نحوه ساخت یونولیت با دیگ بخار

آیا از فرایند ساخت یونولیت با دیگ بخار اطلاع دارید؟ آیا می دانید دیگ بخار یکی از تجهیزات اصلی برای ساخت و تولید یونولیت است؟ آیا می دانید ساخت یونولیت  تنها، یکی از کاربردهای دیگ بخار است؟

اگر می خواهید در مورد ساخت یونولیت با دیگ بخار اطلاعات کاملی را به دست آورید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معرفی دیگ بخار و کاربردهای آن

دیگ بخار یک نوع دستگاه صنعتی است. که به عنوان یک وسیله ضروری برای بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله صنایعی که در خط تولید آن از دیگ بخار استفاده می شود می توان به صنایع غذایی، دارویی، پلاستیکی، پتروشیمی، ساختمان سازی و خودرو سازی اشاره کرد. البته در بسیاری از صنایع دیگر نیز دیگ بخار به کار گرفته می شود.

کار اصلی این دستگاه این است که انرژی حرارتی دریافتی را به بخار تبدیل کند؛ که این عمل با استفاده از آب انجام می شود. این بخار تولید شده، به عنوان یک ماده حیاتی در خط تولید بسیاری از کالاها و محصولات خوراکی و غیرخوراکی باید مورد استفاده قرار گیرد. از این رو دیگ  بخار به یکی از ماشین آلات اصلی و مهم در صنایع مختلف تبدیل شده است.

.

قطعات اصلی تشکیل دهنده دیگ بخار؛ صفحات آلومینیومی می باشد. که در برابر گرما و فشار از مقاومت زیادی برخوردار هستند.

دیگ بخار در وزن ها و ظرفیت های گوناگون نیز وجود دارد. به همیت  جهت فولاد به کار گرفته در دیگ بخار با توجه به این ظرفیت‌ها از ضخامت های متفاوتی برخوردار است.

ساخت یونولیت با دیگ بخار

ساخت یونولیت با دیگ بخار

دیگ های بخار از یک مخزن استوانه ای تشکیل شده اند، که کار اصلی دیگ بخار، یعنی تبدیل انرژی گرمایی به حرارت در این قسمت انجام می شود.

در دیگ بخار این مخزن استوانه ای که پر از آب  بوده به یک مشعل متصل است. انرژی گرمایی مشعل از طریق لوله ها به مخزن رسیده. و موجب به جوش آمدن آب شده و بخار تولید می گردد و این بخار برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ بخار های با توجه میزان ظرفیت،  ضخامت صفحات آلومینیومی به کار رفته در آن و بسیاری از ویژگی های دیگر، دارای انواع مختلفی می باشد، که هر کدام از آنها در نوع کارکرد با یکدیگر متفاوت هستند.

 نحوه تولید و ساخت یونولیت با دیگ بخار

یونولیت در کارخانه ها به روش  دست و اتوماتیک انجام می شود. استایرن مواد خامی است که به عنوان مواد اولیه برای تولید  یونولیت به کار برده می شود.

اولین قدم برای تولید یونولیت این است که مواد اولیه آن ها یعنی همان استایرن، به میزان پنجاه برابر بزرگ تر شود.

در اولین مرحله تولید یونولیت، که بزرگ تر شدن استایرن می باشد، از دیگ بخار استفاده می شود. زیرا این مواد در تماس  با بخار می تواند افزایش اندازه پیدا کنند. و به حجم پنجاه برابری خود تبدیل شوند.

 

 

مراحل ساخت یونولیت با استفاده از دیگ بخار

مراحل ساخت یونولیت با دیگ بخار شامل سه مرحله اصلی است:

مرحله اول ( مرحله قبل از انبساط)

در این مرحله استایرن که دانه های ریزی هستند؛ با بخار تماس پیدا می کند، تماس موجب میشود تا دانه ها بجوشند و اندازه آنها افزایش پیدا کند.

مرحله دوم تهویه ( پس از انبساط)

در این مرحله، برای اینکه دانه ها به فشار و دمای متعادل برسند، لازم است که به مدت 6 تا 12 ساعت به همین شکل باقی بمانند، و فرآیند تولید آنها تکمیل شود.

مرحله سوم ( قالب ریزی)

 پس از گذشت 6 تا 12  ساعت لازم است که دانه ها دوباره با بخار تماس پیدا کند. از این رو از دیگ بخار این مرحله به کار گرفته می شود، که دانه ها قالب ریزی می شوند و به بلوک یونولیت تبدیل می گردد. پس از این مرحله باید بلوک های یونولیت؛ مدتی در معرض هوای آزاد باشد؛ تا خشک  شود.

 

سخن پایانی

ساخت یونولیت با دیگ بخار تنها یکی از صدها کاربرد این دستگاه صنعتی است که در این مقاله به آن اشاره کردیم؛ نکته لازم به ذکر دیگر در ارتباط با تولید یونولیت؛ این است که برای تولید آن، علاوه بر دیگ بخار، به دستگاه ها و تجهیزات دیگری نیز نیاز است؛ اما دیگ بخار یکی از اصلی ترین ماشین آلات برای این کار می باشد که بخار مورد نیاز برای تبدیل شدن دانه های استایرن به بلوک های یونولیت را فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ