پیشگفتار:

نئوپان صفحاتی از جنس چوب هستند که تحت فشار و گرمای بالا تولید شده‌اند بیشترین مصرف این ورق ها در تولید سرویس خواب، مبلمان، کابینت خانه، مجتمع‌های تجاری و دکوراتیو است. دما و فشار بالا دو مقوله مهم برای ترکیب چوب با رزین جهت تولید این صفحات است بخار آب به دلیل دارا بودن هم‌زمان دما و فشار بالا بدون آسیب زدن به صفحات توانسته نقش اساسی در تهیه نئوپان را برای خود تعریف کند

طرز ساخت نئوپان:

براده‌ها و قطعات بسیار ریز و زائد به‌جا مانده از فعالیت و کارهای چوب و حتی خاک اره را با ترکیب شیمیایی مانند چسب، رزین مخلوط می‌نمایند سپس مایع به دست آمده از این مخلوط را روی یک صفحه تزریق می‌نمایند بعد آن را تحت تأثیر دما و فشار بسیار بالا قرار می‌دهند تا مواد باهم آمیخته شوند و صفحات نئوپان را ایجاد نمایند هرچه ترکیب ذرات چوبی با رزین بهتر و بیشتر باشد صفحات تولید شده محکم‌تر و دارای کیفیت بالاتر خواهد بود صفحات تولید شده ضد حرارت، آب‌گریز و در مقابل انواع حشرات موذی دارای مقاومت بالای است.

بر همین اساس انواع شرکت‌های فعال در بخش مسکن برای ساخت کابینت آشپزخانه و کمد دیواری خانه‌ها و کف‌پوش مجتمع‌های تجاری و مسکونی از این صفحات استفاده می‌نمایند.

مزایای استفاده از نئوپان:

  • نئوپان با توجه به مواد اولیه که از آن ساخته شده قیمت پایین‌تری نسبت به سایر ملزومات ساخت‌وساز مشابه دارد و بسیار ارزان‌تر است.
  • به دلیل وزن سبک و جابه‌جایی راحت‌تر آن موجب استقبال افراد از این صفحات شده است
  • این صفحات در ابعاد و طرح‌های مختلف و روکش‌های با تنوع بالا تولید می‌شود درنتیجه میزان کاربرد آن نسبت به سایر موارد مشابه بیشتر است.
  • از نئوپان می‌توان در بخش‌های مختلف استفاده نمود از پارکت و کف‌پوش ساختمان تا تولید مبل و کابینت اما در تولید همه این موارد باید توجه داشت که نیازمند مقاومت و استحکام بالا نباشد
نئوپان

نئوپان

معایب صفحات نئوپان:

  • استحکام و مقاومت صفحات بسیار پایین است و با وارد کردن مقداری فشار این صفحه به‌راحتی می‌شکند در نتیجه نمی‌توان از آن در محوطه هایی که فشار وارده زیاد است از این صفحه استفاده نمود.
  • صفحات نئوپان به شدت به رطوبت حساس است و اگر در برابر رطوبت و یا آب قرار گیرد متورم شده و شروع پوسته‌پوسته شدن و خرد شدن می‌نماید که گاهی بوی ناخوشایندی تولید می‌کند.
  • به دلیل اینکه در تولید این صفحات از مواد شیمیایی استفاده شده با محیط سازگار نبوده و یک آلاینده محسوب می‌گردد.

از بخار در کدام قسمت‌های تولید نئوپان استفاده می‌شود؟

  1. بخش تولید صفحات:

نئوپان به سه روش پرس تزریقی، صفحه‌ای و غلتکی تولید می‌شود که در همه این موارد اهمیت میزان فشار و دمای وارده بسیار مهم است چرا که مواد باید تحت تأثیر فشار و دمای بسیار بالا قرار گیرد تا علاوه بر آمیختگی مواد با همدیگر و تولید یک امولسیون یکدست هوای اضافی بین آن نیز خارج شود

مولکول‌های هوا و گازهای اضافی تولید شده زمانی که در معرض دما و فشار بالای حاصل از بخار قرار می‌گیرند به‌سرعت از بین مواد خارج ‌شده در نتیجه خلوص مواد بالاتر می‌رود. از سویی ذرات چوب و رزین به دلیل اشتعال‌زا بودن اگر در معرض مستقیم حرارت و فشار قرار داده شود به خاکستر تبدیل می‌شود به همین خاطر بخار به کار رفته در این بخش نه تنها دما و رطوبت و شرایط محیطی را ثابت نگه می‌دارد بلکه با نفوذ مولکول‌های بخار در محیط مانع احتراق شده و دمایی بیشتری نسبت به حرارت مستقیم در اختیار این صنعت قرار می‌دهد.

  1. بخش روغن‌کاری و روکش

بعد از تولید این صفحات را برای روغن‌کاری و روکش به مدت 24 ساعت تحت تأثیر دما و فشار بالا قرار می‌دهند استفاده از بخار در این بخش اساسی است چرا که با کمبود یا افزایش فشار وارده علاوه بر احتراق و آتش گرفتن روغن و روکش‌ها که قابلیت اشتعال‌زایی دارند منجر به انفجار می‌شود.

کلام آخر …

استفاده از بخار آب در بخش‌های مختلف تولید ورق های نئوپان بسیار به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر است چرا که تأمین دما و فشار مورد نیاز تولید این صفحات به روش‌های دیگر بسیار پرهزینه است در این زمینه کار آمد نیست و بنابراین استفاده از بخار آب در تولید این ورق ها از احتمال بروز وقایع ناخوشایند و خسارات احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ