بررسی انواع روش ترمو کردن چوب معمولی

انواع روش ترمو کردن چوب معمولی از روش هایی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. چوبی که از این روش به دست می آید به اصطلاح ترمو وود خطاب می شود. در این روش ها چوب های معمولی تحت حرارت و گرما قرار می گیرند تا چوب هایی مقاوم، زیبا و با کیفیت حاصل شود. این روش ابتدا در کشور فنلاند ابداع شد و پس از آن در جای جای جهان گسترش یافت. امروزه از چوب های ترمو برای ساخت انواع سرویس چوب یا نماهای ساختمانی استفاده می شود.

در واقع روش ترمو کردن چوب معمولی، روشی است که باعث افزایش کیفیت، زیبایی و دوام چوب خواهد شد و می توان با این متریال، روند تولید فرآورده های چوبی را بهبود بخشید. در این محتوا قصد داریم در مورد انواع روش برای ترمو کردن چوب صحبت کنیم و کاربردهای آن را بررسی کنیم.

روش ترمو کردن چوب معمولی

مراحل تولید و ساخت چوب ترمو

روش ترمو کردن چوب معمولی شامل مراحل متفاوتی است. در این بخش از محتوا مراحل مختلف ترمو کردن چوب را مورد بررسی قرار می دهیم. مراحل ساخت ترمو وود شامل بخش های زیر می باشد.

  • قطعه قطعه کردن و خشک کردن چوب: در اولین مرحله از روش ترمو کردن چوب معمولی ابتدا، چوب برش داده شده و به قطعاتی با ابعاد مختلف تبدیل می شود. سپس این قطعات چوب را در کوره هایی تحت گرمای 100 تا 130 درجه قرار می دهند تا چوب کاملا خشک شود.
  • خارج کردن کامل رطوبت از چوب: در مرحله بعد برای از بین بردن کامل رطوبت بافت چوب، گرمای کوره را افزایش می دهند و آن را به 180 درجه می رسانند. این عملیات چندین ساعت به طول می انجامد تا رطوبت، شیره و صمغ موجود در انواع چوب به طور کامل گرفته شود. پس از خشک شدن کامل چوب رنگ آن به قهوه ای خیلی روشن تبدیل می شود. این کار باعث می شود تا باکتری ها و قارچ های موجود در چوب، یا حشرات آن به طور کامل از بین بروند.
  • سرد کردن چوب: در مرحله بعد دمای کوره آرام آرام کاهش می یابد تا دوباره چوب سرد شود. برای سرد کردن چوب از آب و بخار نیز استفاده می شود تا درصدی رطوبت به چوب بازگردد. با بازگشت رطوبت به میزان محدود به چوب، مقاومت آن تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش مقاومت چوب با فرآیند ترمو

با انجام این مراحل روش ترمو کردن چوب معمولی تکمیل می شود. البته برای حرارت دادن چوب از روش های مختلفی استفاده می شود. فرآیند وست وود و افلاطون از جمله فرآیندهای حرارتی معروف در ساخت ترمو وود به شمار می روند. در فرآیند وست وود از سیستم وست وود برای کنترل میزان حرارت وارد شده به چوب استفاده می شود و در فرآیند افلاطون نیز آب هیدروترمال با دمای 180 درجه برای حرارت دادن به چوب های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت های استفاده از روش ترمو کردن چوب معمولی

استفاده از روش ترمو کردن چوب معمولی می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. در ادامه به بیان مزیت های مختلف استفاده از این روش خواهیم پرداخت.

  • افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت: فرآیند حرارتی مورد استفاده در ساخت چوب ترمو، باعث کاهش نفوذپذیری در چوب خواهد شد. بنابراین رطوبت به راحتی به چوب نفوذ نمی کند و ماندگاری چوب افزایش خواهد یافت.
  • افزایش زیبایی چوب: چوب های ترمو شده، دارای رنگ بهتر و بافت زیباتری می باشند. همچنین قطعات آنها دارای ابعادی استاندارد است. بنابراین برای ساخت انواع سرویس چوب و نماهای مختلف می توان از آنها استفاده کرد.

روش ترمو کردن چوب معمولی

معرفی انواع چوب ترمو

چوب های ترمو به طور کلی به دو دسته نرم چوب ها و سخت چوب ها تقسیم می شوند. نرم چوب ها چگالی کمتری نسبت به سخت چوب ها دارند. معمولا نرم چوب ها از سخت چوب ها ارزان تر می باشند و بیشتر در ساخت نماهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. چوب های نرم حاصل درخت های کاج یا صنوبر می باشند در حالی که چوب های سخت از درختانی مثل بلوط یا گردو حاصل می شوند. از سخت چوب ها بیشتر در تولید سرویس های چوبی استفاده می شود.

امید است با خواندن مطالب تهیه شده با روش ترمو کردن چوب معمولی و کاربردها و مزیت های آن آشنایی پیدا کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ