نحوه کارکرد دیگ آب گرم

دیگ آب گرم صنعتی برای استفاده در فرآیندهای مختلف، دارای مشعل‌های گازی یا نفتی نصب شده در قسمت جلویی خود هستند و با استفاده از  این مشعل‌ها کار می‌کنند.
اندازه مشعل‌های نصب شده در دیگ‌های آب گرم مختلف، با یکدیگر متفاوت است. دیگهای آب گرم صنعتی در مقایسه با دیگهای آب گرم خانگی از اندازه بزرگ‌تری برخوردار هستند؛ که این اندازه بیشتر، گرمایش بالاتری را نیز ایجاد می‌کند.

 در دیگ آب گرم، که به عنوان منبع گرمایش مستقیم به شمار می‌رود؛ به منظور انتقال حرارت، به میزان قابل توجهی انتقال گرما بین آب و دستگاه نیاز است. در مواردی که فرآیند اجازه چنین کاری را نمی دهد، یا اگر دمای آب مورد نیاز  بیشتر از 100 درجه سانتیگراد باشد، دیگهای آب گرم گزینه مناسبی خواهد بود.

نکته روشن و واضح در اینجا این است. که کار با فشارهای بالاتر به معنای طراحی پایدار و محکم دیگ است. بابکاک وانسون با ارائه دیگ بخار آب گرم با فشار زیاد TPC-AS به این نظریه مهم دست پیدا کردند.

 

اصول عملکرد دیگ آب گرم

دیگهای آب گرم صنعتی از بسیاری جهات از جمله طراحی و ظاهر، تقریبا مشابه دیگهای بخار می‌باشد.اگرچه با دیگ بخار تفاوت زیادی نیز دارد. برای نمونه می‌توان این مورد را اشاره کرد. که دیگ آب گرم برای کار کردن، پر آب می‌شود، اما دیگهای بخار با بخار آب کار می کنند.

آب گرم صنعتی در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

دیگهای بخار گرم صنعتی عموماً هنگامی انتخاب می شوند. که دمای فرایند مورد نیاز نسبتاً کم باشد. معمولاً کمتر از 90 درجه سانتیگراد. در صورت نیاز به دمای بالاتر، اشکال جایگزین گرمایشی مانند دیگ آب گرم گرم فشار قوی، سیستم های مایع گرمایی کارآمد استفاده می شود.

سادگی و هزینه پایین نصب دیگهای آب گرم موجب گردیده است. که کاربرد زیادی داشته باشد. و از آنها در حوزه‌های مختلفی از جمله مواد شیمیایی، غذایی و آشامیدنی که نیاز به درجه گرمای بالایی می‌باشد؛ استفاده گردد.

به طور کلی می‌توان گفت که دیگ آب گرم به دلیل مزیت‌هایی که دارد؛ مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد، که این مزایا به شرح زیر است:

  • نصب ساده و ارزان
  • بهره وری بالا
  • فشار پایین و بازرسی ساده

تجهیزات دیگهای آب حرارتی  را در فضای باز نصب کنید

از آنجا که بخاری های سیال حرارتی به عنوان سیستم های حلقه بسته طراحی شده اند. و در شرایط کار عادی نیازی به مکمل مایعات اضافی ندارند، این سیستم ها انعطاف پذیری زیادی  را ارائه می دهند. این انعطاف پذیری مربوط به نصب تجهیزات آن است که در می‌تواند در فضای باز صورت گیرد.

بخاری های سیال حرارتی منبع گرمایی غیرمستقیم هستند، بنابراین می توان آنها را از محل استفاده آن، در محلی دورتر قرار داد. این بدین معنی است که کاربران نیازی به داشتن دیگ آب گرم در طبقه تولید فرآیند ندارند. این مزیتی است. که موجب می‌شود، بتوان آن را در فضای باز نصب کرد.

دیگ آب گرم

دیگ آب گرم

مقایسه دیگهای آب گرم و دیگ بخار

هنگام مقایسه واسطه های حرارتی فرآیند غیرمستقیم که برای پردازش گرما استفاده می شود، تمرکز اصلی باید روی سه مورد بزرگ باشد: بخار، آب گرم و مایع گرمایی.
در حالی که هر محیط و تجهیزات گرمایشی پشتیبان آن دارای مزایا و معایبی هستند، دیگ آب گرم حرارتی از نظر درجه حرارت عملکرد پیشرو هستند.
طراحی های استاندارد سیستم گرمایش مایعات حرارتی می تواند دمای مختلفی از 32 تا 650 درجه فارنهایت (0 تا 343 درجه سانتیگراد) را پوشش دهد.

یک سیستم بخار استاندارد فقط قادر است از 250 الی 350 درجه فارنهایت (121 تا 177 درجه سانتیگراد) گرم شود. یک سیستم استاندارد آب گرم می تواند بین 32 تا 250 درجه فارنهایت (0 تا 121 درجه سانتیگراد) کار کند.

همچنین توجه به فشارهای کم کاری که سیستم سیال حرارتی ارائه می دهد بسیار مهم است. فشار در درجه اول با درجه بندی‌های پمپ تعیین می گردد.این فشار فقط با دما کمی تغییر می کند و به خصوصیات فیزیکی سیال حرارتی خاص انتخاب شده بستگی دارد.

در حالی که بخاری های سیال حرارتی ممکن است بتوانند با فشار ثابت کار کنند، اما دیگ بخار نمی تواند کار کند.
فشار عملیاتی بخار 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد)است. اگر با یک دیگ بخار به دمای بالاتر نیاز باشد، لازم است بخار فشار بالا در نظر گرفته شود و فشار مورد نیاز به صورت نمایی افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ