ویژگی ها و تفاوت های بخار خشک و بخار مرطوب

از دستگاه های بسیار مهمی که در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند بخار خشک و بخار مرطوب جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. هر یک از آنها دارای کاربرد و ویژگی های متنوعی می باشند که شما باید بدانید وجود هر دوی آنها در صنایع نیاز است.در واقع شما نمی توانید تنها اقدام به خرید دستگاه بخار خشک نمایید، بلکه باید بخار مرطوب را هم همراه آن خریداری کنید.  این دو دستگاه در دیگ بخار بویلر صنعتی استفاده می شوند و هر یک از آنها با یکدیگر تفاوت های مشخص شده ای دارند. برخی از مهمترین تفاوت ها و ویژگی های آنها را در ادامه بیان می کنیم.

 ویژگی های دستگاه دو نوع بخار :

شما برای خرید و استفاده از دستگاه های بخار خشک و بخار مرطوب باید به خوبی در مورد ویژگی های آنها اطلاعات کافی به دست آورید. برخی از اصلی ترین ویژگی هایی که این دو محصول دارند و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت است از :

بخار خشک و بخار مرطوب

  1. دستگاه بخار مرطوب :

اگر به شما بگویند که دستگاه بخار دارد شاید فکر کنید که دستگاه دارای رطوبت می باشد. اما شما بهتر است به خوبی بدانید که بخار می تواند مرطوب و یا خشک باشد. زمانی که شما آب را گرم می کنید و آب هم به نقطه جوش در فشار عادی می رسد دمای آن 100 درجه است. در این صورت آب از حالت مایع خارج می گردد و به حالت گازی تبدیل خواهد شد. در نتیجه چنین واکنشی از آن بخار اب حاصل می گردد. این نوع از بخار دارای قطرات پراکنده آب می باشد که به آن بخار مرطوب می گویند. برای اینکه شما با دستگاه بخار مرطوب آشنایی بیشتری داشته باشید مثال ساده ای می زنیم. فرض کنید یک کتری آب داشته باشید و به دلیل بالا رفتن دمای آب بخار از درون کتری بیرون می زند.

آب درون کتری به تدریج گرمای زیرین خود را جذب می کند و مولکول های آب از یکدیگر پاشیده می شوند. در این صورت آب آغاز به جوشیدن می نماید که شما به خوبی جوشیدن آن را می توانید مشاهده کنید. زمانی که مقدار کافی انرژی جذب شود تعدادی از مولکول ها از یکدیگر جدا و تبخیر می شوند.  بخار روزنه دستگاه خارج می گردد و شما آن را می توانید مشاهده نمایید. تماس بخار با محیطی که سرد است موجب می گردد انرژی خودش را از دست بدهد و سپس آن را به بخار مرطوب تبدیل کنند. در دستگاه این دو نوع بخار میزان رطوبت به خوبی تنظیم می شود.

  1. دستگاه بخار خشک :

 دستگاه بخار خشک و یا مافوق گرم یکی از انواع دستگاه های صنعتی می باشد که دمای بسیار بالایی دارد. در این دستگاه بخاری که به وجود می آید هیچ ذرات آبی مشاهده نمی شود. زمانی که انرژی آب به بالاتر از 100 درجه و یا 120 درجه برسد انرژی حرارتی آن تا حد زیادی بالاتر می رود و از این طریق بخار خشک تولید می شود. یکی از مهمترین  و اصلی ترین ویژگی هایی که دستگاه بخار خشک دارد در این است که اصلا ذره ای آب درون آن وجود نخواهد داشت. رطوبت درون این دستگاه صفر است و این مورد یکی از اصلی ترین ویژگی های آن به شمار می رود.

"<yoastmark

تفاوت بخار خشک و بخار مرطوب در چیست ؟

در قسمت بالا به خوبی ویژگی های هر یک از انواع دستگاه های بخار خشک و بخار مرطوب را بیان نمودیم. اما شما باید با تفاوت این دو دستگاه از نظر کاربردی آشنایی داشته باشید. برخی از تفاوت های این دو دستگاه که اهمیت زیادی دارد. آنها را بشناسید عبارت است از :

  1. بخار خشک دمای بسیار بالایی دارد که برعکس آن بخار مرطوب دمای زیاد بالایی از خود نشان نمی دهد. دمای بخار خشک تا 120 درجه می رسد. ولی دمای بخار مرطوب نهایت تا 100 درجه است.
  2. در مولکول هایی که دستگاه بخار خشک تولید می کند هیچ آبی و ذرات آب وجود ندارد. ولی باید بدانید که در مولکول های به وجود آمده از دستگاه بخار مرطوب ذرات آب مشاهده می شود.
  3. درصد رطوبتی که بخار خشک دارد بسیار کمتر از رطوبت بخار مرطوب می باشد.
  4. یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهایی که بخار خشک دارد برای استریل و ضد عفونی کردن می باشد. ولی باید بدانید از بخار مرطوب برای رطوبت سازی محیط استفاده می کنند.

5. صنایعی که هر یک از انواع دستگاه های بخار خشک و بخار مرطوب مورد استفاده قرار می دهند. بر اساس نیاز خود کاربردهای متنوعی را از این دو دستگاه دریافت می نمایند. شما بر همین اساس می توانید بر حسب نیاز خود یکی از انواع دستگاه های خشک یا مرطوب را خریداری کنید و مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که اطلاعات زیادی در مورد کارکرد و کاربرد دستگاه ندارید بهتر است با فروشندگان در مورد کارکرد دستگاه ها مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ