کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع مختلف

دیگ روغن داغ؛ در صنایعی که به درجه حرارت بالایی نیاز دارند؛ به کار گرفته می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع گوناگون بپردازیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا از دیگ روغن داغ اطلاعات کافی را به دست آورید. همچنین با کاربردهای آن در صنعت‌های گوناگون آشنا شوید.

تعریف دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ یک دستگاه صنعتی است که به منظور ایجاد گرمایش و تامین حرارت بالا در خط تولید محصولات و کالاهای متعدد در انواع صنایع به کار گرفته می‌شود.

کاربرد دیگ روغن داغ در صنعت پتروشیمی و شیمیایی 

یکی از صنایعی که بویلر روغن ؛ در آن کاربرد زیادی دارد؛ صنایع شیمیایی است. در این صنعت به دلایل متعددی، دیگ روغن به کار برده می‌شود. در این ارتباط می‌توانیم چند تا مثال بزنیم تا کاربردهای آن قابل درک شود.

همان طور که می‌دانید مهم‌ترین کاری که در پالایشگاه‌های پتروشیمی انجام می‌شود؛ تبدیل مواد خام نفتی به سوخت است. در همین فرایند تبدیل؛ دیگ روغن داغ؛ نقش و کاربرد پر رنگی دارد.

از دیگر نمونه‌های قابل ذکر برای کاربرد دیگ روغن در صنایع شیمیایی؛ کارخانه‌های تولید رنگ می‌باشد که در تولید آنها، دیگ روغن داغ ضروری است.

کاربرد دیگ روغن داغ

کاربرد دیگ روغن داغ

کاربردهای بویلر روغن در صنعت غذایی

قبل از پرداختن به کاربرد دیگ روغن داغ در صنعت غذایی، بهتر است به خود صنایع غذایی نگاه اجمالی داشته باشیم و با آن آشنا شویم.

صنایع غذایی به طور کلی به دو دسته کشاورزی و دامداری تبدیل می‌شوند. یعنی تمام مواد غذایی و خوردنی مورد استفاده ما انسان‌ها، یا جز گروه محصولات کشاورزی و گیاهی است و یا زیر مجموعه محصولات دامداری و حیوانی.

هر خوراکی و هر نوع غذای فرآوری شده، کارخانه‌ای و طبیعی؛ یا به طور مستقیم یک محصول کشاورزی  یا دامداری است. یا به شکل غیر مستقیم در مواد اولیه تشکیل دهنده آن از محصولات کشاورزی و یا دامداری و در برخی موارد از هر دو استفاده شده است.

هر نوع ماده خوردنی موجود در طبیعت؛ برای استفاده؛ باید فرآوری شود تغییراتی توسط انسان روی آن صورت پذیرد. این تغییرات ممکن است خیلی کم و یا زیاد باشد. در هر صورت در اصل موضوع تغییری ایجاد نمی‌کند؛ زیرا تمامی در یک گروه و با یک نام به صنایع غذایی جای می‌گیرد.

در صنعت غذایی؛ آماده سازی و فرآوری مواد طبیعی متعدد دامی و یا گیاهی انجام می‌گیرد تا برای استفاده انسان آماده شود.
برای این عمل کارخانه‌ها و مجموعه‌های بزرگ و متعددی ایجاد شده است. در هر کدام کارخانه‌های مواد غذایی، از تجهیزات و ماشین آلات متعددی استفاده می‌شود. در حقیقت بکارگیری ماشین آلات مخصوص؛ امکان تولید انواع خوراکی‌ها و خوردنی‌های متعدد را فراهم می‌کند.

حال در اینجا دیگ روغن داغ چه نقشی را ایفا می‌کند؟ باید بگوییم که دیگ بخار آب داغ یکی از ماشین آلات بسیار کاربردی و ضروری در صنایع غذایی است.
پرسش دیگر در اینجا این است که در فرآیند تولید کدام مواد غذایی؛ دیگ روغن داغ به کار گرفته می‌شود؟

در پاسخ این سوال، کارخانه‌های تولید محصولات لبنی را می‌توان اشاره کرد.
همچین محصولاتی مثل چیپس؛ که سرخ شدن، یکی از مراحل تولید آنها می‌باشد؛ از دیگر کاربردهای قابل ذکر دیگ روغن داغ است.

کاربرد دیگ روغن در صنعت تولیدات کاغذ

کاربرد دیگ روغن داغ در صنایع کاغذ سازی را نیز می‌توان اشاره کرد.

یکی از کارهایی که در تولید کاغذ باید انجام گیرد؛ مرحله خشک کردن است. فرایند تولید کاغذ با مراحلی، مثل خشک شدن در اتاقک‌های مخصوص همراه است.

از دیگ روغن داغ در صنعت کاغذسازی به منظور گرم کردن دستگاه‎‌های خشک کن استفاده می‌شود.

کاربرد روغن دیگ داغ در صنعت چوب و مبلمان

صنایع و مصنوعات چوبی نیز مانند کاغذ سازی، دارای مرحله خشک کردن هستند. از دیگ روغن داغ در این صنعت نیز برای بخش خشک کردن و همچنین قسمت روکش کردن استفاده می‌شود.

کاربرد دیگ‌های روغن داغ در صنایع نساجی

نساجی از جمله صنایعی است که به ماشین آلات و تجهیزات متعددی نیاز دارد. دیگ روغن داغ یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت نساجی است. دیگ روغن در این صنعت برای قسمت‌‎هایی مثل رنگرزی و یا شستشو به کار برده می‌شود.

 

حرف آخر

در ارتباط با کاربرد دیگ روغن داغ، به خاطر داشته باشید؛ که این دیگ به عنوان یک وسیله جداگانه در صنایع استفاده نمی‌شود. بلکه این دیگ در کنار ماشین آلات و تجهیزات دیگر، به کار گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ