انواع دیگ بخار صنعتی کدام است و چه ویژگی هایی دارد ؟

دیگ بخار هم مانند بسیاری از وسیله های دیگری که در صنعت وجود دارند دارای انواع متفاوتی می باشند. هر یک از انواع آنها ویژگی ها و مشخصات متنوعی دارند که شما بهتر است زمان خریداری آنها به خوبی ویژگی هایشان را در صنعت بشناسید. با گذشت زمان نمونه های جدیدتر و به روزتر این دیگ ها را در بازار می توانید مشاهده کنید و خریداری نمایید. هر یک از این دیگ ها را بر اساس کاربرد و کارایی که دارند به دسته بندی های متنوعی تقسیم کرده اند و شما می توانید بر اساس نیاز خود یکی از آنها را برای صنعت خود خریداری نمایید.

معرفی دسته بندی دیگ های بخار

شما برای خریداری هر یک از انواع دیگ های بخار که در صنعت مورد نظر نیاز دارید باید به خوبی انواع آنها را همراه با ویژگی هایی که دارند به خوبی شناسایی کنید. در این صورت می توانید بهترین و با کیفیت ترین دیگ ها را خریداری کنید. برخی از اصلی ترین نمونه این دیگ ها در صنعت که کاربردشان زیاد است عبارت هستند از :

بخار

  1. دیگ های آتشخوار :

این نمونه از دیگ ها دارای لوله های آتشخوار می باشند که آنها را با نام های دیگری مانند بویلرهای دود می شناسند. لوله های نصب شده روی این دیگ ها فولادی هستند و بخار زیادی درون آنها تولید می شود. مصرف سوخت آنها راحت تر و کارآمدتر می باشد و هزینه خریداری آنها نسبت به دیگر دیگ ها کمتر می باشد. ظرفیت این دیگ ها از 25 تن تا 17 کیلوگرم در سانتی متر می باشد.

  1. دیگ کورنیش :

یکی از اولین مدل های دیگ های بخار این نمونه می باشد که لوله های نصب شده درون آن فشار بالایی دارند. سوخت آنها در ناحیه ای که رطوبتی است برای تولید گازهای گرم مزیت های بسیار زیادی دارد. در واقع شما باید بدانید این نمونه از دیگ ها در دسته بندی دیگ های آتشخوار قرار می گیرند. سوپاپ های نصب شده روی این دیگ در قسمت جلو دسته بندی می شوند و کاربرد مهمی از خودشان نشان می دهند.

  1. دیگ لنکاشیر :

این نمونه از دیگ ها تا حدودی شبیه به کورنیش می باشند، ولی باید بدانید که این دیگ ها دو مخزن بزرگ دارای آتش نیز دارند. محدود فشاری که درون این دیگ قرار گرفته است تا 2 مگاپاسکال می رود. سوخت در این دیگ به گریت های متنوعی دسته بندی می شود و گازها را به خوبی گرم می کند. گازهایی که درون این دیگ گرم هستند وارد قسمت جلویی می شوند و همین مسئله موجب می شود دیگ از پشت به خوبی احاطه شود.

  1. دیگ های لوکوموتیو :

 این نمونه از دیگ های بخار دارای سه جزء اصلی می باشند که هر یک از آنها کارایی و کاربرد خاصی دارند. یکی از بخش های آن کوره های دوجداره دیگری بشکه های دیگ و سومی هم جعبه دودکش می باشد. سوخت درون این دیگ از طریق سوراخ آتش تغذیه خواهد شد و سپس گازهای داغ را برای کمک کردن به آتش موجود درون قوس آجر به گرمای درون لوله ها انتقال می دهند. حرارت درون این دیگ ها در قسمت بالا جمع می شود و در قسمت بالایی پوسته آن را قرار می دهند. این نمونه از دیگ ها را شما می توانید روی موتورهایی که قابلیت حمل دارند و موتورهای کشش نصب نمایند.

بخار

بخار

  1. دیگ های معکوس :

این نمونه از دیگ ها را به عنوان یکی از قسمت های تحتانی از منطقه احتراق می شناسند که شما می توانید به وسیله آن، گازهای دودکش را به لوله های دوم منتقل نمایید.

  1. دیگ های بخار مرطوب :

این نمونه از دیگ های بخار در قسمت تحتانی رطوبت دارند و به وسیله آب یکی از بخش های بویلر احاطه شده است. در این نمونه از دیگ ها ضایعاتی که رادیویی هستند تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کنند. هیچ یک از بخش های اتاق احتراق به فضایی که باز است انتقال پیدا نمی کند بلکه آن را به وسیله آب احاطه می کنند. تلفات در این نمونه از دیگ ها کمتر است و مصرف سوخت هم کمتر رخ می دهد. بیشترین و کارآمدترین بویلر هایی که مدرن می باشند با استفاده از این سیستم تجهیز شده اند.

  1. دیگ های سوپر هیت :

برای ساخت این نمونه از دیگ ها تلاش کرده اند که آب به صورت کامل محاصره نشود و بخش تحتانی را در معرض جو آب و هوایی قرار نمی دهند. تلفات پرتو در این نمونه از دیگ ها بیشتر از دیگ های دیگر رخ می دهد. در این دیگ ها گرمایی که تابشی است به جای منتقل شدن به درون دیگ ها به قسمت عقبی منتقل می شوند. این نمونه از دیگ ها را در دو مدل تولید کرده اند، یکی از آنها دو پاس و دیگری سه پاس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ