بررسی روش ساخت سوسیس با تونل بخار

روش ساخت سوسیس با تونل بخار از روش های مرسومی است که بسیاری از صنایع تولید فرآورده های گوشتی برای تولید سوسیس از آن استفاده می کنند. امروزه و با صنعتی شدن سبک زندگی، فست فود بخش مهمی از زندگی روزانه اکثر اعضای جامعه را تشکیل می دهد. بسیاری از مردم به دلیل ضیق وقت، در وعده های غذایی هفتگی یا ماهانه خود از فست فود استفاده می کنند. سوسیس نوعی فست فود به شمار می رود که برای ساخت و تولید این نوع فست فود از دیگ بخار استفاده می شود. فرآیند تولید سوسیس فرآیندی پیچیده است که مرحله پخت آن به وسیله انواع تونل بخار یا دیگ های بخار صورت می گیرد. در این محتوا قصد داریم در مورد روش ساخت سوسیس با تونل بخار توضیحاتی ارائه کنیم و مراحل آن را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

روش ساخت سوسیس با تونل بخار

بررسی کامل مراحل تولید و پخت سوسیس

تولید و پخت سوسیس، در مراحل مختلفی انجام می شود. این مراحل شامل تهیه مواد لازم، ترکیب آنها با یکدیگر، میکس چند باره مواد، بسته بندی، پخت در دیگ های بخار، سرد کردن و… می باشد. در روش ساخت سوسیس با تونل بخار ابتدا گوشت یا مرغ که به عنوان ماده اصلی این فراورده ها قلمداد می شوند، تامین خواهند شد. پس از تامین منابع گوشتی، گوشت ها تکه تکه شده و در چرخ گوشت های صنعتی چندین مرحله چرخ می شوند.

بررسی روش تولید سوسیس با دیگ بخار

سپس ادویه های لازم به مقدار مناسب با گوشت های چرخ شده ترکیب شده و مخلوط وارد دستگاه کوتریزاسیون صنعتی می شود تا مواد به صورت کامل با یکدیگر میکس و ترکیب شوند. در مرحله بعد با استفاده از دستگاه ها و ابزارهای کارخانه ای سوسیس ها قطعه بندی شده و در پوشش های وکیوم مخصوص قرار می گیرند. پس از مرحله پوشش دهی سوسیس ها نوبت به پخت آنها در دیگ بخار می رسد.

روش ساخت سوسیس با تونل بخار باعث می شود تا محیطی که فرآورده در آن نگهداری می شود به دمای ایده آل برای پخت برسد. در واقع آب موجود در دیگ های بخار به دلیل گرمای منبع سوخت، گرم شده و به جوش می آید و بخار حاصل از این آب از طریق لوله های رابط به محل پخت یا همان تونل بخار منتقل می شود تا سوسیس تحت بخار با حرارت ایده آل پخته شود. در تونل های بخار معمولا چند فن یا هواکش تعبیه شده است تا دمای بخار را به طور یکسان در تمامی محیط پخش کنند و باعث شوند پخت سوسیس به طور کاملا یکسان صورت گیرد.

پس از مرحله پخت سوسیس به وسیله دیگ های بخار، عملیات سرد سازی آن انجام می شود تا محصول برای ارائه به بازار توزیع فرآورده های گوشتی آماده شود. سرد کردن سوسیس معمولا به وسیله دوش های آب سرد صورت می گیرد و باعث حفظ بیشتر انسجام بافت سوسیس خواهد شد.

روش ساخت سوسیس با تونل بخار

مزیت های استفاده از دیگ بخار برای پخت سوسیس

استفاده از روش ساخت سوسیس با تونل بخار مزیت های متفاوتی دارد. در این بخش از محتوا به بیان مزیت های استفاده از این روش برای تولید سوسیس خواهیم پرداخت. این مزیت ها شامل موارد زیر می باشند.

  • جلوگیری از خشک شدن خمیر سوسیس: بخار علاوه بر گرما دارای مقادیر معینی رطوبت نیز می باشد. بنابراین استفاده از بخار برای پخت سوسیس و دیگر فرآورده های گوشتی، علاوه بر پخت اولیه خمیر، به خشک نشدن آن نیز کمک کرده و رطوبت و لطافت خمیر را حفظ خواهد کرد.
  • استریلیزه کردن سوسیس: در مرحله بخاردهی و پخت سوسیس، مراتب استریلیزاسیون محصول نیز طی خواهد شد. در واقع گرمای بخار در تونل های بخار به حدی می رسد که سوسیس استریلیزه می شود و میکروارگانیسم های موجود در آن غیر فعال خواهند شد.
  • روشی به صرفه و کم هزینه: دیگ های بخار به نسبت دیگر دستگاه ها و ابزارهای مناسب برای پخت سوسیس، بسیار به صرفه هستند. بنابراین روش ساخت سوسیس با تونل بخار در عین کارایی بالا می تواند از لحاظ اقتصادی نیز برای مجموعه شما به صرفه باشد.

امید است مطالب ارائه شده در مورد روش ساخت سوسیس با تونل بخار اطلاعات خوبی در مورد این روش به شما ارائه کرده و زمینه آشنایی شما با مزیت های استفاده از این روش در صنایع را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ