پیشگفتار:

دیگ آبگرم ، دستگاه مرکزی موتورخانه و تاسیسات حرارتی است .که آب در داخل آن در اثر حرارت گرم شده و برای کارهای مختلف در مجموعه‌های صنعتی و غیر صنعتی به کار گرفته می‌شود. دیگ‌های آب گرم با توجه به عوامل مختلفی قیمت گذاری می‌شوند.

کاربرد دیگ آبگرم:

اولین سوالی که در مواجهه با یک دستگاه به ذهن ما خطور می‌کند نوع کاربرد و نحوه استفاده از آن است.

بیشتر صنایع و کارگاه‌ها در بخش‌هایی از فعالیت خود به آب داغ نیاز دارند. دیگ آبگرم می‌تواند به‌طور میانگین آب گرم با دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد را با مقادیر مناسب در اختیار این بخش‌ها قرار ‌دهد.

می‌توان چند نمونه از کاربرد دیگ آبگرم را بیان نمود که عبارت است از:

  • کنسروسازی:

آب پرکاربردترین عامل در تولید محصولات کنسروی است ؛بطوریکه از آغاز تا پایان تولید محصول استفاده از آب اجباری است؛ اما در این میان در بخش‌هایی از فرایند تولید نیازمند آب داغ هستیم که از جمله این مراحل می‌توان به بلانچ کردن محصول و یا شستشوی ظروف محصول توسط آب گرم برای پاک‌سازی و ضدعفونی کردن  ظروف محصول اشاره نمود.

  • صنایع و فرآوری محصولات لبنی:

استفاده از آب داغ در صنایع تولید و فرآوری لبنیات در چند صورت انجام می‌گیرد.

  1. گندزدایی:

قبل از شروع تولید؛هرروز اولین مرحله شستشو و گندزدایی تجهیزات و دستگاه‌های خط تولید است. به دلیل اینکه شیر ماده غذایی است که دارای انواع باکتری‌ها است سریعاً فاسد می‌گردد و محیط را آلوده می‌کند بر همین اساس برای آنکه شیر و محصولات حاصل از آن سالم و عاری از هرگونه آلودگی باشند. هر روز صبح کل محیط کارخانه و دستگاه‌ها را به مدت 15 دقیقه با آب گرم بالای 90 درجه سانتی‌گراد شست‌وشو می‌دهند.

 

 

 

  1. استریلیزه:

در این مرحله شیر پس از گرم شدن به‌صورت غیرمستقیم وارد بخش اجاقک شده و شیر در دمای 135 درجه سانتی‌گراد تحت تأثیر آب داغ تحت‌فشار قرار می‌گیرد. تا میکروب و مواد بیماری‌زا کاملاً از بین برود.

  • استخر:

استخر فضایی است که از آب گرم با دمای 20-40 درجه پر شده و در جهت فعالیت‌های مختلف مورد بهره برداری قرار می‌گیرد لذا لازم است که دستگاه‌های تأمین‌کننده آب استخر دارای ظرفیت کافی باشد.

  • موتورخانه‌ها و تأسیسات حرارتی ساختمان‌های مسکونی و تجاری:

کاشانه‌ها و مجتمع تجاری نیازمند سیستم گرمایشی مرکزی منسجم هستند تا بتوان گرمایش و آبگرم مورد نیاز خود را به‌طور مداوم تأمین نمایند بر همین اساس تعبیه موتورخانه مرکزی اصلی‌ترین و بهترین گزینه برای این مجموعه‌ها محسوب می‌گردد. موتورخانه و تاسیسات گرمایشی از مجموعه‌ای از انواع لوله و اتصالات و یک یا چند دیگ آبگرم تشکیل یافته است.

  • گاوداری:

گاوها حیوانات آب دوستی هستند به‌طوری که روزانه در حدود 20 گالن آب می‌نوشند. به دلیل اینکه این حیوانات آب گرم را نسبت به آب سرد ترجیح می‌دهند. دام‌پرورها آب گرم در اختیار گاوها قرار می‌دهندتا علاوه بر تامین آب آشامیدنی مورد علاقه آنها ؛ سلامت دام نیز به دلیل سلام و بهداشتی بودن آب گرم تامین می گردد ؛چرا که آب گرم به دلیل دمایی که دارد مانع از رشد باکتری و عوامل بیماری زا در محیط و مخزن آب شده و در نتیجه نسبت به آب سرد سالم تر است. در کنار آن ملزومات و تجهیزات دامداری باید هر وعده بعد از استفاده ضدعفونی و شسته شوند به همین آب داغ بهترین گزینه برای شستشوی این وسایل خواهد بود.

عوامل تأثیرگذار در قیمت دیگ آبگرم:

  • نوع دیگ:

دیگ آبگرم برحسب جنس و مواد اولیه از آن ساخته می‌شوند قیمت‌های متفاوتی دارد اصولاً دیگ‌های آبگرم را از جنس چدن یا فولاد تهیه می‌کنند و به دلیل اینکه دیگ‌های فولادی دارای تحمل فشار و دمای بالاتری هستند دارای قیمت بیشتری نسبت به دیگ‌های چدنی هستند.

 

دیگ آبگرم

دیگ آبگرم

  • ظرفیت دیگ:

دیگ‌های آبگرم با توجه به مواردی که کاربرد دارند در ظرفیت و ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند در نتیجه هرچه مقدار ظرفیت دیگ بالاتر باشد قیمت بالاتری هم شامل خواهد شد.

  • مواد اولیه مورد استفاده در تولید دیگ:

در تولید بویلر های آبگرم باید آلیاژهای استفاده شود که بر طبق استاندارد DW 17155-17MN4 مقاوم در برابر حرارت باشد.

  • ضریب حرارتی مشعل:

میزان حرارتی که توسط مشعل برای گرم کردن آب داخل دیگ از عوامل مهمی است که در قیمت‌گذاری بویلر اثر گذار است. مشعل در حالت استاندارد باید ضریب حرارتی 20 درصد بالاتر از ضریب حرارتی دیگ داشته باشد.

  • اجزا و تجهیزات جانبی دیگ:

تجهیزاتی که در مجموعه تاسیسات حرارتی در کنار دیگ قرار می‌گیرند و نحوه نصب و اتصال آن‌ها به دیگ از جمله مواردی است که می‌تواند از عوامل مورد توجه در تعیین قیمت بویلر های آب گرم نقش اساسی داشته باشد؛ چرا که هرچه در طراحی دیگ از وسایل و طراحی نصب و اتصالاتی استفاده گردد که به‌راحتی با سایز تجهیزات تاسیسات حرارتی مکمل شود قیمت دیگ را بالاتر خواهد برد

دیگ آبگرم

دیگ آبگرم

  • نوع سوخت مصرفی دیگ:

دیگ‌های آبگرم از یک نوع سوخت برای تامین انرژی خود استفاده می‌نمایند اما در برخی از مجموعه‌های تولیدکننده دیگ‌های آبگرم، بویلرهای خود را به‌صورت دو یا چندگانه سوز طراحی و تولید می‌کنند تا در صورت کمبود یک سوخت مشتری کمتر دچار چالش تأمین نوع سوخت شود اما با توجه به اینکه تجهیزات بیشتری برای تولید این نوع بولر استفاده می‌گردد در نتیجه با افزایش قیمت همراه خواهد بود.

در دیگ های آبگرم با اینکه احتمال انفجار و تخریب پایین تر از دیگ بخار است اما با این وجود نباید از تعمیر و سرویس تاسیسات غافل شد . چراکه سرویس و تعمیر به موقع موجب طولانی شدن عمر دیگ آبگرم و تجهیزات گرمایشی می شود . در هنگام خرید توجه داشته باشید که دیگ آبگرم را با توجه به ضریب حرارتی و ظرفیت آب گرم مصرفی انتخاب کنید و در هنگام خرید حتما به علامت استاندارد در اجزا دیگ و تجهیزات جانبی توجه نمایید تا محصول بی کیفیت و غیر استاندارد را با قیمت هنگفت در اختیار شما قرار ندهند.

بویلر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ