محلول سازی با بخار در دیگ بخار

یکی از مزیت های استفاده از این دیگ ، محلول سازی می باشد. محلول سازی با بخار، به دلایل متفاوتی صورت می گیرد. یکی از این دلایل، رسوب زدایی این دیگ است. همانطور که می دانید، دیگ های بخار در اثر انجام فرآیند های مختلف ممکن است دچار رسوب شوند. این رسوب ممکن است عملکرد دیگ را تضعیف کند. بنابراین باید با استفاده از محلول های شیمیایی مناسب، که به بدنه دیگ آسیبی وارد نکنند، آن را رسوب زدایی کرد.

نمونه ای دیگر از دلایلی که به انجام محلول سازی منجر می شود، خوردگی دیگ های بخار است. دیگ های بخار ممکن است در اثر استفاده از مواد شیمیایی مختلف یا محلول های اسیدی و بازی، دچار آسیب دیدگی یا خوردگی بافت شوند. در این مورد نیز، با استفاده از محلول های شیمیایی خاص می توان عملکرد این دیگ را بهبود بخشید و از فرسودگی بیشتر آن جلوگیری نمود.

دیگ بخار

مورد دیگر، استفاده از این دیگ، در فرآیند ساخت محلول، در صنایع شیمیایی می باشد. در صنایع شیمیایی و برای تولید مواد مختلف، از فرآیند محلول سازی استفاده می شود. این فرآیند با استفاده از این دیگ ها به راحتی، صورت می گیرد. در واقع صنایع با استفاده از دیگ های بخار می توانند، عملیات محلول سازی با بخار را در کیفیت و ایمنی بسیار بالا انجام دهند. در این محتوا قصد داریم به بیان روش های محلول سازی با این دیگ و مواد مورد استفاده در آن بپردازیم. پس ما را همراهی کنید.

محلول سازی جهت رسوب زدایی دیگ بخار

همانطور که گفته شد، دیگ های بخار ممکن است در اثر استفاده از مواد مختلف، موردرسوب گذاری قرار گیرند. وجود رسوبات می تواند کیفیت و عملکرد انواع این دیگ را با مشکل مواجه کند. بنابراین باید با روش هایی این مشکل را برطرف کرد. یکی از روش های برطرف کردن مشکل رسوب گذاری در دیگ های بخار، استفاده از محلول های شیمیایی برای رسوب زدایی است. این روش با استفاده از دستگاهی به نام دستگاه پکیج تزریق مواد شیمیایی صورت می گیرد. فسفات، کلسیم، پلیمرها، کی لیت ها و منیزیم از جمله موادی هستند که با تزریق شدن به این دیگ ها

، می توانند تا حد زیادی رسوبات موجود در آن را کاهش دهند. از این طریق کیفیت دیگ های بخار نیز بهتر خواهد شد. تری سدیم فسفات و پلی سدیم فسفات از موثرترین نمونه های فسفات برای رسوب زدایی این دیگ ها به شمار می روند.

محلول سازی جهت ترمیم خوردگی های دیگ های بخار

دیگ های بخار همواره در معرض برخورد با مواد شیمیایی مختلف قرار دارند. وجود اسیدها و بازها، و دیگر مواد شیمیایی می تواند به بافت بدنه این دیگ آسیب بزند. این خوردگی و آسیب می تواند کیفیت دیگ های بخار را کاهش دهد. بنابراین باید با استفاده از محلول سازی بافت این دیگ ها را ترمیم کرد. افزودن کلسیم و منیزیم به این دیگ ها با استفاده از پکیج های تزریق مواد شیمیایی شیوه ای مناسب برای ترمیم بدنه این دیگ به شمار می رود. سیلیکات ها نیز موادی هستند که با تنظیم PH و غلظت و چگالی مواد مورد استفاده در این دیگ ها ، مقاومت آنها در مقابل خوردگی را افزایش می دهند.

دیگ بخار

استفاده از محلول سازی دیگ های بخار در صنایع شیمیایی

صنایع شیمیایی از جمله صنایعی هستند که برای انجام واکنش های شیمیایی مختلف به پروسس های این دیگ نیاز دارند. پروسس های بویلر، قابلیت همزمان انجام واکنش گرماگیر و گرماده را دارند . به این ترتیب، استفاده از این بویلرها برای انجام واکنش های شیمیایی، می توان ایمنی فرآیند محلول سازی در صنایع شیمیایی را افزایش داد. بسیاری از محصولات شیمیایی مانند چسب، پلاستیک و… با استفاده از محلول سازی ساخته می شوند. پس انجام فرآیند محلول سازی در صنایع شیمیایی امری ضروری محسوب می شود. البته باید دقت کنید که دیگ های مورد استفاده در صنایع شیمیایی اندکی متفاوت هستند و این تفاوت از مقاومت بیشتر آنها در مقابل خوردگی ناشی می شود.

نتیجه گیری و جمع بندی

بطور کلی می توان گفت، که وجود دیگ های بخار برای انجام فرآیند محلول سازی امری ضروری محسوب می شود. حال ممکن است این فرآیند جهت رسوب زدایی یا ترمیم دیگ های بخار صورت گیرد یا از آنها برای ساخت محلول های شیمیایی مختلف در صنایع شیمیایی استفاده شود. امید است شما مخاطب گرامی، با مطالعه مطالب ارائه شده، با روش های مختلف محلول سازی در این دیگ آشنا شده باشید.

کاربرد بخار در نئوپان چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ