بررسی انواع دیگ بخار فولادی با فشار 25 بار

همانطور که می دانید، دیگ های بخار فولادی به دو دسته کلی دیگ بخار واتر تیوب و فایر تیوب تقسیم بندی می شوند. دیگ های بخار فایر تیوب برای تحمل فشارهای پایین تر و دیگ های بخار واتر تیوب به عنوان دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار و بالاتر شناخته می شوند. دیگ های بخار فایر تیوب، دیگ هایی هستند که با استفاده از لوله های آتشخواری که در آنها تعبیه شده است، گازهای داغ را انتقال داده و بخار گرم و گرمای مورد نیاز را تامین می کنند. دیگ بخار فایر تیوب، در اکثر موارد تحمل فشارهای بالا را ندارد. تنها در صورتی می تواند فشار تا 25 بار را تحمل کند که در ساختار آن از لوله های آتشخوار با استانداردهای بالا استفاده شود. برای مثال استاندارد ST35.8 DIN 17175 از این جمله موارد می باشد. هرچند استفاده از این لوله های با استاندارد بالا هم در دیگ های فایر تیوب زیاد مرسوم نیست. بنابراین برای انجام اعمالی که نیاز به فشار بالا دارند از دیگ بخار واتر تیوب به عنوان یک دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار استفاده می کنند. در این محتوا، در مورد این نوع دیگ های بخار توضیحاتی خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار

دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار

بررسی دیگ های واتر تیوب در ظرفیت های مختلف تحمل فشار

همانطور که بررسی شد، دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار توانایی تحمل بالاتر فشار بخار را دارد. این دیگ ها به راحتی می توانند فشارهای بخار 25 بار و بالاتر را تحمل کنند. به همین دلیل برای انجام کارهایی که به فشار بخار بالا نیاز دارند از دیگ های واتر تیوب استفاده می شود. مهمترین عامل در میزان تحمل این دیگ ها، لوله های آتشخوار مورد استفاده در آنها می باشد. لوله های آتشخوار در انواع و استانداردهای مختلفی تولید می شوند که تعیین کننده ظرفیت تحمل فشار دیگ های بخار می باشند. در ادامه به بررسی بعضی استانداردهای لوله های آتشخوار در دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار و بالاتر خواهیم پرداخت.

  • لوله های آتشخوار استاندارد 8 DIN 17175: این لوله های آتشخوار توانایی تحمل بخار و عبور آب داغ تا فشار 25 بار و کمتر از آن را دارند. از این لوله ها در دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار استفاده می شود. در جدول زیر مشخصات این لوله را مشاهده می کنید.
مواد اصلی تشکیل دهنده لوله ST35.8 DIN 17175 درصد استفاده از مواد
کربن حدود 0.19 درصد
منگنز حدود 0.55 درصد
  • لوله های آتشخوار استاندارد 8 DIN 17175 & DIN 2448: این لوله های آتشخوار مورد استفاده در دیگ بخار توانایی تحمل حرارت بخار 530 درجه و فشار بخار تا 30 بار را دارد. در واقع این لوله ها، لوله هایی با بالاترین ظرفیت در تحمل فشار بخار هستند. مشخصات عناصر اضافه شده به آلیاژ فولادی این دیگ در جدول زیر آمده است.
مواد اصلی تشکیل دهنده لوله ST45.8 DIN 17175 & DIN 2448 درصد استفاده از مواد
کربن حدود 0.21 درصد
منگنز حدود 0.60 درصد
  • لوله های آتشخوار استاندارد ASME SA 192 DIN 17175: این لوله های آتشخوار توانایی تحمل فشار بخار تا 27 بار را دارند و تقریبا از انواع با ظرفیت بالا محسوب می شوند. همچنین دیگ های بخار واتر تیوب دارای این نوع لوله، توانایی تحمل 550 درجه سلسیوس گرما را نیز دارد. جدول مشخصات آلیاژ های این لوله را می توانید در زیر مشاهده کنید.
مواد اصلی تشکیل دهنده لوله ASME SA 192 DIN 17175 درصد استفاده از مواد
کربن 0.18 تا 0.20 درصد
منگنز 0.45 تا 0.70 درصد

سه مورد مطرح شده از استانداردهای لوله های آتشخوار، نمونه هایی هستند که تحمل فشار 25 بار و بالاتر را دارند. بنابراین صنایعی که برای تولید محصولات خود به فشار 25 بار و بیشتر نیاز دارند، می توانند در دیگ های بخار واتر تیوب خود از لوله هایی با این استاندارد ها استفاده نمایند.

دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار

دیگ بخار فولادی با فشار ۲۵ بار

بررسی مزایا و کاربردهای فشار بالای 25 بار در صنایع

دیگ بخار واتر تیوب در ظرفیت های تحمل فشار 25 بار و بیشتر، از لحاظ کاربرد، می تواند در تمامی صنایع مورد استفاده قرار بگیرد. البته ممکن است برای صنایع کوچک که نیاز به فشار بخار کمتری برای تولیدات خود دارند، استفاده از دیگ ها به صرفه نباشد. از این دیگ ها بیشتر در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز که به دیگ هایی با فشار و ظرفیت بالا نیاز دارند، استفاده می شود. امید است مطالب تهیه شده، زمینه آشنایی شما با این دیگ ها را فراهم کرده باشد.

همچنین مقاله زیر را دنبال نمایید:

روش گرم کردن مواد شیمیایی با بخار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ