بررسی روش ساخت سس با دیگ بخار

روش ساخت سس با دیگ بخار یکی از مرسوم ترین روش های ساخت و تولید سس به شمار می رود. سس یکی از چاشنی های مورد استفاده در انواع غذاهای سنتی و فست فود است که استفاده ویژه ای در ایران دارد. بنابراین تولید سس در کشور ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از شرکت ها و صنایع غذایی معتبر برای تولید سس از دیگ بخار استفاده می کنند. روش ساخت سس با دیگ بخار مزیت های ویژه ای دارد. با استفاده از این روش می توان چند کار را به صورت همزمان و با استفاده از یک دستگاه واحد انجام داد. بنابراین استفاده از دیگ های بخار برای تولید انواع سس، روشی منحصر به فرد و به صرفه محسوب می شود. در این محتوا قصد داریم در مورد روش های ساخت سس با استفاده از دیگ بخار و مراحل تولید آن توضیحاتی ارائه دهیم. پس ما را همراهی کنید.

روش ساخت سس با دیگ بخار

مراحل استریلیزه کردن گوجه فرنگی و پوست گیری آن با بویلر

برای ساخت و تولید سس گوجه فرنگی در ابتدا نیاز است تا گوجه ها به طور کامل شسته و استریلیزه شوند. برای استریلیزه کردن گوجه فرنگی های شسته شده معمولا از دیگ بخار استفاده می شود. روش ساخت سس با دیگ بخار در مرحله اول نیازمند استرلیزه شدن گوجه فرنگی ها و گرفتن پوست آنها می باشد. با استفاده از بخار موجود در دیگ های بخار، می توان گوجه فرنگی ها را به طور کامل استریلیزه کرد.

همچنین استفاده از دیگ های بخار برای پوست گرفتن گوجه فرنگی نیز بسیار به صرفه است. دادن بخار به گوجه فرنگی، سبب نرم شدن بخش بیرونی پوسته آن شده و باعث ایجاد سرعت در عمل پوست گیری گوجه ها خواهد شد. از طرفی استفاده از بخار باعث می شود تا پوست گوجه به نازکترین درجه ممکن گرفته شود و گوشته آن به هدر نرود.

روش ساخت سس با دیگ بخار در مرحله پخت و فرآروی محصول

در این روش ساخت سس پس از مرحله استریلیزه کردن گوجه فرنگی ها و پوست گیری آنها، نوبت به مرحله خرد شدن و پوره شدن گوجه می رسد. گوجه فرنگی ها به وسیله دستگاه های صنعتی خرد و پوره می شوند سپس در مخازن دیگ های بخار قرار می گیرند و گرمای مناسب به آنها اعمال خواهد شد. گرمای اعمال شده به گوجه های پوره شده توسط بخار، باعث می شود آب اضافی گوجه ها گرفته شود. این گرما تا زمانی به گوجه فرنگی ها اعمال می شود که غلظت آنها به حد مناسبی برای تولید سس برسد و آب اضافی آنها به صورت کامل گرفته شود.

روش ساخت سس با دیگ بخار

در روش ساخت سس با دیگ بخار معمولا از دیگ های دو یا سه جداره استفاده می شود. این دیگ ها دارای مخزن و لوله های مارپیچی شکلی هستند که گوجه ها در قسمت مخزن قرار می گیرند و بخار از طریق آن لوله های مارپیچی در سراسر مخزن پخش خواهد شد. استفاده از این لوله های مارپیچی برای جلوگیری از اعمال گرما به صورت مستقیم به گوجه ها صورت می گیرد. چرا که گرمای مستقیم می تواند رنگ و طعم سس گوجه فرنگی را تحت الشعاع قرار دهد. صنایع می توانند با توجه به میزان ظرفیت تولید سس، از دیگ های بخار با ظرفیت های متفاوت استفاده کنند.

مزیت های استفاده از دیگ بخار در تولید سس

استفاده از دیگ بخار در روش ساخت سس با دیگ بخار مزیت های منحصر به فردی دارد. از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده چند منظوره از دیگ های بخار: از دیگ های بخار می توان به چند منظور استفاده کرد. هم برای استرلیزه کردن، هم برای پوست گیری و هم به منظور گرفتن آب اضافی گوجه می توان از این دیگ های بخار استفاده کرد. بنابراین این روش ساخت سس می تواند بسیار به صرفه باشد. چرا که شما می توانید با استفاده از این دیگ ها تعداد دستگاه های مورد نیاز خود در صنایع را کاهش دهید.
  • حفظ طعم و رنگ طبیعی سس: با استفاده از دیگ بخار و لوله های تعبیه شدن درون جداره های آن، گرما به صورت غیر مستقیم به پوره های گوجه اعمال می شود. این گرمای غیر مستقیم باعث می شود تا طعم و رنگ طبیعی گوجه فرنگی به طور کامل حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ