کاربردهای مختلف بویلر

دیگ بخار یا بویلر کاربردهای مختلفی دارد. تأمین گرمایش مورد نیاز صنایع گوناگون از جمله تولید مواد غذایی، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های پرورش قارچ و … یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از بویلر می‌باشد. مورد دیگر استفاده به عنوان تمیز کننده و ضدعفونی کننده است که اغلب بیمارستان‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، معابر شهری و صنایعی مانند کاغذ سازی و تولید پلاستیک را می‌توان نام برد. همچنین از بخار برای چربی زدایی در کارخانجات تولید قطعات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده زیادی می‌شود. در خیلی از صنایع بزرگ علاوه بر کاربرد گرمایشی از نیروی محرکه بخار برای تأمین انرژی مولد و الکتریسیته استفاده می‌شود. پالایشگاه‌ها از جمله این موارد می‌باشند. به‌طور خلاصه موارد زیر را می‌توان از جمله استفاده‌کننده‌های بویلر و دیگ بخار به‌شمار آورد:

  1. پالایشگاه‌ها
  2. کارخانجات تولید قطعات صنعتی
  3. کارخانجات خودروسازی
  4. تولید بتن
  5. رنگرزی نخ فرش و پارچه
  6. تولید رب گوجه‌فرنگی
  7. صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی
  8. تولید نبات، آب نبات و شکلات
  9. تولید کیک، کلوچه و نان
  10. کیورتینگ بتن
  11. صنایع سلولزی و تولید کاغذ
  12. مرغداری و دامداری‌ها
  13. سالن‌های پرورش قارچ
  14. صنایع لاستیک‌سازی
  15. صنعت شستشو از جمله کارواش‌ها، معابر شهری، ناوگان ترابری عمومی (هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و …)
  16. کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی

    صنایع غذایی با توجه به معیارهای متعدد بخش بزرگی از صنعت است. عملیات پردازش غذا شامل تبدیل مواد اولیه خام کشاورزی مانند گوشت، غلات، میوه ها، حبوبات و سبزیجات و نیز گیاهان و ادویه ها به کلیه موارد زیر می باشد:

    کنسرو کردن : شامل بسته بندیهای وکیوم شده یا قوطی های کنسرو

    منجمد، از جمله غذاهای آماده برای پخت و پز و پخته شده.

    خشک کردن شامل خشک کردن با فشار و خشک کردن یخ زده و همچنین پختن فر

    تخمیر یا تقطیر کردن، از جمله تولید نوشیدنیها و لبنیات

    اشکال مختلف غذا را فرموله کرده و اصلاح کرده است.

    دیگ بخار در فرآیندهای کنسرو کردن ، پخت غذا ، خشک کردن ، تخمیر و همچنین بسته بندی انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

    صنایع غذایی اغلب فرآیندهایی ۲۴ ساعته و مداوم هستند و نیاز به تجهیزات با کارایی بالا و راندمان مناسب دارند . برای تامین حرارت مورد نیاز در فرآیندهای مختلف موجود در صنایع غذایی از دیگ بخار یا دیگ آبگرم استفاده می شود.

    کاربرد دیگ بخار در صنعت چاپ

    در کارهای چاپی بخار برای فرایندهایی که به دما تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد و کنترل  دمای بخار بصورت ساده مورد نیاز است، مناسب است . در این حالت گرمایش توسط دیگ بخار انجام می شود.

    مطلب پیشنهادی: فرآیند ضد عفونی خاک توسط بخار داغ بوسیله دیگ بخار

    کاربرد دیگ بخار در صنعت نوشیدنی

    در صنایع نوشیدنی بخار و گرما دو کاربرد دارد قسمت اول برای فرآیندهایی که نیاز به گرما و حرارت قابل تنظیم دارند  و دومین بخش برای فرآیندهای نظافت و شستشو می باشد .

    در تولید انواع نوشیدنیها از گرما استفاده می شود و این حرارت باید قابل تنظیم و بالا باشد . بهترین راه حل ایجاد دمای مورد نیاز استفاده از دیگ بخار است .

    از طرف دیگ دستگاه ها و وسایل مورد استفاده در فرآیند تولید بطور مرتب باید شستشو و نظافت شوند . شستشو با بخار یکی از بهترین روشها در این قسمت می باشد که علاوه بر تمیزی فرآیند ضدعفونی را نیز انجام می دهد.استفاده از بخار تمیز در این بخش ها بسیار مورد توجه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ