کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ چیست؟

در این مقاله می خواهیم به کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ بپردازیم. و تمامی موارد مرتبط با دیگ بخار و نحوه تولید قارچ با این دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط محیطی لازم برای پرورش قارچ

قارچ از جمله گیاهانی است که پرورش آن باید در شرایط خاص محیطی انجام گیرد. و به عوامل متعددی  توجه شود. یکی از مهم ترین فاکتورهای محیطی برای پرورش قارچ، میزان دما می باشد. دما در رشد این گیاه تاثیر زیادی دارد کم یا زیاد بودن دما، می تواند روند پرورش قارچ را با اختلال روبرو کند.

دمای مطلوب که برای پرورش قارچ باید فراهم باشد، دمایی بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد است. این محدوده ایده آل ترین عددی است که برای رشد قارچ می توان در نظر گرفت. اگر دما خیلی کم باشد و به زیر 10 درجه کاهش پیدا کند؛ مانع رشد قارچ می شود و اگر هم به بالاتر از 30 درجه افزایش پیدا کند، موجب خرابی قارچ می شود.

در کنار دمای مناسب، باید رطوبت مناسب نیز در محیط برای رشد قارچ در نظر گرفته شود. دما و رطوبت هر دو به یک اندازه مهم بوده و در صورت اندازه بودن می توانند رشد قارچ را میسر کنند.

ایجاد و حفظ رطوبت در محیط پرورش قارچ؛ ممکن است کمی برای تولید کنندگان قارچ دشوار باشد، به ویژه در فصل زمستان که به طور طبیعی هوا خشک است. و میزان رطوبت بسیار پایین می باشد.

برای ایجاد رطوبت و گرما در محیط های پرورش قارچ؛ روش های گوناگونی وجود دارد.که در ادامه هر کدام از این روش ها بیان کرده و مزیت ها و  معایب آن  را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ

کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ

 

بخاری برای تامین گرمای مورد نیاز سالن های پرورش قارچ 

در فصل زمستان لازم است که سالن پرورش قارچ گرم شود، از این رو از بخاری استفاده می شود؛ اما همین بخاری خود عاملی است برای کاهش رطوبت. بنابراین باید در کنار بخاری از دستگاه های بخار ساز برای تامین رطوبت استفاده کرد.

این کار هزینه اضافی را به همراه دارد و فضای زیادی از محیط برای بخاری و دستگاه های رطوبت ساز گرفته می شود. همچنین بخاری خطرات خاص خود را به همراه دارد. ضمن اینکه باعث ورود دود به گلخانه و یا محیط پرورش قارچ نیز می شود.

همین امر موجب شده است تا تمایل به استفاده از بخاری کاهش پیدا کند و پرورش دهندگان قارچ به دنبال جایگزین های بهتری باشند.

 

لوله کشی آب گرم برای سالن پرورش قارچ

لوله کشی آب گرم راه دیگری است که از آن برای ایجاد گرمایش محیط پرورش قارچ استفاده می شود. اما این روش هم دردسرهای خاص خود را دارد. ضمن اینکه نمی تواند تامین رطوبت در محیط پرورش قارچ را تامین کند. البته لوله کشی آب گرم در مقایسه با بخاری؛ کمتر هوا را خشک می کند؛ اما باز هم نمی تواند رطوبت مورد نیاز را به درستی تامین کند.

کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ

هر کدام از مواد ذکر شده در بالا  معایب خود را داشتند. و برای تامین رطوبت مورد نیاز گزینه مناسبی نبودند. اما دیگ بخار می تواند یک دستگاه عالی برای تامین رطوبت و گرمای مورد نیاز محیط های پرورش قارچ باشد.

کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در حال حاضر، گرما و رطوبت بخش زیادی از سالن های پرورش قارچ با دیگ بخار تامین می شود. دیگ بخار هم می تواند گرما و دمای مورد نیاز رشد قارچ را تامین کند و هم رطوبت لازم را ایجاد کند.

با دیگ بخار دیگر شما نیاز به هیتر برای ایجاد رطوبت نخواهید داشت. زیرا این دستگاه بدون ایجاد آلودگی و هیچ گونه خطری می تواند؛ گرما و رطوبت را به طور همزمان ایجاد نماید.

کاربرد دیگ بخار در پرورش قارچ، فقط محدود به ایجاد رطوبت و گرما نیست. از دیگ  بخار برای ضد عفونی کردن و از بین بردن باکتری هایی که در محیط پرورش قارچ وجود دارد؛ نیز استفاده می شود.

دیگ بخار یکی از موثرترین شیوه ها برای پاکسازی سالن پرورش قارچ و جلوگیری از رشد میکروب و باکتری می باشد. با استفاده از دیگ بخار دیگر نیاز به استفاده از مواد شیمیایی مضر برای میکروب زدایی ندارید.

دیگ بخار در اندازه های گوناگونی تولید و عرضه شده است. که با توجه به اندازه سالن و دیگر موارد تاثیر گذار لازم است. که بهترین نوع دیگ بخار را انتخاب کنید. برای این منظور و دریافت مشاوره های لازم می توانید با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ