پیشگفتار:

در سراسر دنیا همه کشورها درصدد تأمین میزان مواد غذایی مورد نیاز سالانه خود هستند و در جهت تامین مواد غذایی مورد نیاز ملت خود بودجه و فعالیت‌های گوناگونی را مدنظر قرار می‌دهند. یکی از مواد غذایی مهمی که در هرم غذایی به آن توجه شده مواد پروتئینی است سازمان جهانی FAO مواد غذایی پروتئینی را در طبقه سوم جای داده لذا با اشاره به این مورد لزوم تولید مواد پروتئینی روشن می‌گردد اصلی ترین منبع تامین پروتئین مواد غذایی انواع و اقسام دام‌ها و طیور و آبزیان هستند لذا توجه به خوراک دام و طیور و خوراک آبزیان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

اهمیت توجه به خوراک دام و طیور و آبزیان چیست؟

در دام‌پروری‌های سنتی خوراک دام و طیور و آبزیان را به‌صورت پودر شده و آردی در اختیار دام قرار می‌دهند تا آن را مصرف نماید اما چون خوراک بسیار ریز و کاملاً پودر شده امکان آلوده شدن آن به انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش ‌یافته از سوی دیگر تهیه خوراک دام و ارائه آن برای دام به منابع انسانی بیشتر نیازمند است در نتیجه نه تنها هزینه‌های صرف شده را افزایش داده بلکه نیروی انسانی سریع‌تر خسته شده و راندمان کاری به‌شدت کاهش می‌یابد.

با پیشرفت فنّاوری و وارد شدن بخار در عرصه فرآوری خوراک دام و طیور و خوراک آبزیان این صنعت را با ابعاد جدیدی آشنا نموده و توانست بسیاری از معضلات ابتدایی را حل نماید استفاده از بخار آب در تولید و آماده‌ سازی خوراک دام و طیور و آبزیان موجب شده مواد غذایی در کنار حفظ ارزش غذایی برای حیوانات عاری از هرگونه باکتری ویروس گردد بخار آب به دلیل آنکه دمایی بالغ‌بر 100 درجه سانتی‌گراد را دارد.

تمام عوامل آلوده‌ کننده خوراک دام و طیور را از بین برده و مواد غذایی به‌صورت استرلیزه در می‌آید.

همچنین به دلیل اینکه خوراک به‌صورت مواد پودری در اختیار دام قرار می‌گرفت بلع آن برای حیوانات بسیار مشکل بوده و آماده ‌سازی خوراک برای دام پروران نیز با سختی بسیار همراه بوده به همین خاطر مصرف پودری و ریز شده آن دارای دور ریز بسیار زیادی است.

استفاده از دستگاه‌های بخار و ایجاد فرایند فشرده‌سازی مواد غذایی دام و طیور با بخار و رطوبت مناسب خوراک دام و طیور و آبزیان به قطعات کوچک تبدیل می‌شود که اصطلاحاً به آن پلت گویند.

استفاده از پلت هم برای دام دار بسیار راحت و سهل است و هم دام به ‌راحتی آن را مصرف می‌نماید.

استفاده مزایا از بخار در تولید خوراک دام و طیور و آبزیان:

  • به دلیل مصرف راحت پلت ها برای دام و طیور دور ریز و پسماندی از خوراک باقی نمانده در نتیجه موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود
  • به دلیل توزیع یکسان و مناسب و مواد غذایی و پروتئینی حیوانات به‌طور هم زمان رشد و تغذیه مناسب دام‌ها هم‌ زمان انجام می‌گیرد
  • افزایش بهداشت و سلامت مواد غذایی و در نتیجه سلامت دام را در پی خواهد داشت
  • این خوراک و فرآوری آن به دلیل اینکه تحت تاثیر بخار قرار گرفته تا دمای 58 درجه سانتی‌گراد قابلیت نگه‌داری داشته و فاسد نمی‌شود.

از دستگاه‌های تولید پلت با بخار در کجا باید استفاده نمود؟

  • استفاده از دستگاه‌های پلت ساز بیشتر مناسب دام داری‌ها و مرغداری‌ها و سالن‌های پرورش آبزیانی است که نیاز به خوراک پلت شده در آن زیاد است
  • دستگاه‌های تولیدکننده خوراک دام که با بخار کار می‌کنند توانایی ظرفیت تولید بالایی را دارند
  • در سالن‌ها و استخرهای پرورش آبزیان مخصوصاً آبزیان قیمتی استحکام پلت بسیار مهم است بر همین اساس بهترین پیشنهاد برای این مکان‌ها استفاده از این نوع دستگاه‌ها است مثلاً در پرورش ماهی خاویار
  • کاربرد صنعتی و به ‌روز برسانی صنایع موجب تسریع کارها و حتی درآمد زایی بیشتر می‌گردد
  • سیستم تولید پلت به دلیل ساختار مقاومی که دارد کمتر دچار استهلاک می‌شود.

دستگاه‌های تولید خوراک دام و طیور و آبزیان بسته به ظرفیت‌های تولید پلت دارای اندازه‌های متفاوتی هستند اما با این حساب برای خرید این دستگاه بهتر است از مراکز مورد اطمینان تهیه گردد و توجه داشته باشیم که قطعات و اجزا مختلف دستگاه دارای علامت استاندارد باشد.

کلام آخر …

استفاده از دستگاه‌های جدید و فنّاوری روز در هر صنعتی انقلاب و تحول جدیدی در آن صنعت به وجود آورده ظهور و بروز دستگاه‌های تولیدکننده خوراک دام و طیور و آبزیان نیز نه تنها موجب کاهش هزینه‌های خوراک دام و طیور گشته بلکه بسیاری از مشکلاتی که در مراحل تهیه خوراک و نگه‌داری آن پیش می‌آمد را کاملاً برطرف نموده و یکی از دغدغه‌های دام دار را به‌طور کامل رفع کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ