بررسی روش ساخت عرقیجات با بخار

روش ساخت عرقیجات با بخار، از جمله اعمال مورد استقبال ایرانی ها از سال های گذشته تا به اکنون می باشد. ایران کشوری است که از دیرباز به طب سنتی اعتقاد راسخی داشته است. یکی از لازمه های درمان در طب سنتی، ساخت عرقیجات به شمار می رود. عرقیجات معمولا به وسیله فناوری های مختلف بخار ساخته می شوند. در این محتوا به بیان انواع روش ساخت عرقیجات با بخار می پردازیم و مراحل آن را برای شما شرح خواهیم داد. پس ما را همراهی کنید.

روش ساخت عرقیجات با بخار

روش ساخت عرقیجات با بخار

بررسی ساختمان و اجزای دستگاه های تقطیر

یکی از روش های مرسوم در ساخت عرقیجات با بخار، استفاده از دستگاه تقطیر می باشد. دستگاه های تقطیر معمولا از یک عدد دیگ بخار در ظرفیت های مختلف، بخش مخروطی شکل، لوله های رابط، بخش سرد کننده مایع و خروجی تشکیل می شوند. در ادامه به بررسی اجزا و بخش های مختلف این دستگاه ها خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه تقطیر

  • دیگ بخار: دیگ بخار دستگاه تقطیر، از جنس استنلس استیل می باشد. چرا که دستگاه های تقطیر به طور مداوم در حال تماس با انواع مایعات هستند. بنابراین باید بدنه آنها کاملا ضد زنگ باشد. گل های مختلف به همراه مقدار معینی آب وارد این مخازن می شوند و حرارت به آنها اعمال می شود. طی این حرارت مایع می جوشد و بخار از آن حاصل خواهد شد.
  • بخش مخروطی شکل ضد زنگ: بخش مخروطی شکل این دستگاه ها نیز از جنس استنلس استیل ساخته می شود. این بخش برای تجمیع بخار حاصل از محلول ساخته می شود. بخار از طریق این بخش مخروطی شکل به لوله ها و از آن بخش به کندانسور می رود تا سرد شده و تبدیل به مایع شود.
  • لوله های رابط: لوله های رابط به عنوان اتصال دهنده بخش مخروطی و کندانسور شناخته می شوند. در روش ساخت عرقیجات با بخار، بخار حاصل از جوشیدن مایع به بخش مخروطی شکل رفته و از آنجا به لوله رابط انتقال پیدا می کند. بخار از طریق این لوله ها به کندانسور می رسد.
  • کندانسور یا سرد کننده: بخار گرم حاصل از جوشیدن مایعات با گل های مختلف، از طریق لوله های رابط به کندانسور می رسد. کندانسور وظیفه سرد کردن بخار و تبدیل آن به مایع را بر عهده دارد.
  • خروجی: این مخزن ها دارای یک خروجی هستند. مایع تولید شده می تواند از طریق این خروجی در بطری های شیشه ای یا پلاستیکی ریخته شود.

دستگاه های تقطیر با توجه به مراحل گفته شده عملیات تولید عرقیجات به وسیله بخار را انجام می دهند.

روش ساخت عرقیجات با بخار

نکاتی جهت تهیه عرقیجات خالص با روش ساخت عرقیجات با بخار

روش ساخت عرقیجات با بخار، روشی مرسوم برای تولید انواع عرقیجات به شمار می رود. اما برای تولید عرقیجات خالص می توان تدابیری اندیشید. برای مثال می توانید نسبت گل یا برگ گیاه را نسبت به آب بیشتر کنید. در صورت بخار تولید شده خالص تر خواهد بود. در نتیجه عرقیجات با خلوص بالا تولید خواهند شد.

یکی دیگر از راه های تولید عرقیجات با خلوص بالا یا به اصطلاح، عرقیجات دو آتشه، دو بار روی حرارت قرار دادن آنها می باشد. در این روش شما پس از یک بار عرق گیری از یک نوع گیاه خاص، عرق به دست آمده را دوباره درون مخازن ریخته و تحت حرارت قرار می دهید. در این صورت عرقیجات شما با درصد خلوص بیشتری تولید می شوند.

مزیت های استفاده از دستگاه تقطیر برای تولید عرقیجات

همانطور که می دانید، در روش ساخت عرقیجات با بخار معمولا از دستگاه تقطیر استفاده می شود. دستگاه های تقطیر در ظرفیت های مختلفی تولید می شوند. این مسئله این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید با توجه به میزان نیاز خود عرقیجات تولید نمایید.

از طرفی این دستگاه ها با متریال استنلس استیل ساخته می شوند. استفاده از این متریال در ساخت این دستگاه ها باعث می شود تا دستگاه از عمر و دوام بالایی برخوردار شود. در واقع دستگاه های تولید عرقیجات، همواره به دلیل تماس با مایعات ممکن است در معرض خطر زنگ زدن و فرسودگی باشند. اما این دستگاه ها با وجود بدنه استنلس استیل دوام و مقاومت بسیار خوبی دارند و تا مدت ها برای شما ماندگاری خواهند داشت.

امید است مطالب ارائه شده، زمینه آشنایی شما با روش ساخت عرقیجات با بخار و مزیت های گوناگون آن را فراهم کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Button
× واتساپ