آب) در کنار هم قرار می‌گیرند، سیمان و آب واکنش داده و در نهایت توده سختی به نام بتن تشکیل می‌دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر از گیرش بتن و زمان آن، پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین این مجموعه ارتباط بگیرید. شایان ذکر است که زمان طبیعی گیرش بتن، حدود یک یا دو روز می‌باشد. با این حال، با گرم شدن  هوا،  زمان سخت شدن و گیرش بتن، کاهش می‌یابد. زیرا گرما واکنش شیمیایی را سرعت می‌بخشد. با سفت شدن سریع بتن، کارایی آن کاهش یافته و بتن به طور پیوسته، فشرده شده و قالب‌گیری آن دشوارتر می‌شود. در حالی که  ذاتا ضعیف بوده و می‌تواند به راحتی آسیب ببیند! جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

مدت زمان مناسب جهت گیرش و نقش رطوبت در آن

جهت کسب اطلاعات بیشتر از گیرش بتن و زمان آن و همچنین نقش رطوبت در سخت شدن بتن ، پیشنهاد می‌کنیم با مشاورین این مجموعه ارتباط بگیرید. شایان ذکر است که در بیشتر موارد، بتن استاندارد ، بسته به محیطی که در آن سخت می‌شود، زمان گیرشی حدود یک روزه و گاهی دو روزه دارد. با این حال، بتن تقریبا پس از 25-28 روز، به مقاومت کامل خود می‌رسد. یک هفته پس از اجرای بتن،  باید بتوانید راه بروید و کارهای عادی را روی بتن انجام دهید. با این حال، پس از یک ماه،  بتن تنها در حدود 70-70٪ از مقاومت کامل خود خواهد بود، بنابراین رانندگی ماشین آلات سنگین بر روی آن ، در این مدت توصیه نمی‌شود! هر چند نتایج نشان داده است که مقاومت بهینه بتن تقریبا یک ماه پس از نصب به اوج خود می‌رسد، با این حال،  بتن با گذشت زمان همچنان به فرایند سخت شدن خود ادامه می‌دهد.

گیرش بتن و زمان آن

گیرش بتن و زمان آن

یادآوری این نکته مهم است که بتن تنها در صورت وجود رطوبت در طول فرآیند سخت شدن،  به حداکثر مقاومت خود می‌رسد. بنابراین فرآیند گیرش و سخت شدن به “خشک شدن” بتن وابسته نیست، و معمولا مهم است که بتن به درستی “سخت” شود تا رطوبت بتن (به ویژه در سطوح آسیب پذیر) حفظ شود. از دست دادن زودهنگام رطوبت موجب کاهش استحکام و دوام ضعیف‌ بتن می‌شود.

عمل آوری بتن با بخار

جهت کسب اطلاعات بیشتر از گیرش بتن و زمان آن  و همچنین  فرایند عمل آوری بتن با بخار، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط بگیرید در شرایطی که نیاز به افزایش مقاومت سریع و گیرش بتن احساس می‌شود و همچنین بتن برای انجام هیدراتاسیون، نیازمند گرمای بیشتری است،  فرایندی تحت عنوان عمل آوری بتن با بخار پرفشار  مدنظر قرار می‌گیرد. این فرایند، به ویژه در مناطقی که دما پایین است انجام می‌شود.

سایر عوامل موثر بر زمان گیرش

برخی از مهمترین عوامل موثر بر زمان گیرش بتن را می‌توان به این شرح ارائه داد:

  • رطوبت مناسب: یکی از مهمترین عواملی که در سخت شدن بتن باید مورد توجه قرار گیرد، نقش رطوبت است. بتن برای گیرش در حداکثر مقاومت به رطوبت مناسبی نیاز دارد.
  • شناخت نحوه اختلاط و تنظیم سریع: درک نحوه اختلاط بتن برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از آن ببرید ضروری است. در برخی از مشاغل که بتن باید در اسرع وقت استفاده شود، پیمانکاران بتن از شتاب دهنده‌ها برای تسریع زمان گیرش استفاده می‌کنند. اگرچه تسریع‌کننده‌ها پس از اتمام، مقاومت کلی بتن را کاهش می‌دهند، اما تفاوت مقاومت محسوس نبوده و بر یکپارچگی ساختاری آن تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارد.

نکاتی در مورد چگونگی تسریع زمان خشک شدن بتن

اگر به دنبال راه هایی برای سرعت بخشیدن به سرعت خشک شدن بتن هستید، موارد زیر را امتحان کنید:

  • برای تسریع فرایند خشک شدن بتن، درست کردن نسبت مخلوط آب ضروری است. آب بیش از حد موجب عملکرد و استحکام ضعیف می‌شود و کم بودن آن، موجب سخت شدن طبیعی بتن می‌شود.
  • سطح روی بتن را نپوشانید یا آب بندی نکنید. زیرا این کار معمولا موجب مسدود شدن منافذ می‌شود. هنگامی که این اتفاق میافتد، زمان لازم برای تبخیر رطوبت افزایش یافته و همین امر در نهایت به طولانی شدن فرایند خشک شدن بتن منجر می‌شود.
  • اگر پروژه بتنی شما در داخل نصب شده است، تمام پنجره‌ها، درها و دهانه‌ها را بسته نگه داشته و تهویه مطبوع را روشن کنید. همچنین می‌توانید از رطوبت‌گیرها برای از بین بردن رطوبت هوا استفاده کنید. هر دو کار به تسریع در زمان خشک شدن بتن کمک می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ